De groene kwis

Het board met vragen over foto's, uitleg over fotografie en vele dingen meer. ( maar wel bushcraft gericht)
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Jan en Jacob hier ook sterk vertegenwoordigd.


Deerbetah
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:50

Re: De groene kwis

Bericht door Deerbetah »

Agrariers en pieren ............, boerenwormkruid :P

http://www.wildebloemen.info/pages%20bl ... mkruid.php

Boerenwormkruid Tanacetum vulgare

Goed te herkennen aan
- de talrijke gele schijfvormige bloemhoofdjes en
- de geveerde bladeren en
- de groei in grote pollen

Boerenwormkruid is een sterk ruikende, overblijvende plant, die bloeit vanaf juli tot en met september met gele bloemen, die schermvormige pluimen vormen aan het einde van de stengel.

Ze wordt 60 tot 120 cm hoog en is zeer algemeen voorkomend, behalve in de noordelijke kleigebieden, waar ze vrij zeldzaam is. Je vindt boerenwormkruid op vochtige tot droge, omgewerkte grond op dijken en in bermen, de uiterwaarden, langs spoorwegen en aan akkerranden


Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: De groene kwis

Bericht door eric »

Ikzelf vind het ook leuk om de planten te benoemen. Dus vooral doorgaan :). Als ik de tijd heb, probeer ik ze op te zoeken. En je leert er weer wat van.
Als ik eraan toe kom, maak ik ook eens wat foto`s. Moet het alleen flora zijn of mag het ook fauna zijn?


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Eric,

Ik ben niet de beheerder van dit topic. OakleafNL is er mee gestart en tijdens zijn vakanties heb ik het voortgezet. In het forumoverzicht bestaat er ook een onderwerp over "dieren algemeen" Misschien beter om daar een topic te openen over, ik zeg maar wat, "herken het dier"? Je zou dan dieren of details van dieren kunnen plaatsen. Is maar een gedachte. Ik zou zeker meedoen, al weet ik niet zoveel van dieren. Maar ik ben nog altijd leergierig.


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: De groene kwis

Bericht door TtB »

Ik ken de boerenwormkruit wel maar wist niet dat hij goed werkt tegen muggen klopt dat? We hebben hier erg veel >:(


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »



herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Van de nieuwe plant in eerste instantie alleen het blad. Plant overdrijft sterk met zijn naam. We zien hier namelijk slechts één blad. De plant bloeit meestal wit, maar soms ook mooi rose. Veel in wegbermen te vinden. Werd vroeger (in legers) gebruikt vanwege zijn bloedstelpende eigenschappen.
Bijlagen
DSCN7109.JPG
DSCN7109.JPG (1.25 MiB) 3066 keer bekeken


Deerbetah
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:50

Re: De groene kwis

Bericht door Deerbetah »

aha, een bekend blaadje, en een duidelijke aanwijzing in de tekst, ik zal deze keer niks zeggen :-X


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: De groene kwis

Bericht door TtB »

Dat blad heb ik al duizend keer gezien :D


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Nog even de bloemetjes behorende bij het blad. Zag ze vandaag nog mooi rose bloeiend te Stevensbeek. Mensen die al reageerden kennen de plant van naam. Da's duidelijk.
Bijlagen
DSCN7106.JPG
DSCN7106.JPG (983.48 KiB) 3050 keer bekeken


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: De groene kwis

Bericht door TtB »

Weet iemand waarom de bloemen soms roze tot bijna paars kleuren?


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Er bestaan ook tuinvarianten met heel donkerpaars gekleurde bloemen. Ik heb je vraag voorgelegd aan Vroege Vogels. Hieronder het antwoord van Jeanette:

Roze exemplaren kom ik ook regelmatig tegen, soms wat lichter roze, soms wat donkerder, heel fraai.
In sommige gevallen is dat erfelijk, maar het kan ook een reactie zijn op bepaalde voedingsstoffen die in de grond aanwezig zijn en worden opgenomen.

Wijlen Prof. P. Zonderwijk ( van de Bonte Bermen) heeft eens een paar roze planten mee naar z'n tuin genomen om te zien of de planten de dieproze kleur behielden. In de meeste gevallen verfletste de bloemkleur na een paar jaar, maar toen hij ze plantte in een hoekje met wat mergel uit Z. Limburg, behielden ze meestal de roze kleur.


Als mergel uitmaakt kan Eric misschien vertellen of in Zuid-Limburg relatief veel rose exemplaren voorkomen.


Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: De groene kwis

Bericht door eric »

Helaas, ik moet jullie het antwoord schuldig blijven. Ik heb er eerlijke wijs nog nooit zo op gelet tijdens mijn wandelingen.
Maar het is wel iets om eens naar uit te kijken, volgende week ga ik weer eens op pad in de buurt van Valkenburg (mergelland) en zal erop letten..


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Dan wachten we even af. De plant was Duizendblad. Nu twee opscheppers naast elkaar.Op de foto zie je links van de bovenste rose bloempjes het blad van Duizendblad. Het rose plantje in een even grote opschepper.
Bijlagen
DSCN0687.JPG
DSCN0687.JPG (593.23 KiB) 3029 keer bekeken


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: De groene kwis

Bericht door Anneke »

Een duur plantje lijkt me...


Plaats reactie