INSCHRIJVING GESLOTEN - Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Datums van bijeenkomsten, wandelingen, nuttige tentoonstellingen (bushcraft gerelateerd) etc. Alleen PARTICULIERE initiatieven en beurzen.
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door jenniskens »

Workshop gevers moeten ook betalen al is dat wel de helft.
Zou ik twee dagen een workshop geven dan kan ik zelf bijna nergens aan mee doen.

Een workshop inkorten is eigenlijk geen optie omdat de meeste nu eenmaal die tijd nodig hebben.
Met een uur kom ik nog niet op de helft.

Ik begrijp dat het voor de bezoekers en de organisatie leuk is  maar dat zou dan aan de workshop gever zijn, dit zijn tenslotte ook vrijwilligers.

mij 2 cent  ;D
Laatst gewijzigd door jenniskens op 10 jun 2015, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door Een pan's hobby kok »

Mee eens.

Zelfs BC belgie doet gewoon een sesie per dagdeel geven en dan is de deelname voor de workshops gevers gratis dus als workshop gever bij de stichting wil ik ook wat workshops mee doen.  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door Fetzl »

[quote="jenniskens"]
Met een uur kom ik nog niet op de helft.
[/quote]

oplossing is scope reduction  8)
Ik snap jullie argumenten natuurlijk ook wel... maar of je nu 1x3 uur geeft, of 2 x 1.5 uur... dat wijzigt de zaak niet
je zou ook kunnen denken aan een systeem waarbij de workshop gewoon een programma van 3 uur omvat, maar waarbij je halfweg ook zou kunnen instappen

bv tarptentjes: je geeft algemene inleiding van 10 min en bouwt / oefent 1 type in. Na 1.5 uur herhaal je de inleiding en doe je een ander type...
Zo kan krijg je als deelnemer de mogelijkheid om wat meer te proeven... kan immers best dat je na half uurtje vaststelt dat het toch je ding niet is... maar elders aanpikken is dan nog moeilijk
Gratis deelname voor workshopgever is leuk... maar dat zou toch niet de motivatie mogen zijn... toch ?
Je geeft toch een workshop omdat je je kennis en ervaring wil delen met de anderen.. daar gaat het toch om ?

't zou ook kunnen dat je door een kortere sessie meer workshopgevers bereid vindt... 't is niet iedereen gegeven om 3 uur lang een groep te entertainen
zij die dat wel kunnen, even goed... go for it
En méér workshopgevers... geeft de oude rotten ook de kans eens gewoon als deelnemer rond te kuieren

't was maar een idee... het mijne dan nog en wie ben ik... een newbie als ik de jarenlange staat van dienst van de stichting bekijk
Maar van proberen is nog niemand dood gegaan...
Mss een optie om op volgende BC meeting er zo enkele in te stoppen en te evalueren - baat het niet, dan schaadt het niet


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door janvanloon »

Het nadeel wat je wel krijgt is dat als je een workshop in 2 deelt ( zo zie ik het toch tijdens de workshops die ik doe )
De mensen die wat later bijkomen gaan een deel gemist hebben.
Meestal stellen ze vragen en moet je hun wat op de hoogte brengen... zo staat de rest met zijn vingers te draaien.
Dus dat zie ik persoonlijk niet zo echt werken als er mensen bijkomen in het midden van de workshop.

Ik merk zelf als er 3 uurs worden afgesproken ( en je hebt ineens maar 1,5 uur ) dat het moeilijk word om een goede workshop te geven ( je moet dingen te snel doen of inkorten ) en dat is nooit leuk.
Ik denk dat de meeste workshop gevers hun workshop volledig uitgewerkt hebben en ook de tijd nodig hebben.

Maar misschien is het een idee om iedereen te laten vermelden hoe lang de workshop duurt ( ruwweg geschat ).
Dan de kortere workshop zo indelen dat mensen idd kunnen 2 korte workshop doen na elkaar.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door Fetzl »

kijk jan.... da's een goed compromis: wie 3 uur wil geven, prima...
de kortere groeperen en laten aansluiten
Wel belangrijk om dat ook goed te communiceren ..


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="Fetzl"]
[quote="jenniskens"]
Met een uur kom ik nog niet op de helft.
[/quote]


Ik snap jullie argumenten natuurlijk ook wel... maar of je nu 1x3 uur geeft, of 2 x 1.5 uur... dat wijzigt de zaak niet

Gratis deelname voor workshopgever is leuk... maar dat zou toch niet de motivatie mogen zijn... toch ?
Je geeft toch een workshop omdat je je kennis en ervaring wil delen met de anderen.. daar gaat het toch om ?

En méér workshopgevers... geeft de oude rotten ook de kans eens gewoon als deelnemer rond te kuieren


[/quote]

Fritzl
even een tegen vraag je heb jij je al op gegeven als workshop gever ? zo ja welke workshop ga jij geven die je 2 x 1,5 uur achter elkaar doet ?

vergeet niet dat de workshop gever er thuis ook al mee bezig zijn . Dat ze dit puur om kennis door te geven doen en om dat ze het Leuk Vinden om het te doen .( voor mij geld het dan ook dat het niet op werken moet gaan lijken) En zo als jij het voorstelt doet me dat erg aan mijn baas denken.

( Gratis deelname voor workshopgever is leuk... maar dat zou toch niet de motivatie mogen zijn... toch ?
Je geeft toch een workshop omdat je je kennis en ervaring wil delen met de anderen.. daar gaat het toch om ? )


Het is niet de motivatie maar wel dat stukje extra waardering van de stichting.

Het zijn altijd de mensen van de zijlijn die vinden dat er of te weinig keus is of er teveel het zelfde of te lang of te kort maar zelf iets geven doen ze simpelweg nooit.

Dit is nou niet echt motiverend voor de workshop geven vind ik .

Neem anders een voor beeld aan Engeland zo als ik het heb gelezen betaal je om binnen te mogen komen ( flink) en daar na betaal je ook nog eens Flink aan de workshop gever voor de workshop die hij geeft dan koop je dus kennis en mag je daar eisen aanstellen .Alleen haak ik dan af En ik geef al vrij lang workshops.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door Fetzl »

Een pan's hobby kok schreef:
Fetzl schreef:
jenniskens schreef: Met een uur kom ik nog niet op de helft.

Ik snap jullie argumenten natuurlijk ook wel... maar of je nu 1x3 uur geeft, of 2 x 1.5 uur... dat wijzigt de zaak niet

Gratis deelname voor workshopgever is leuk... maar dat zou toch niet de motivatie mogen zijn... toch ?
Je geeft toch een workshop omdat je je kennis en ervaring wil delen met de anderen.. daar gaat het toch om ?

En méér workshopgevers... geeft de oude rotten ook de kans eens gewoon als deelnemer rond te kuieren

Fritzl
even een tegen vraag je heb jij je al op gegeven als workshop gever ? zo ja welke workshop ga jij geven die je 2 x 1,5 uur achter elkaar doet ?

vergeet niet dat de workshop gever er thuis ook al mee bezig zijn . Dat ze dit puur om kennis door te geven doen en om dat ze het Leuk Vinden om het te doen .( voor mij geld het dan ook dat het niet op werken moet gaan lijken) En zo als jij het voorstelt doet me dat erg aan mijn baas denken.

( Gratis deelname voor workshopgever is leuk... maar dat zou toch niet de motivatie mogen zijn... toch ?
Je geeft toch een workshop omdat je je kennis en ervaring wil delen met de anderen.. daar gaat het toch om ? )


Het is niet de motivatie maar wel dat stukje extra waardering van de stichting.

Het zijn altijd de mensen van de zijlijn die vinden dat er of te weinig keus is of er teveel het zelfde of te lang of te kort maar zelf iets geven doen ze simpelweg nooit.

Dit is nou niet echt motiverend voor de workshop geven vind ik .

Neem anders een voor beeld aan Engeland zo als ik het heb gelezen betaal je om binnen te mogen komen ( flink) en daar na betaal je ook nog eens Flink aan de workshop gever voor de workshop die hij geeft dan koop je dus kennis en mag je daar eisen aanstellen .Alleen haak ik dan af En ik geef al vrij lang workshops.
Wel... ik ben vorig jaar een eerste keer naar de Bushcraftmeeting in Leuven geweest... pas daar jullie leren kennen. (hoewel ik er al jaren op mezelf mee bezig was hoor)
Ik had wel wat bedenkingen na afloop en heb die ook doorgegeven aan de organisatie. Je kan altijd verbeteren, mijns inziens
En net zoals je zegt: kritiek (al dan niet constructief) geven is makkelijk vanaf de zijlijn... dus heb ik de koe bij de hoorns genomen en mezelf opgegeven als workshopgever.
Mij eerste deelname aan het weekend bij BCNL in Baarn eerder dit jaar heb ik dus inderdaad - samen met Dorian een workshop voor mijn rekening genomen ("Kampcomfort" was dat in casu)
Die zouden wij ook in 2 x 1.5 uur hebben kunnen verpakken als dat de randvoorwaarde was.
Leuven dit jaar kan ik niet bij zijn... maar in het najaar bij jullie normaal wél... en ja, dan wil ik gerust opnieuw een workshop geven.

Begrijp me niet verkeerd he... dit is geen kritiek op het huidige systeem hoor. Louter een ballonnetje oplaten.
Er is niets mis met een workshop van 3 uur en ik weet heel goed dat daar veel voorbereiding aan vooraf gaat.
Ik geef zelf ook trainingen en weet wat het is om je groep bij de les te houden.

Persoonlijk gaf ik mezelf op om (het beetje) kennis die ik heb, te delen... of ik nu volle pot, halve prijs dan wel gratis mocht komen is voor mij geen beslissingscriterium. Ik wou er gewoon graag bij zijn.
Waardering van de organisatie is leuk, maar voor mij is het belangrijker of mijn publiek er iets aan heeft gehad en ik misschien ook iets van hen heb geleerd. En nog meer of ik er zelf lol aan heb gehad
Maar dat is persoonlijke mening

Dus nogmaals: mijn initiële vraag was geen kritiek of poging om het systeem te veranderen
Het was louter een vraag of het ooit al ter sprake is gekomen - evolueren naar het Engelse systeem is zeker géén goed idee...
Een commerciële benadering gaat nét in tegen de bushcraft spirit... en dat zou voor mij ook een reden zijn om af te haken
Fritzl
even een tegen vraag je heb jij je al op gegeven als workshop gever ? zo ja welke workshop ga jij geven die je 2 x 1,5 uur achter elkaar doet ?
Maar... ik kijk dus ook niet van de zijlijn toe  ;) Kan ik me al opgeven voor 2-4 Oktober ?

PS: Fritzl doet me eerder denken aan die Duitse man die zijn dochter jarenlang opgesloten hield in een kelder met bepaald weinig nette bedoelingen. Daar wil ik met niet mee vereenzelvigen. 8)
Laat ons het maar op Fetzl houden... zoals de vermaarde hoofdlamp... maar dan met een "F"


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door Een pan's hobby kok »

Fetzl sorrie voor de naam fout was niet met opzet.

opgeven kan hier :
http://www.stichtingbushcraft.nl/bushcraftweekend/aanmelden-workshopgevers/

en ja ik heb het alweer gedaan.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door jenniskens »

Ik zie het zeker niet als kritiek.
En je heb zeker gelijk als je het niet probeert weet je het niet.

Ik zou zeggen doe een voorstel bij de bestuursleden van de stichting.
Kunnen zij dit experiment in goede banen leiden en het eens proberen.
Lijkt me dat het waarde volle informatie is om eventuele verbeteringen toe te passen in de toekomst.

Wat betreft het betalen van een workshop gever daar kan iedereen van denken wat hij wil.
Persoonlijk vind ik dat de helft betalen wel de max is.
Ik zelf vraag geen geld maar heb wel de onkosten van materialen en het gesleep met spullen.
En idd het gaat niet om het geld maar het moet voor iedereen leuk zijn.
Ik heb nauwe banden met de Belgische kant en daarvan weet ik dat als workshop gevers gratis komen dat ze het er met gemak van kunnen doen en overhouden.
Dus dat kan het argument niet zijn.
Maar laten we het vooral niet te commercieel maken.
En dit zal wel eeuwig het onderwerp van discussie zijn, simpel als je het er niet mee eens bent dan doe je geen workshop meer geven  ;)


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik ben weliswaar geen workshopgever tijdens een bushcraftweekend geweest (ben zelfs niet aanwezig geweest) maar heb wel veel ervaring met het geven van cursussen en workshops vanuit werk en vrijwilligerswerk.
Workshops kun je natuurlijk aanpassen qua tijd die je ervoor wil besteden of opdelen in secties. Als je een product wil (af)maken dan kan ik me workshops voorstellen waarbij dan 1.5 uur te kort is en je veel langer nodig hebt. Ook opdelen is secties is dan moeilijker te doen omdat de tweede of eerste groep van zo'n gesplitste workshop maar de helft van de tijd heeft om iets te maken of doen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan twee verschillende opdrachten een die veel tijd nodig heeft en een die met de helft van de tijd uitkomt.
Ook zou je aan een opzet in de vorm van beginners- en gevorderden kunnen denken. Dan zou je kunnen kiezen welk deel van de workshop je gaat doen (of alle twee de delen achter elkaar natuurlijk)
Of je nu gratis of korting krijgt bij de deelname kosten laat ik in het midden maar is zeker een mooi gebaar van de organisatie. Je zou dat ook kunnen zien als een tegemoetkoming is de kosten die je maakt voor je workshop. Als je echt veel kosten maakt voor je workshop zijn die voor jezelf lijkt mij tenzij je met de organisatie iets kunt afspreken over die gemaakte kosten. Ze hebben natuurlijk ook een budget en moeten het daar allemaal mee doen.
Voorop moet natuurlijk staan dat de inzet en bereidheid om een workshop te geven waar jezelf plezier aan beleeft om te geven en anderen iets kunt bijbrengen waar jezelf goed in bent. Voor die inzet mag iedereen zijn of haar petje afnemen want er zit vaak veel meer werk achter een workshop dan dat zichtbaar is tijdens de workshop.
Of er per definitie voor een workshop betaald moet gaan worden... hangt ervan af hoe het geheel in elkaar steekt. Is het een workshop die gezien mag worden als 'werk' dan denk ik dat hij betaald mag worden. Is het 'we doen iets voor elkaar' dan zou een betaling voor mij niet aan de orde zijn.
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 11 jun 2015, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
bio-erwin
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 mei 2014, 08:15

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door bio-erwin »

Ik verheug me nu al op het weekend. Vanaf wanneer kan ik me inschrijven?


Gebruikersavatar
Thijzzz
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 dec 2009, 21:17
Locatie: Oss, Noord-Brabant

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door Thijzzz »

@bio-erwin: ongeveer 5 weken voor de datum, dus eind augustus.

@alle potentiele workshopgevers:
De workshopgever heeft zelf de keuze in inhoud en duur van de workshop. Wij geven richtlijnen aan en verdelen de workshops over 4 tijdsblokken. Sommige workshops hebben veel tijd nodig zoals de natuurexcursies, navigatieworkshop, bouw/kookprojecten etc. Andere hebben minder tijd nodig en zijn veel eerder klaar. De lengte van de workshop moeten de workshopgever dus zelf inschatten. Je hebt dus lange en korte workshops, maar wel binnen de 4 tijdsblokken. Een workshopgever kan dus ook 2 korte workshops achter elkaar geven binnen 1 blok.

Deelnemers kunnen voor € 34 (za/zo, vrij kost € 6 extra) maximaal 4 workshops doen, daarbij moet je keuzes maken. Maar we delen het altijd wel zo in, dat de thema’s (bijv. vuur, koken, messen of kids) zoveel mogelijk verspreid worden.

Aanmelden als workshopgever 
Je kennis en vaardigheden delen is leuk om te doen, en helemaal niet eng. :D Je hoeft geen docent te zijn om een ander wat uit te kunnen leggen;  jouw enthousiasme volstaat. Dus; ben je handig met de vuurboog, weet je veel van planten of kan jij als de beste een brandertje of waterfilter bouwen? Of bezit je een andere handigheid die bij bushcraft van pas komt? Meld je aan als workshopgever!

Workshopgevers zijn verzekerd van een plek op het Bushcraftweekend van 2-3-4 oktober 2015 op landgoed Quadenoord bij Renkum. En je krijgt 50% korting op deelnamekosten van za/zo. Dan betaal je dus €17 voor za/zo, of €23 voor vrij/za/zo. Maar het is natuurlijk ook gewoon heel erg leuk, leerzaam en ook dankbaar om te doen.

>>> Aanmelden als workshopgever doe je hier: http://www.stichtingbushcraft.nl/bushcraftweekend/aanmelden-workshopgevers/
Wil je eerst meer  info, stuur dan een PB naar Terra.
Laatst gewijzigd door Thijzzz op 19 jun 2015, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten & C U in the woods,

Thijs
Bestuur Stichting Bushcraft
Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door Terra »

We zijn weer druk met het opstellen van het programma voor het BC weekend op 2-4 oktober in Renkum.
Het wordt de 20e keer dat we dit organiseren. Reden om flink uit te pakken.

Ik kan al verklappen dat we bijzondere workshops gaan aanbieden.
Wat dacht je van een masterclass buck skinnen, flint knapping, slachten en villen, paddenstoelen, tracking
en nog veel meer...

Er is nog plek voor workshopgevers. En daarmee ben je gelijk gegarandeerd van een plek, want we laten maar een beperkt aantal deelnemers toe.

Heb je vragen, mail me: voorzitter@stichtingbushcraft.nl
Houd FB en website in de gaten.

Gr Johan
 


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
xychix
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 dec 2011, 17:39

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door xychix »

Zijn er toevallig mensen die een badkuip in de tuin hebben staan en deze mee kunnen nemen naar het weekend?
Voor mijn workshop is 1 badkuip een vereiste, 2 zou mooi zijn :)

Je krijgt de kuip uiteraard weet terug en er wordt niet aan de kuip verbouwd. Er gaan gewoon mensen in liggen. En daar is zo' ding voor bedoeld ;)


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: SAVE THE DATE: Bushcraftweekend op 2-3-4 oktober 2015

Bericht door Cobber »

Ik zie een badkuip vol met ijsblokjes. En whiskey komt ook voorbij...Hmmm
hygiene in the Bush misschien??.

Zal vast iets creatiefs worden met de badkuip. Dus alleen daarom al de moeite om weer te komen!


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Plaats reactie