bloedmaan

Datums van bijeenkomsten, wandelingen, nuttige tentoonstellingen (bushcraft gerelateerd) etc. Alleen PARTICULIERE initiatieven en beurzen.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

bloedmaan

Bericht door janvanloon »

zondag 27 op maandag 28 september 2015 staat er iets bijzonders te gebeuren aan het firmament.
We krijgen bij gunstige weercondities dan immers een 'supermaan' én een totale maansverduistering of 'bloedmaan' te zien.
De laatste keer dat een maansverduistering samenviel met een supermaan dateert alweer van 1982, en de volgende vindt pas plaats in 2033.

Een maansverduistering vindt plaats wanneer de aarde tussen de zon en de maan staat. De aarde zorgt dan voor de schaduw op de maan. De maan zal echter niet volledig verdwijnen zoals bij een zonsverduistering. Onze aarde kan niet alle zonlicht van de maan houden, een deel licht blijft de maan zwak verlichten. Hierbij krijgt de maan een rode gloed. Wie zich op dat ogenblik niet bewust is van de verduistering en naar de maan kijkt, zal vreemd opkijken.

Waarom bloedmaan?
Tijdens het maximum van een totale maansverduistering krijgt de maan een rode kleur, bloedrood. Deze rode kleur kan je vergelijken met de rode kleur tijdens een zonsondergang op onze aarde. Het zonlicht komt nog door onze atmosfeer en laat de rode kleur op de maan verschijnen. Dit fenomeen doet zich enkel voor tijdens een totale maansverduistering. De voorbije twee jaren hebben we er daar om de zes maanden vier van gehad, de zogenaamde tetrade.

Supermaan
Maar tijdens dezelfde nacht krijgen we ook een supermaan te zien. De maan staat dan dichter bij de aarde dan normaal, waardoor onze natuurlijke satelliet er meteen ook een stuk groter uitziet. De vorming van zo'n 'superbloedmaan' is redelijk uitzonderlijk. De vorige dateert van 1982, en op de volgende is het wachten tot 2033.

Beste plek
Als u de volledige eclips zonder problemen wil bewonden, zoekt u beter een donkere plek in uw buurt op met weinig lichtvervuiling. Zoek ook een plaats waar u in het westen een zo goed mogelijk zicht hebt op de horizon omdat de maan de bijschaduw verlaat op het hoogte van 2,7 graden boven de horizon.

Leuk voor de fotograven onder ons of de buitenslapers die een iets moois willen zien.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: bloedmaan

Bericht door Bennie »

Thnx, staat in de agenda!


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: bloedmaan

Bericht door bjorri »

Redeneer ik goed als het dus rond zonsopgang maandag morgen is?  ==> Zon aarde maan in één lijn en de maan in het westen net boven de horizon. Dan moet de zon oost staan en dat is tegen zonsopgang dus.

edit: De eclips begint om 02:11 uur en staat bij het maximum, om 04:48 uur, op een hoogte van circa 24° (in Utrecht). De eclips eindigt om 07:24 uur. ( bron: http://hemel.waarnemen.com/maan/eclipsen/maansverduistering_20150928.html )
Laatst gewijzigd door bjorri op 21 sep 2015, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: bloedmaan

Bericht door michiel »

Dank voor de tip; staat in de agenda.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: bloedmaan

Bericht door tzrfreak »

thx voor de tip! ben ik ff blij dat ik maandag vrij ben :D


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: bloedmaan

Bericht door Alder »

Leuk, goed dat je het even postte, anders moeten we weer jaren wachten...


Esentim
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2015, 00:16

Re: bloedmaan

Bericht door Esentim »

Vannacht is het zo ver.....even je wekker zetten op 04.48


Gebruikersavatar
Saphira
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 jun 2015, 21:25
Locatie: Zuid-Limburg

Re: bloedmaan

Bericht door Saphira »

Ik ben benieuwd... Wekker staat al klaar!


You've got brains in your head, feet in your shoes. You can steer yourself in any direction you choose!
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: bloedmaan

Bericht door J@siu »

hier ook !! camera staat al geladen te wachten haha ...


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: bloedmaan

Bericht door CommonZense »

Mooi hoor.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Survivorman
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 dec 2010, 13:14
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: bloedmaan

Bericht door Survivorman »

wekker gezet..... helaas bewolkt

André


cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: bloedmaan

Bericht door cel »

Afbeelding


Hier was t onbewolkt, zo zag t er n beetje uit. Niet echt n goed fototoestel om dit vast te leggen maar bij gebrek aan beter...


A matress of leaves and a blanket of stars
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: bloedmaan

Bericht door michiel »

Bij mij helaas wat lichtvervuiling (binnenstad Tilburg) maar de maan was alsnog goed te zien.

Ik heb het niet helemaal uitgezeten, maar zo'n bloedmaan kon ik niet aan me voorbij laten gaan.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: bloedmaan

Bericht door bjorri »

Geen wekker gezet. Om een uur of vier even kort uit het raam gekeken. Halve bedekking. Met een nat /vies raam en twee lantarenpalen voor mn huis was dat snel klaar.

Tegen een uur of vijf weer wakker en nogmaals gekeken. Nu een iets beter raam gezocht. Mooi om gezien te hebben, mooi rood is niet lelijk. Na een paar minuten weer naar bed.

Tegen zeven uur naar mn werk. Volle maan en geen duidelijke schaduw meer te zien. Als ik niet had moeten werken was een hangmatnachtje 'with a view' mooi geweest.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: bloedmaan

Bericht door janvanloon »

Voor me:
Afbeelding
Achter me:
Afbeelding
Bijna op deze grote getrapt:
Afbeelding
Bij de supermaan geen petzle nodig om de wandeling te doen.
Afbeelding
Dan eindelijk rond 5 uur...
Afbeelding

Mooie ervaring zeker als je buiten was... Het is te begrijpen dat men vroeger schrik kreeg van zulke dingen. Het heeft iets  ;)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie