De groene kwis

Het board met vragen over foto's, uitleg over fotografie en vele dingen meer. ( maar wel bushcraft gericht)
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: De groene kwis

Bericht door Sander2000 »

Bedankt Jos en Herman, dat daslook moeten we maar een keer plukken dan !


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: De groene kwis

Bericht door MichelVH »

herman744 schreef:Ik zie in ieder geval Daslook. De plant met de witte bloempjes.De groene zaadbolletjes kun je prima gebruiken en salades, maar je kunt ze ook inleggen in azijn en ze als kappertjes gebruiken. Bladeren zijn ook eetbaar en het uitje in de grond ook.
Dacht ik al, stond in het Ray Mears boekje en in een wildplukgidsje die ik in Londen heb gekocht. Las trouwens ook dat je de bladeren in reepjes kunt snijden en in zure room/naturel yoghurt kan doen als een soort van broodsmeersel. Wil ik heel graag mee experimenteren. Die bolletjes wil ik ook wel proberen om in te leggen, zou leuk zijn door een deegje heen.
oakleafNL schreef:zoals Herman al schreef het daslook, de veldesdoorn en kornoelje ... ik ga voor de gele kornoelje, omdat het blad nogal aan de lichtgroene kleur zit, maar kan ook omdat het nog vroeg in het jaar is. bij de gele kornoelje blijft het blad lichter van kleur dan bij de rode kornoelje... ook later in et jaar.
Ow esdoorn is wel leuk hout om mee te werken geloof ik (nog nooit gedaan ::) ). Kun je er ook bijlstelen van maken? Ja, essen en esdoorn is iets anders, ik zeg maar wat ;D .
herman744 schreef:Als het inderdaad de Gele kornoelje is, dan komen er in de herfst wat langwerpige dieprode tot bijna zwarte bessen aan. Beetje zurig maar heel smakelijk. Ook jam e.d. van te bereiden.
Gaaf! Wist niet dat we zóveel edibles hadden in onze buurt :o .
oakleafNL schreef:De bloemen kun je gebruiken in salades en als je ze droogt voor thee. Maar ook de onrijpe vruchten kun je al gebruiken, je kunt ze dan in azijn inleggen en dan krijg je zoiets als olijven.
Mkay, de bloemen als ze in volle bloei zijn denk ik? En de onrijpe vruchten in het vroege najaar? Wel leuk, te eten en te drinken van dezelfde boom :D .


Superbedankt mannen, zonder jullie was die boom alleen om tegen te plassen ;D . Ga er zoveel mogelijk mee experimenteren, lijkt me heel leuk om ook in een maaltijd te verwerken.

Michel


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Voor het Daslook moet je wel snel zijn. Ze beginnen nu al af te takelen. Over een paar weken vind je ze niet eens meer. Ze hebben een korte groeiperiode in de lente. De Gele kornoelje bloeit al in de winter met kleine gele bloemetjes. In 2015 al vanaf eind december. En tot half maart 2016.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door oud deelnemer 4 »

Nog maar eens iets voor de groene kwis posten...
Let eens op de kenmerkende groei van de blaadjes en de tussen-blaadjes...
Weet je wat het is ?
Afbeelding


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Aspirine is er niks bij.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door oud deelnemer 4 »

herman744 schreef:Aspirine is er niks bij.

klopt helemaal en het is geen wilg ;-)
eens kijken of iemand anders nog met de naam van dit plantje op de proppen komt ...


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: De groene kwis

Bericht door MichelVH »

herman744 schreef:Aspirine is er niks bij.
Wiet?


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Van de bloemen is heerlijke thee te trekken. Maar pas op: sommige mensen zijn gevoelig voor de aspirineachtige inhoudsstoffen. Ik wist hier niet van, maar heb geen hinder ondervonden. Plant groeit vaak aan slootranden of rivieroevers. Zeg maar drassige, moerasachtige grond. Of verklap ik nou te veel?


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: De groene kwis

Bericht door Alder »

Ik heb daar gisteren van zitten lezen, dus niet door de foto herkent, maar door de vergelijking met wilg.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door CommonZense »

Olmkruid...


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

CommonZense. Die naam had ik nog niet eerder gezien of gehoord. Wordt die in België gebruikt?


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door Salmo Trutta »

Zal ook eens 'gokken' Moeras spirea ... ???

Maar zag op plaatjes toch een wat andere stengel en bladgroei, dus ben benieuwd. Zitten wel aspirine achtige stoffen in.... Zonder die tip was ik hier niet opgekomen trouwens...


Afbeelding

Sieger
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door oud deelnemer 4 »

@CommonZense
Olmkruid... inderdaad ook ik heb die naam nog nooit gehoord, maar begrijp het wel … is afgeleidt van Ulmaria.

@Salmo trutta
het is inderdaad de Moerasspirea https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... maria0.jpg

De jonge spiraalvormige vruchtjes (augustus) alsook de jonge blaadjes en bloemknoppen (juni-augustus) zijn erg geschikt als aromatische toevoeging bij zoete desserts, je kunt er ook limonade van trekken of thee.
Het hele jonge blad kun je (april) verzamelen en drogen voor thee [gedroogde bladeren leveren altijd een sterkere/meer aromatische thee op dan thee van het verse blad of bloem). Maar je kunt in het voorjaar het jonge blad -net als de wortel- ook prima toevoegen aan salades, de wortel gebruik je dan in soepen of als gekookte groente.

De plant bezit o.a. Salicylzuur-verbindingen en dus is het raadzaam om er zeker niet teveel van te gebruiken. Probeer eerst voorzichtig uit of je lichaam niet te erg op dit plantje reageert.
Wil je juist gebruik maken van de aspirine achtige werking van de plant dan laat je de wortel enkele uren in water liggen, kookt dat vervolgens eventjes op en drinkt het aftreksel gedurende de dag in kleine slokjes.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door CommonZense »

herman744 schreef:CommonZense. Die naam had ik nog niet eerder gezien of gehoord. Wordt die in België gebruikt?
Ik wist dat het moeras spirea was, maar heb heel bijdehand naar een synoniem gegoocheld om andere deelnemers niet in de weg te staan.
Naam is, zoals Jos aangeeft door Ulmaria te vernoemen, afgeleid van de bladrandgelijkenissen met die van de Olm.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door oud deelnemer 4 »

GROEN ZOEKPLAATJE...
1 vierkante meter groen, maar wie ziet wat er allemaal groeit ?
Afbeelding


Plaats reactie