Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door yuno »

Meer en meer kom ik mensen tegen die hiken op lichte trailrunners of renschoenen (met bepakking). Zelf loop ik op zware meindl schoenen (aka 100kgs leer) en geloof volledig in het principe zware schoenen voor het zware werk. Maar klopt dit wel?

Zware schoenen hebben hun voordeel en zijn "verplicht" als je bijv stijgijzers/sneeuwschoenen onder wil binden. Maar als mijn backpack niet te zwaar is en de rotsen niet te gevaarlijk (wil geen kapotte enkels) waarom zou je dan niet met trailrunners gaan lopen?

Zware schoenen zijn "waterdicht" maar mijn ervaring is dat elke schoen nat is na 3 dagen regen/sneeuw of zweet en zware klompen doen er makkelijk 3 dagen over om vervolgens weer 100% te drogen "in the bush".

Zware schoenen vreten energie klik

Zware schoenen lopen sneller blaren

Zware schoenen geven niet direct meer steun

Wat is er mooier dan die rivier doorplonsen en een uur later weer met droge voetjes doorwandelen? Waarom natte voeten van het zweet als je over de rotsen heen kan jumpen met blije voeten? Waarom 3/4 kilo zeulen die misschien je comfort niet veel vooruit helpen?

Vragen vragen vragen, binnenkort maar eens testen!

Vragen vragen


zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door zuma »

Ja het klopt dat gewicht aan je voeten verliezen heel veel scheelt. Maar er zijn keerzijdes de enkelbanden moeten er wel op getrained zijn. Zijn ze dat niet dan wreekt dit zach snel in oneffen terrein. Het beste is dan ook te beginnen met zogenaamde 'mids' die houden een beetje het midden tussen een trailrunner en een normale B/C schoen. Ze zijn te krijgen in lichte en sneldrogende modellen. Toch een beetje enkelsteun, aardige gewichtsafname aan de voeten en dus vooruitgang. Niet zomaar aan trailrunners beginnen, zeker niet als het gewicht op de rug ook niet drastisch afneemt.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door yuno »

Ben een hardloper en mijn stabiliteit / kern in behoorlijk getraind. maar heb je toevallig een voorbeeld van die "mids" weet niet precies wat je daarmee bedoelt.


zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door zuma »

Voorbeeld met GTX (als je daarmee door een rivier loopt moet je ze leeg gieten) http://www.salomon.com/nl/product/x-ultra-mid-gtx.html


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door Rien »

hangt volledig af van wat je wilt gaan doen.
Zelf gebruik ik mijn zware wandelschoenen vooral als bescherming van mijn voeten indien ik over
ruw terrein ga (berggebied, off-trail, scherpe rotsen). Bij zo'n terrein zouden lichte stoffen schoenen
niet lang meegaan of veel bescherming bieden. Of tijdens slecht weer, indien goed verzorgd geven
ze veel langer droge voeten (bij mij tot 4 dagen regen) dan die trailrunners (paar uur tot dag).

Voor wandelen op A/B routes en ook C paden (niet off-trail) zijn lichte schoenen meestal meer geschikt
omdat je veel minder engergie verbruikt, je voeten preciezer kan plaatsen en minder snel vermoeidheid
in de benen krijgt (= minder kans op bvb voet omslaan). Indien je je enkels en knieën wat wilt ontzien
kun je beter lichte wandelstokken gebruiken ipv zware schoenen (= stabiliseren van je lichaam, zodat je
enkels en knieën dit niet hoeven doen).
naar het schijnt zou 1kg aan je voeten gelijk staan aan 3kg in je rugzak qua energieverbruik


Ik maak mijn keuze als volgt:
afstand (op paden) = lichte schoenen (eventueel met goretex hoewel ik hiermee veel zweet)
bescherming (verwondingen en regen) = zware lederen wandelschoenen (geen goretex)


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door Dabberty »

8 vd 10 keer draag ik zware stevige robuste schoenen, simpelweg omdat ik niet veel op paden loop en vaak op scherpe rosten etc wandel.
Gewone schoenen zijn dan al snel beschadigt.
Bij heel warm weer draag ik wel van die lichte met gedeeltelijk net-achtig spul bedekte schoenen.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door madman73 »

Er is altijd verschil tussen theorie en praktijk (net als de temperaturen bij slaapzakken). Ik zou zeggen...... doe wat je zelf prettig vindt/lijkt. Werkt het dan is het goed, werk het niet dan moet je het anders doen!


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door michiel »

Ik maak sinds een paar jaar ook dezelfde overpeinzing. In 2006 heb ik een Hanwag C schoen gekocht voor Zweden en die lopen ontzettend lekker.

De laatste tijd wil ik een lagere/lichtere schoen proberen, maar dan blijven mijn hanwagjes staan en dat vind ik weer zonde. Ik ga er regelmatig op uit maar niet zo vaak dat het een verzameling wandelschoenen rechtvaardigt.

Ik besteed meer tijd in het kamp met hakken, slepen, bouwen etc waardoor een stevige schoen voor mij veiliger is.

Voor tochten met lichte bepakking zou ik wel kiezen voor een lichtere lage schoen geschikt voor het gebied waar ik naar toe ga.

Uiteindelijk kies ik voor praktisch gemak en neem het daarbij horende verlies aan comfort en hogere gewicht op de koop toe. Mochten mijn schoenen ooit versleten zijn, dan zoek ik in ieder geval een lichtere schoen uit. Probleem hiermee is dat mijn hanwagjes flink gebruikt zijn en er nog bijna nieuw uitzien.
Laatst gewijzigd door michiel op 25 jun 2015, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door yuno »

Heb een beetje de zelfde overpeinzing michiel. Heb goede schoenen dus eigenlijk is het "do not fix what isn't broken"

Enige verschil is dat ik het voor mijzelf goed praat door te relativeren dat ik de trailrunners ook voor mijn hardloop carrière kan gebruiken en ze dus niet in de kast gaan eindigen ;).


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door Great egret »

Ik heb al jaren een paar lage schoenen naast mijn hoge Hanwags. Werkt perfect, zeker in Nederland waar je echt niet altijd op zware schoenen hoeft te lopen. Het zijn Scarpa Zen's dus geen trailrunners, maar nog steeds veel lichter dan mijn Hanwags.


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door Basel »

Is jaren lang een dubbpunt geweest voor mij , hoog laag hoog laag wat ga ik doen , nudat ik van beide een goed paar heb  , Hoge hanwag en lage Salomon wil ik niet anders meer,
deze schoenen zijn voor mij super af te wisselen.
Zelfs als ik zoals afgelopen trip met zware rugzak door oostenrijk en polen loop gaan ook de salomon lage stappers mee om de voeten in de avond te laten ontspannen, is het dan een dagje top weer en goeie ondergrond doe ik ze ook aan.

All met al denk ik dat het zo voor mij voeten en zin het beste is  ;D


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door madman73 »

Als combi heb ik goede ervaringen met hoge schoenen in combinatie met teva's voor 's avonds en lichte wandelingetjes. Hebben de voetjes even rust en.kunnen ze lekker ademen!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door oud deelnemer 4 »

als ik met een grote volle rugzak op pad ben dan loop ik op zware schoenen, ik ben aardig gewend om op zulke zware trappers rond te lopen.
goed onderhouden schoenen zijn ook langer prima waterdicht, je kunt er natuurlijk niet mee het diepe riviertje in, ik trek ze dan gewoon eventjes uit.
blaren heb ik nog nooit gehad, heb ik trouwens ook niet als ik op sandalen rondloop.
op sandalen  loop ik overigens ook heel wat kilometers af, maar dan alleen als ik een kleine daypack bij me heb.
trailrunners of een mid-schoen.... trailrunners had ik binnen een jaar stuk, mid-schoenen heb ik nooit gehad, dus daar heb ik geen ervaring mee.


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door Wälderer »

Ideale schoenen zijn voor ieder anders, zelf wandel bijna altijd ik met lederenB/C scarpa schoenen, enkel als het heel warm is en ik lichte daypack draag durf ik met mijn timberlands gaan wandelen. Lichter kan ik echt niet gaan wegens een zwakke enkel en hiel. Vroeger had ik abl kistjes met lichte vibram zool, deze waren voor mij ideaal qua steun en gewicht. Jammer genoeg zijn deze na 15 jaar gebruik en vele herstellingen nu echt wel helemaal versleten en ben al even op zoek naar een nieuw paar.
 


Take less, do more.
peroxidetim
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:06
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Ren schoenen ipv zware hiking schoenen

Bericht door peroxidetim »

ik heb nog niet te veel ervaring met bushcrafting, maar wel met Survivalrunning... of trailrunschoenen.

Survivalrunning doe je op onverhard terrein en met enige regelmaat doorwaad je rivieren en kanalen of zwem je ff. modder kom je sowieso tegen.
ik heb al jaren opeenvolgende modellen van brooks. (Brooks cascadia). de zolen zijn hard genoeg om tegen rotsen en stenen te kunnen. het bovenwerk is ook erg stevig, ik doe zeker anderhalf jaar met een paar Cascadia's. dan zijn ze wel op of opengereten.

Voordeel van brooks cascadia is dat het GEEN Goretex bevat. je moet namelijk kiezen tussen twee dingen:
- schoenen binnin droog houden dus waterdicht zijn, (dat is ook het prioncipe van verreweg de meeste wandel en bergschoenen). Naast vocht houdt je dan namelijk ook wind buiten.
- zorgen dat water zo snel mogelijk weer naar buiten kan. dan wil je dus geen gore tex, dan blijft het idd in je schoenen staan.

Maar ik zou kiezen voor twee schoenen meenemen. Stevige en veilige schoenen tijdens het lopen en werken met een bijl etc. Licht werk of i het kamp lekker luchtige robuuste schoenen zoals trailrunningschoenen.

Mijn brooks kosten wel ongeveer 125 euro. das niet goedkoop :-s


Plaats reactie