Stille stof toch niet ZO stil

Plaats reactie
Johan
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 nov 2013, 13:56

Stille stof toch niet ZO stil

Bericht door Johan »

Ik heb een Pinewood Lappland Extreme Pants gekocht en ben daar zeer tevreden over.
Alleen stond er bij de specificaties dat het een stille stof zou zijn.
Dat vind ik dus nogal tegenvallen.
Als ik loop en de stof aan de binnenkant van mijn benen schuurt langs elkaar dan is dat behoorlijk goed te horen.
Misschien komt door de teflon laag die er vanuit de fabriek overheen zit maar het klinkt een beetje naar regenpak.
Heeft iemand hier een idee of daar iets aan te doen is of moet ik dat maar voor lief nemen?


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Stille stof toch niet ZO stil

Bericht door Karl »

het klinkt een beetje naar regenpak
Gedraagt zich ook zo!

Zelf begin vorig jaar meen ik de Kilimanjaro van Pinewood aangeschaft. Zelfde verhaal. Die vergissing maak ik niet weer.
Coating bevond zich overigens aan de voorzijde vd binnenkant van de pijpen. Na een paar keer wassen nagenoeg volledig pleite.
Waren duidelijk een soort van kleine schilfertjes zichtbaar.

Een volgende broek wordt er voor mij wslk een van UF PRO. Zit qua prijs op niveau FR maar ben zelf nogal te spreken over het materiaal van Schoeller.
Iets dat Mammut ook in haar kleding verwerkt, sterk en stretchy  :-)

gr - karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Stille stof toch niet ZO stil

Bericht door Roely »

Teflon is wrijvings vrij. Dus kan het ook geen geluid maken.


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Stille stof toch niet ZO stil

Bericht door Wälderer »

synthetisch materiaal is nooit stil. Enkel natuurlijke stoffen zijn dat wel.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stille stof toch niet ZO stil

Bericht door Trailtraveller »

[quote="Wälderer"]
synthetisch materiaal is nooit stil. Enkel natuurlijke stoffen zijn dat wel.
[/quote]

Onzin. Het hangt af van de buitenlaag. Ik heb een Ridgeline jas en die is gewoon stil en sythetisch.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Stille stof toch niet ZO stil

Bericht door Waidmann »

Geen enkel materiaal is stil. Sommige stoffen zijn wat geluidsarmer dan anderen maar het hangt compleet van het ontwerp af. Ook katoen bijvoorbeeld kan erg gehorend zijn. Zorg voor een goede pasvorm en materiaal dat bij wrijving niet veel geluid maakt. Fleece en wol bijvoorbeeld kunnen erg stil zijn. Is het verkeerd verwerkt dan maakt ook dat nog geluid.

Een kleding stuk zal door dragen dan ook niet heel veel geluidsarmer worden dan dat het al is.


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Stille stof toch niet ZO stil

Bericht door Wälderer »

Dat katoen niet altijd stil is hangt indrdaad van verwerking en pasvorm. Ooit katoenen broek gehad die waterafstotend behandeld was en was ook niet stil. Pas na aantal keren wassen en wat slijtage werd die stil. Fleece is inderdaad over het algemeen wel stil.

Ridgeline heb ik geen ervaring mee maar al veel verschillende soorten syntetische kleding gehad en maar zelden iets gehad dat geluidsarm was (spreek dan wel over wrijving van de stoffen tegen elkaar bij armen en benen).


Take less, do more.
Plaats reactie