Waterdichte jas

Bigwill
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 apr 2016, 12:38

Re: Waterdichte jas

Bericht door Bigwill »

Hier even een kleine uitleg over waterdichte en ademende kleding.
Het principe is dat er gaatjes in zitten die groot genoeg zijn om vocht in damp door te laten.
Een waterdruppel is 500x groter dan het gaatje en gaat er ook niet onder druk doorheen.

Nu is de grote vraag of de diverse varianten voldoende ademen.
Als je het zonder regenjas al lekker warm hebt en je trekt een regenjas aan, ga je dus zweten.
De kunst is om je kleding voortdurend aan te passen zodat je niet zweet. (ja niet altijd mogelijk)
Daarnaast is de kleding keuze van de onderliggende lagen zeer belangrijk, deze dienen geen vocht vast te houden en goed te ademen.
Een Gore-Tex jas van €500 met een katoenen shirt of wollen trui er onder is weggegooid geld!!!
Kunststof werkt daar het beste voor zoals vochtregulerend ondergoed en fleece.
Ja, kunststof stinkt sneller. Nee, kan slecht tegen open vuur. ;-)
Ojaa, dikke mensen hebben het ook sneller warm dus afvallen is een optie. >:D

Als de jas al wat ouder is en er zit slijtage aan, zal de jas niet goed meer afparelen.
Hierdoor wordt de buitenstof door en door nat en heb je een waterfilmpje om je heen waar de damp niet doorheen dampt.

Daarnaast zijn er verschillende constructies om het Gore-Tex in een jas te verwerken.
1. Het witte velletje Gore-Tex kan aan de binnenzijde van de gekleurde buitenstof geplakt worden
2. Los tussen de binnen voering en de buitenstof hangen
3. Op de binnenvoering vastgezet
De laatste twee varianten worden m.n. gebruikt in jachtkleding omdat deze minder geluid maken.
De eerste, met het Gore-Tex op de buitenstof is in de outdoor de meest gebruikte.

In de outdoor variant zijn er weer een aantal binnenvoering opties.
1. Een grijze voering vastgeplakt aan het Gore-Tex (3-laags)
extra sterk, goed ademend maar als je met je blote arm in de jas zit snel last van condens en daarna slechter ademend
het beste werkt deze constructie als je een dun shirt met lange mouw draagt
2. Een loshangende voering (2-laags)
iets minder sterk, goed ademend en door de binnenvoering kom je niet met je natte arm tegen het Gore-Tex zodat deze goed blijft ademen.
3. Geen voering of een carbon achtige coating (2.5-laags
De minst sterke variant, goed ademend maar heeft het condens probleem van de 3-laags constructie.

Als het regent moet je toch iets aantrekken tegen het hemelwater.
Als je dan ook nog een inspanning moet leveren kun je alleen een onderhemd (met lange mouw) en je jas aantrekken.
Blijkt dat je toch nog gaat zweten dan produceer je dus meer vocht als wat de jas kan doorlaten.
De volgende stap is dan ventileren! Zet de onderkant van je jas open, doe het zelfde met je mouwen, eventuele okselritsen en zet indien mogelijk je rits open en sluit de jas allee met het klittenband.

poeh, toch meer tekst als dat ik dacht. :o

Hier nog wat extra informatie. http://www.outdoor.org/contents/nl/d4_Kleding.html


Mir
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2016, 13:21

Re: Waterdichte jas

Bericht door Mir »

LoosAlarm schreef:Ik heb na lang zoeken gekozen voor de Pinewood Lappland Extreme Donkergroen / Zwart (149,- op http://www.jacht-outdoorkleding.nl)

Ik heb de jas net een maand. Deze jas zou waterdicht moeten zijn. Heb het nog niet kunnen testen vanwege het prachtige weer elke keer als ik het bos in ging.

Ademend vermogen ben ik tot nu toe erg tevreden over, net als de 'stilte' bij beweging. Het gewicht is ook goed te doen, de jas is namelijk verder ook niet gevoerd. Dus in de winter met laagjes werken. (Maar daardoor meerdere seizoenen te dragen en daar ging ik voor)

Gr LoosAlarm
@Loosalarm ik ben benieuwd hoe deze jas je bevalt qua wind en water dichtheid? En hoe stevig de zakken zijn. Vind 't een interessante en redelijk betaalbare optie voor 'n goeie en stevige jas!


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: Waterdichte jas

Bericht door TtB »

Ik heb een arc'teryx regenjas met losse binnen jas gekocht zodat je met meerdere lagen werkt. Mijn ervaring is erg goed ook met een heftige storm en regen nog kurk droog. Deze jas heeft ook oksel ventilatie. Het is een flinke aanschaf maar kan ook heel lang mee.

Thijs


Bigwill
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 apr 2016, 12:38

Re: Waterdichte jas

Bericht door Bigwill »

Een waterdichte en super ademende jas van €800,- doe je in een klap teniet door er een katoenen of wolle ondergoedje onder te dragen!
Vocht komt uit je poriën en gaat niet in druppel vorm door de ademende jas, daarvoor moet het verdampen zodat het er in damp door kan.

Het beste werkt dit door vochtregulerende (thermo) onderkleding te gebruiken.
Deze pakt de druppel op en trekt deze door de stof uit elkaar zodat het vocht aan de buitenzijde van het shirt verdamp.
Het verdampen gebeurt dus niet op de huid waardoor je er ook niet koud van wordt.
Als je een warmte laag draagt moet deze dus ook vocht regulerend en transporterend zijn!

Katoen en wol houden vocht vast.
Dus blijf je met een natte lap stof op je blote huid rond lopen.
Hier kun je de ademende jas de schuld geven maar moet je eigenlijk naar je ondergoed kijken.

Verder draag je alleen een waterdichte jas als het regent want geen jas ademt altijd nog het beste. ;D
Als je een warmte (tussen)laag draagt en je begint te zweten weet je dat je te warm aangekleed bent voor de activiteit!


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waterdichte jas

Bericht door Trailtraveller »

Bigwill schreef:Een waterdichte en super ademende jas van €800,- doe je in een klap teniet door er een katoenen of wolle ondergoedje onder te dragen!
Een waterdichte en super ademende jas van €800,- doe je in een klap teniet door er een katoenen of wolle ondergoedje onder te dragen!
Vocht komt uit je poriën en gaat niet in druppel vorm door de ademende jas, daarvoor moet het verdampen zodat het er in damp door kan.

Onzin, wat betreft ondergoedje. Nooit op verdamping door lichaamswarmte gehoord ? Probeer dit maar eens met bijvoorbeeld zijde wat je nat maakt, wordt netjes droog door lichaamswarmte


Het beste werkt dit door vochtregulerende (thermo) onderkleding te gebruiken.
Deze pakt de druppel op en trekt deze door de stof uit elkaar zodat het vocht aan de buitenzijde van het shirt verdamp.
Het verdampen gebeurt dus niet op de huid waardoor je er ook niet koud van wordt.
Als je een warmte laag draagt moet deze dus ook vocht regulerend en transporterend zijn!

Katoen en wol houden vocht vast.

Met dien verschil, dat katoen klammig koud wordt, dus je lichaam afkoelt en wol nog vrijaardig isoleert

Dus blijf je met een natte lap stof op je blote huid rond lopen.
Hier kun je de ademende jas de schuld geven maar moet je eigenlijk naar je ondergoed kijken.

Je kunt ook lagen uittrekken, afhankelijk van de activiteit


Verder draag je alleen een waterdichte jas als het regent want geen jas ademt altijd nog het beste. ;D

Gelukkig regent alleen bij jou en is er geen wind, wat bij ons wel is, windchill factor is bij jou gelukkig geen issue

Als je een warmte (tussen)laag draagt en je begint te zweten weet je dat je te warm aangekleed bent voor de activiteit!

Daarom kleed je minimaal in meerdere lagen die je uit kan trekken

Gezien je antwoord zou ik maar eens een paar praktijkoefeningen gaan doen. Veel succes.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Waterdichte jas

Bericht door bourgeois »

Trailtraveller, je was me voor. Ik ben het grotendeels met je eens. Verder moet ik de serieuze buitensporter nog zien die nooit zweet. Met de Kerstdagen nog aardig wat kilometers door de Ardennen gelopen. Kennen jullie dat verschijnsel? Het is frisjes en een beetje winderig en je kleedt je daar op. Na een flinke helling kom je op temperatuur, maar je bent inmiddels boven. Stoppen en lagen uittrekken? Want je gaat weer naar beneden en ontwikkelt dan weer minder lichaamswarmte. En dan kom je op een winderige open vlakte. Stoppen en weer meer aantrekken? Ik denk dat de meesten van ons de meeste van die verkleedpartijen overslaan. Nog afgezien van dat als je werkelijk voor alle omstandigheden die je op zo'n tocht tegen kunt komen optimaal wilt kleden een hele klerenkast op je rug mee moet slepen. Van een beetje zweten gaat een mens niet dood. Zorg in ieder geval dat je in ieder geval niet onderkoeld kunt raken. Ik draag deze tijd van het jaar meestal een wollen trui als een van de lagen. En ik leef na al die jaren nog steeds.


Vrijbuitert

Re: Waterdichte jas

Bericht door Vrijbuitert »

Mijn ervaring in de bergen is het dat je na een minuut of tien stevig doorstappen een warme laag uittrekt en dan verder gaat. Het lichaam houdt dan die warmte wel vast.

Uiteraard wel weer even die warme laag aantrekken als je even pauzeert.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Waterdichte jas

Bericht door Dabberty »

Trailtraveler, helemaal mee eens.

Zelf doe ik het iets anders dan de meesten volgens mij.
Als ik hier de bergen in ga, meestal met een groepje, beginnen ze allemaal met dikke jassen aan en ik gewoon in mijn trui. Na een paar minuten lopen moet iedereen stoppen om jassen of truien uit te doen, en ik ben net lekker op comfortabele temperatuur gekomen en kan doorgaan zonder problemen.
Bij regen is het anders, meestal een dunne regenjas of poncho, maar alleen aan als het echt moet.


Madcat
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2017, 22:04

Re: Waterdichte jas

Bericht door Madcat »

Salmo Trutta schreef:Ben zelf ook heel lang aan het zoeken geweest. Jassen met een membraan worden op den duur toch nat aan de binnenkant en daarmee duurt het mij te lang voor die weer droog zijn. Jassen van Poly-Katoen zijn van zichzelf niet waterdicht, maar die kun je waxen, waardoor er toch ook weer een klammig gevoel ontstaat.

Na veel zoek ben ik nu aan de Ventile jas... Ventiel is 100% katoen en super dicht geweven. Doordat het uitzet als het vochtig wordt, moet de jas waterdicht zijn. Ik lees er in elk geval erg goede dingen over. Heb hem nu 3 dagen, dus nog niet op water kunnen testen. Winddicht is hij in elk geval en doordat het een enkele laag is, is de jas echt superlicht en geen condensvorming (ook vanmiddag na 40km fietsen niet).

Ik heb zelf een Sasta Peski Anorak gekocht, maar zag dat de Bushcraftshop ook een mooie jas van Ventile heeft..... Misschien is het iets voor jou?
Hoe bevalt die Sasta jou? Ik kwam die jas ook toevallig tegen op m'n gear-zoektocht. Zou je hem aanraden om er mee in zwaar regenweer te gaan rondhuppelen?

Heb speciaal een account aangemaakt om dit ff te kunnen vragen :-) Ben écht benieuwd naar die jas.

Alvast bedankt!


Mir
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2016, 13:21

Re: Waterdichte jas

Bericht door Mir »

Fijn om ieders overwegingen te lezen en die mee te kunnen nemen in het vormen van een idee over wat een goede jas is bij veel regen. Ik neig steeds meer naar de veel laagjes aantrekken en een goeie regenjas. Ik heb een KL regenjas (een hele rare met één zak waar je de hele jas in kunt proppen) op de kop weten te tikken en draag toch merk ik bij kou het liefst een wollen trui met een bodywarmer daar overheen (en nog 3 lagen daaronder haha) zodat ik veel beweegruimte ervaar.
Ga het de komende tijd hier maar eens mee proberen.


Plaats reactie