De groene kwis

Het board met vragen over foto's, uitleg over fotografie en vele dingen meer. ( maar wel bushcraft gericht)
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Ja, maar vroeger, in Griekenland, was ie goedkoper. In het Nederlands kreeg de naam er een nul bij. Toen hadden we nog guldens.


Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: De groene kwis

Bericht door eric »

duizendguldenkruid.


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: De groene kwis

Bericht door TtB »

Ik had er nog nooit van gehoord maar mooi bloempje en vrij zeldzame las ik net


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Ik kijk iedere dag op Waarneming.nl en daar komt hij iedere dag wel voorbij bij het onderwerp: hulp bij determinatie. Fraai D, Echt D. en Strand D. Ik denk dat de 'onze" Fraai duizendguldenkruid was. Gefotografeerd in de duinen bij Calais. De volgende heb ik gisteren voor het eerst gevonden. Stonden enkele honderden exemplaren in een berm/bosrand. Het is een halfparasiet, die vooral meeprofiteert van Zomereik, en berken. De naam is een vissersattribuut.
Bijlagen
DSCN7159.JPG
DSCN7159.JPG (1.05 MiB) 2690 keer bekeken
DSCN7154.JPG
DSCN7154.JPG (1.64 MiB) 2690 keer bekeken


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: De groene kwis

Bericht door TtB »

Haha ja dat is wel het belangrijk bij het vissen. Ik heb een mooi boekje "nieuwe flora in kleur" daar kon ik hem gemakkelijk in vinden. Voor wie ook interesse heeft in dat boekje tweedehands voor een paar euro bij bol.com


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

TtB,

Als OakleafNL een plant inzond (Jos komt uit Zuid-Limburg) keek ik vaak op onderstaande site. Werkt ook met kleurgroepen. Alleen de plant van vandaag staat er niet op. Bij de kleurgroep roodachtig zit m.i. een fout. Wilgenroosje wordt door grote kattenstaart genoemd. Verder was de site erg nuttig voor mij.
http://www.pbase.com/peterfree/wilde_bl ... id_limburg


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: De groene kwis

Bericht door Waidmann »

Nu we het toch hebben over identificatie, weet iemand nog een duidelijke en overzichtelijke bron om te schermbloem familie te onderscheiden? Ik merk dat ik deze vaak door de war haal en de literatuur vaak grote lappe tekst zijn, ik zoek iets kleins en puntsgewijs dat ik als toevoeging in mijn gids kan meenemen.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Om heel eerlijk te zijn. Ik heb de meeste planten uit de Schermbloemenfamilie altijd genegeerd. Lijken mij te veel op elkaar. In de groene kwis zijn ze ook nauwelijks aan bod gekomen. Kan me eigenlijk alleen Kervel, Zevenblad, Torkruid, Engelwortel, Berenklauw en Fluitenkruid herinneren. Vaak te lastig voor mij om te onderscheiden om welke plant het gaat. Blad lijkt vaak sprekend op elkaar.


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: De groene kwis

Bericht door TtB »

Helemaal mee eens ze lijken inderdaad heel erg op elkaar, kan ik ook niet zo heel veel mee


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: De groene kwis

Bericht door Anneke »

Dan is dit toch juist de plek om er af en toe eentje mee te nemen? Dan kunnen de meer- en veelweters tenminste ook een keertje puzzelen of zichzelf ertoe zetten op nieuwe details te letten.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Anneke,

Ga je gang. Geen aanwijzing deze keer. Alleen dat de ondergrondse delen eetbaar zijn. Hele wegbermen staan er hier vol mee. Maar ik had hem nooit opgezocht of goed bekeken. Wel heel erg mooi.. Ik ken er nu weer eentje meer. Was makkelijk te vinden. Meteen maar een reeks foto's. Het wachten is nog wel op de naam van het gele bloemetje. Visser houdt het meestal in de hand.

Waidmann,
Misschien heb je hier iets aan.
http://www.yavannah.nl/infoteksten/witt ... loemen.php
Bijlagen
6.jpg
6.jpg (102.79 KiB) 2643 keer bekeken
DSCN7168.JPG
DSCN7168.JPG (788.43 KiB) 2643 keer bekeken
DSCN7175.JPG
DSCN7175.JPG (706.32 KiB) 2643 keer bekeken
DSCN7171.JPG
DSCN7171.JPG (540.53 KiB) 2643 keer bekeken
DSCN7169.JPG
DSCN7169.JPG (800.14 KiB) 2643 keer bekeken


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: De groene kwis

Bericht door Anneke »

Mooie foto's! Dank je.
Om de relevante details beter te leren kennen zoek ik de plant in mijn HHT op, en kijk ik naar de laatste stappen in het determinatieproces. Een beetje zoals je een doolhof vanuit het eindpunt oplost, dus. :-)

De vorige was 'hengel', en deze een woeste uitvinder, zou ik denken.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Anneke,

Daucus kende ik niet. Dus even opgezocht. Woeste snapte ik dan weer wel. Jij hebt hem gevonden of herkend. Hengel was de juiste naam. Eerste foto was trouwens van internet geplukt. Blad ziet er nu niet zo fris meer uit. Bedankt dat je me met de neus in de Schermbloemen drukte. Er volgen er waarschijnlijk nog wel meer hier. Ze zijn het bekijken meer dan waard. Ik vind de derde foto erg mooi. Ik wacht nog even op de Nederlandse naam voor er een nieuwe plant verschijnt.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: De groene kwis

Bericht door Waidmann »

herman744 schreef:Anneke,
Waidmann,
Misschien heb je hier iets aan.
http://www.yavannah.nl/infoteksten/witt ... loemen.php
Dankje! Ik was de tekstversie hiervan al eens tegen gekomen, maar met foto's werkt het een stuk beter! Plukken en gebruiken laat ik voorlopig nog even wijzelijk achterwegen


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: De groene kwis

Bericht door Meatloaf »

lekkere wortel van de laatste, is het veilig deze zomaar op te graven langs de kant?
Peen


Plaats reactie