schoenen en sneeuw

Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

schoenen en sneeuw

Bericht door Jeof »

Goedendag allemaal,

ik ga in de winter een cursus doen in het Jura gebergte, als het goed is ligt er dan een mooi pak sneeuw. Maar ik twijfel nog over wat ik aan mijn voeten trek. ik heb gewone kisten met een wollen inlegzool en genoeg thermosokken e.d. als ik daar een paar gaiters (die over de gehele schoen heen gaan) overheen doe, is dat dan voldoende?
andere optie is van die enorme thermo-overschoenen waar je met kist en al in gaat.
zijn er mensen met sneeuw ervaring die mij kunnen adviseren ? :)
Laatst gewijzigd door Jeof op 23 nov 2015, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door Martin Outdoors »

Ja ik heb wel ervaring, die gaiters vind ik verschrikkelijk want bij mij en veel mensen die ik ken plopte ze elke keer van de neus af omhoog, daarbij omdat de onderkant niet dicht is kwam de sneeuw tussen onze schoen en gaiters waardoor onze schoenen nat werden en juist door de gaiters nat bleven en zo kregen we koude poten.

Je schoenen mits geen leder en Goretex mix gewoon elke dag voor het naar bed gaan schoon poetsen en opnieuw invetten.
Gamaschen erbij en ik denk dat je er wel komt :)

Die thermo schoenen zijn warm maar daar kun je geen kilometers op maken , ik denk dat die meer bestemd zijn als je ergens statisch bent , in het kamp bijvoorbeeld .

(mijn mening he) er zijn vast mensen met andere ervaringen maar dit is de mijne :)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door Basel »

De Jura, mooi stukje gebied waar ik diverse keren heb gewandeld met mijn opleiding destijds , dikke pakken sneeuw en plezier beleefd daar.
Ik had enkele keren Gaiters / gamashen aan maar deze zakte bij mij vaak af en schoten zoals Zandhaas al zegt terug over de neus van mn schoenen.
Laatste 2x heb ik mijn hanwag B/C schoenen aangehad en daarover een waterafstotende broek en dat was aangenamer , savonds zijn ze altijd nat hoe je het ook went of keert , ik zette ze in de voortent en de volgende dat het eerste half uurtje is het wat koud maar daarna loop je ze weer warm.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door oud deelnemer 4 »

Berghaus heeft Gamaschen/Gaiters die een rubber zool hebben die je dan over de schoen moet trekken. ze zijn lekker hoog  maar schieten weleens van de schoenneus af.
maar je hebt ook andere modellen, bv. van Fjallraven, die kun je met een haakje aan je veters van je schoen vasthaken, zo schieten ze nooit meer van je schoenneus af.
de goretex versies zijn ademend.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door b2b »

Ik gebruik nu al enkele jaren (dankzij Dennis van Dokkum) BlackDiamond gamachen.
Nooit natheid gehad, kruipen niet op.
Niet goedkoop maar dan heb je ook wat.
gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door madman73 »

Ik heb ook van Black Diamand. Stevige Goretex met haakje aan de voorkant voor aan de veters.
Top dingen. Wel eens 35 km aan 1 stuk op gelopen door dikke sneeuw, prut, akkerland etc. (wampex Vledder)


Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door Ron NL-S »

Voor gaiters kun je met de ietwat ouderwetse Zwitserse legerdingen niet fout gaan.
Goedkoop, onverwoestbaar en zeer bruikbaar.

Mijn ervaring met legerkisten is dat ze op koude, ijzige ondergrond spekglad worden. Nul grip. In de Jura wellicht geen goed idee.


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door bjorri »

Hopelijk mag ik aansluiten bij dit onderwerp. Ik heb namelijk vergelijkbare plannen als Jeof.

Wat is het verschil tussen gamachen en gaiters? Via webshops wordt in niet veel wijzer. O.a. waar te kopen?


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door b2b »

Ron,

welke gaiters/gamachen bedoel je?
fotootje?

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door Ron NL-S »

deze;
Afbeelding

Hebben vooraan een haakje dat je om de onderste veter schuift. Ze zijn zeer slijtvast.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb nog geen winterschoenen. Met nat weer vaak laarzen aan. Onlangs een nieuw paar gekocht, Muckboots Chores gekocht. Lopen prima en lekker warm, zelf in het moeras afgelopen zondag.

Ik zat voor de winter aan THF Chilkat te denken, niet zo duur. Waarom zou je dan nog Gaiters overheen doen?

Groet,
Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door Martin Outdoors »

Voor opspattend sneeuw en diepe sneeuw, vooral mijn kuiten werden nat zonder gaiters of gamashen vanwege het opspatten. ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door Jeof »

ik zat te denken aan de berghaus yeti attack, zodat de gehele schoen bedekt is, deze sluiten als het goed is goed aan de onderkant, en bedekken ook een deel van de zool. Bij de oudere versies had je vaak dat die bij de punt van de schoen los kon komen, maar dat is bij deze volgens mij opgelost.
Ging mij ook met name om de warmte, maar dat lijkt dus geen probleem als ik zo de reacties lees :)
Ik ga geen nieuwe schoenen hiervoor aanschaffen, mijn kisten voldoen nog prima (zijn vrij nieuw en nog goed waterdicht.)


Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 jan 2011, 18:06
Locatie: Herten

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door Rens »

Die berghaus yeti's zijn super! Heb ze zelf ook, nieuw model. Je moet we een geschikte wandelschoen hebben. Gebruikt ze zelf in combinatie met hanwags, bijde modelen zijn c schoenen en hebben een hoge rubberen stootrand, heb nooit last van loschietende neuzen.

Ondanks dat dat ze voor kisten zijn onworpen lijkt het me niet te werken. Kisten zijn gewoon te soepel.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: schoenen en sneeuw

Bericht door Snow »

[quote="Ron NL-S"]
deze;
Afbeelding

Hebben vooraan een haakje dat je om de onderste veter schuift. Ze zijn zeer slijtvast.
[/quote]

Heb ik ook en bevallen goed.
Vijf euro bij Sietsema.


Plaats reactie