Welke schoenen dragen jullie?

yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door yuno »

Als fervent kisten loper (van 16 tot 30 jaar) ben ik toch uiteindelijk "afgestapt" van de kist ;).

Tijdens een hardloop blessure ben ik er toch achter gekomen dat kisten voor mij een redelijke aanpassing vragen in postuur waardoor ik met spieren en houding de tekortkomingen van de kisten probeer op te vangen. Hoewel kisten  heerlijk lopen en redelijk wat steun geven waren het niet de schoenen waarop ik volledig kon recupereren tijdens mijn rust periodes. Ben toen gaan zoeken naar een kwalitatieve schoen die werkt voor mij ipv andersom en wat een verschil was dat!

Op kisten lopen met een zware last op de rug is sowieso al af te raden om de simpele reden dat de zool veel te buigzaam is. Wandelschoenen hebben allemaal hun voor en nadelen omdat ze gemaakt zijn voor een specifiek doel. Als ik afgelopen vakantie (lapland) kisten aan had gehad was ik binnen 50km door een paar heen gesleten terwijl ik verschillende paren in de schuur heb staan waar ik zo niet 1000'en km op heb gelopen.

Je laatste vraagt verduidelijkt het misschien ;). Veel mensen rennen op goedkope/standaard gympies en dat is geen probleem tot een half uurtje joggen op halve snelheid (80% van de mensen). Maar loop eens een uur op volle snelheid en dat 4x per week en je ligt aan het einde van de maand uit de race door over belasting of een slechte houding/blessures.

Goede schoenen zijn ongelooflijk belangrijk anders liggen blessures of andere problemen altijd op de loer. Misschien zijn kisten perfect voor jou (wil niet zeggen dat merken of duur gelijk staat aan goede schoenen) maar het loont zeker om verder te kijken dan de standaard schoen die we al jaren "automatisch" aantrekken.


Gebruikersavatar
MauriceMoss
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 sep 2014, 15:50

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door MauriceMoss »

Kijk, mooie informatie Yuno  ;D

Ik loop zelf ook vanaf mn 14e tot ehh nu (35) op kisten, altijd naar volle tevredenheid. Maar met hardlopen heb ik inderdaad gemerkt dat ik erg specifieke schoenen nodig had. Ik liep ook 4x per week op goede snelheid 10KM per keer.. Eerst op 'bagger' schoenen en toen op echte renschoenen. En dat was een verademing, niet te geloven.. Het rennen ging beter, geen pijn aan ledematen, ik 'stuiterde' door de paden (ben een bosrenner) en dat was echt super!!

Ik kan me voorstellen dat het met kisten ook zo zou kunnen zijn. Na 20 jaar moet ik me misschien toch loswrikken van de kistjes, want die blessure heb ik nu ook  :'( Mijn linkerknie is niet blij meer met me, en dat krijg ik maar moeilijk rustig. Moet ik zeggen dat ik een pietsie eigenwijs ben en alsnog de natuur in ga en mn dochters blijf tillen in den doek.. Maar goede schoenen blijft toch in mn hoofd plakken om het zo te zeggen, en deze verhalen duwen mij toch wel in de richting dat ik hier nu voor ga sparen.

Dank voor de info dus, ik ga voor goeie schoenen  8-)


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door bourgeois »

  Zonder me al te zeer in deze discussie te willen storten wil ik toch wel even kwijt dat de ene kist niet de andere is. Ik heb geen ervaring met de recente KL modellen maar als de zool van b.v. het oude M51 model of de oervorm, de Corcoran springlaarzen, je te soepel is dan vraag ik me af op wat voor staalplaten je wilt lopen. Ik blijf bij hogere kistjes, en zelfs dikwijls halfhoge modellen van daarvoor (replica Civil War brogans of WO1 modellen). De zool moet voor mij juist enigszins soepel zijn (contact met de grond voor juiste voetplaatsing op ruig terrein) maar zonder dat je elk steentje voelt. De oudere kistjes modellen geven net voldoende beweeglijkheid aan de enkels om de enkel te kunnen draaien op oneffen terrein. Het is een illusie te denken dat strak aangesnoerde stijve gepolsterde schachten (zoals bij de moderne schoenen zoals de Meindl Army) je zullen beschermen tegen omzwikken van de enkel onder extreme omstandigheden. Te veel vertrouwen hierin leidt juist tot ernstiger verzwikkingen. Er is geen vervanging voor het ontwikkelen van een juiste, aan het terrein aangepaste, looptechniek. En dat kost tijdsinvestering en inspanning.


Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door yöpyä »

Gewicht, of het nu in je rugzak of broekzak zit op je hooft of aan je voeten, je zal het toch moeten meezeulen.
Ik weet niet wat een kist tegenwoordig weegt maar mijn groene Salomons wegen 438 gram per stuk
Het is een half hoge schoen met voldoende steun en mijn voeten hebben een goed contact met de ondergrond
En ik loop en klim er super op met zo'n 13/15 kg rugzak
De winterstapper, ook een Salomon, is een wat steviger en dikkere schoen met veel steun voor de wat zwaardere tochten die weegt 700 gram pst
  Salomon is een schoen voor een wat smallere voet Meindel volgens mij voor de wat bredere voet, ook iets om bij stil te staan bij de aanschaf
Mijn ervaring met kisten is slechts beperkt tot mijn diensttijd en heb ze daarna nooit meer gedragen


alles wat je thuis laat is mooi meegenomen
Bruins
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jan 2014, 10:52

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door Bruins »

Dit zijn mijn schoenen sinds een paar maand.
Ze lopen erg goed en zijn waterdicht (misschien dat ik ze na een tijd moet insprayen om ze waterdicht te houden).
Top schoenen!


Never trust a smiling scout.
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door Een pan's hobby kok »

Mooi schoenen voor een nette prijs.  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door Martin Outdoors »

Ik heb een maandje terug of zo een paar dikke winterschoenen gekocht , niet bedoeld om veel mee te lopen maar aan te hebben in het bos .

Dit zijn de goedkope schoenen er bestaan van dit soort ook duurdere en het verschil ondervond ik eergisteren .  ;D
De eerst volgende keer worden het weer de Meindles van de baas.
Bijlagen
20150102_185300.jpg
20150102_185300.jpg (208.1 KiB) 5293 keer bekeken


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 jan 2011, 18:06
Locatie: Herten

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door Rens »

Afbeelding

Heb deze nu een tijdje omdat mijn hanwag alaska top langsaam aan versleten zijn. Ik ben tot nu toe super tevreden. De hogere schacht zit ook erg fijn.


Afbeelding
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door Gerbenvink »

Ik heb zelf salewa's. Dit zijn c/d schoenen. Enig min puntje is dat er laats een haakje is afgebroken. Maar dit schijnt vaker voor te komen bij deze schoen.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door Sander2000 »

[quote="Gerbenvink"]
Ik heb zelf salewa's. Dit zijn c/d schoenen. Enig min puntje is dat er laats een haakje is afgebroken. Maar dit schijnt vaker voor te komen bij deze schoen.
[/quote]

Zijn die niet een beetje té stevig? C/D is aardig wat


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door Gerbenvink »

Dat is waar voor in Nederland wel ja, maar ik gebruik ze ook heel veel in Zwitserland en soms ook met stijgijzers dus dan met je minimaal een c schoen hebben. Misschien ga ik nog opzoek naar een goedkopere schoen voor in Nederland er bij. Maar mijn voeten groeien nog zo snel. :-X ???


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door Sander2000 »

Idd dat is balen heb ik ook last van. Volgens mij is het nu aan het stoppen bij mij.


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door Gerbenvink »

Ja en ik heb nog wat in de lengte te gaan van 1.70 naar 2.00 zolang is me vader nu. En met schoenen is het helemaal erg. Ik ben in ongeveer 4 maanden uit mijn binnen klemschoenen gegroeid.

Maar weet iemand misschien een goedkope B schoen voor mij er bij in Nederland? Want op de fiets is een d/c schoen niet erg fijn


Gebruikersavatar
fr33air
Berichten: 443
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:17
Locatie: Gorredijk

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door fr33air »

Feelmax kuuva 3 is zowel voor de zomer als winter geschikt
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (192.36 KiB) 5193 keer bekeken


Consolationem zona finem incipit
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Welke schoenen dragen jullie?

Bericht door CommonZense »

Ik heb een paar lichte maar stevige Regatta schoenen (hoog model) uit een over-stock verkoop.
Lekkere speelschoenen, goedkoop, goede aansluiting en voor bepaalde tijd waterdicht.

In de zomer doe ik eigenlijk zoveel mogelijk op m'n Teeva's.

Uit mijn tijd dat ik als vrijwilliger nog iedere zomer in de Zwitsere Alpen te vinden was heb ik nog een paar HanWag Bergler overgehouden. Maar deze zijn eigenlijk te zwaar voor waar ik nu loop. Ze staan dus veel in de kast. Ik zit al een tijdje te denken ze te verkopen en achter een lichtere zool schoen te gaan... Maar ja, het was zo'n investering toender(studie)tijd en er kleven zo veel fijne kilometers en mooie herinneringen aan...
Laatst gewijzigd door CommonZense op 26 jan 2015, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Plaats reactie