Waterdichte jas

Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Waterdichte jas

Bericht door Thomas H »

Hallo iedereen,

Ik zag nog geen topic hierover. Maar ik heb een klein probleempje, ik heb een ridgeline pintail jas alleen is het ademende vermogen voor mij persoonlijk niet goed genoeg. Als ik al een beetje aan het lopen ben voel ik mijn kleding klam worden. Dus hopelijk hebben jullie een jas die wel goed ademt. Nu zoek ik eigenlijk een waterdichte jas die een hoog ademend vermogen heeft. Het liefste geluidsarm en in een kleur vergelijkbaar met coyote brown/arcteryx leaf crocodile. Iets zoals een Swazi of Kuiu, heeft iemand ervaring met zulke jassen of een soortgelijke jas maar iets goedkoper? Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes Thomas.


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Waterdichte jas

Bericht door Salmo Trutta »

Ben zelf ook heel lang aan het zoeken geweest. Jassen met een membraan worden op den duur toch nat aan de binnenkant en daarmee duurt het mij te lang voor die weer droog zijn. Jassen van Poly-Katoen zijn van zichzelf niet waterdicht, maar die kun je waxen, waardoor er toch ook weer een klammig gevoel ontstaat.

Na veel zoek ben ik nu aan de Ventile jas... Ventiel is 100% katoen en super dicht geweven. Doordat het uitzet als het vochtig wordt, moet de jas waterdicht zijn. Ik lees er in elk geval erg goede dingen over. Heb hem nu 3 dagen, dus nog niet op water kunnen testen. Winddicht is hij in elk geval en doordat het een enkele laag is, is de jas echt superlicht en geen condensvorming (ook vanmiddag na 40km fietsen niet).

Ik heb zelf een Sasta Peski Anorak gekocht, maar zag dat de Bushcraftshop ook een mooie jas van Ventile heeft..... Misschien is het iets voor jou?


Afbeelding

Sieger
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Waterdichte jas

Bericht door Waidmann »

Ik ben heel benieuwd wat er gaat komen en wat de ervaringen zijn. Je beschrijft de ultieme jas, ik heb er al veel bekeken maar nog geen gevonden die aan al die kenmerken voldoet. Met name het geluidsarm en waterdicht/ademend is een hele lastige combinatie.


Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Waterdichte jas

Bericht door Thomas H »

Bedankt alvast! Ik ga even kijken en hoop snel een keus te kunnen maken. Als ik er een heb gevonden laat ik het weten!


Gebruikersavatar
LoosAlarm
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mar 2016, 14:42

Re: Waterdichte jas

Bericht door LoosAlarm »

Ik heb na lang zoeken gekozen voor de Pinewood Lappland Extreme Donkergroen / Zwart (149,- op www.jacht-outdoorkleding.nl)

Ik heb de jas net een maand. Deze jas zou waterdicht moeten zijn. Heb het nog niet kunnen testen vanwege het prachtige weer elke keer als ik het bos in ging.

Ademend vermogen ben ik tot nu toe erg tevreden over, net als de 'stilte' bij beweging. Het gewicht is ook goed te doen, de jas is namelijk verder ook niet gevoerd. Dus in de winter met laagjes werken. (Maar daardoor meerdere seizoenen te dragen en daar ging ik voor)

Gr LoosAlarm


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waterdichte jas

Bericht door Trailtraveller »

Ridgeline Pintail (QUIET TEX Pro) (80 euro)
1,000g/m2 breathability rating.

Goretex (pac-lite) (105 euro)
15,000g/m2 breathability rating.

Pinewood Lappland Extreme (TC-1200) (140 euro)
14.000g/m2 breathability rating.

Vaak betekent dit dat je de onderkleding aan moet passen als de afvoer minder is. Hoeft geen probleem te zijn.

Goretex is over het algemeen een stuk kwetsbaarder. TC-1200 nog geen ervaring mee.
Ridgeline heeft een andere insteek als Goretex.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Waterdichte jas

Bericht door Tim »

Hey,

Als je klam wordt moet je volgens mij meer lagen uit doen. Achter mn rugzak wordt ik ook altijd nat. Niet veel tegen te doen, anders dat een droog shirt, eenmaal op kamp.

Ik heb een pinewood corsica extreme van de bushcraftshop. Deze bevalt prima, ook een dag in de regen blijft ie droog van binnen. Zo'n dure jas durf ik niet in te houtsnipper dune surfen ;D

Ter info, met 4gr vorst had ik met wandelen alleen een t-shirt eronder. Meer = zweten.

Succes,
Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Waterdichte jas

Bericht door Salmo Trutta »

Klopt zweten doe je toch, welke jas of kleding ik ook aan heb. Bij mij is er alleen een behoorlijk verschil in de "opdroog tijd"...

Met een gelamineerde jas duurt het mij gewoon te lang voor ik weer een droog gevoel krijg (hoe meer ik aan heb hoe langer het uiteraard duurt)...
Met een jas zonder laagje, gaat het sneller. Die zijn alleen maar zelden echt waterdicht.

Denk dat veel ook erg persoonlijk is. De een zal het niet als vervelend ervaren, terwijl een ander zich er blauw aan ergert...


(aaahhh eeuwige zoektocht naar het ultieme... ::) )


Afbeelding

Sieger
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Waterdichte jas

Bericht door madman73 »

Als je het ULTIEME nooit kunt vinden, betekent dit doorgaans je niet tevreden durft te zijn!

Heb ik ook jaren last van gehad :-(


Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Waterdichte jas

Bericht door Thomas H »

Bedankt voor de reacties!

Ik zal binnenkort eens een keer proberen minder kleding aan te trekken. Wie weet ligt het eraan dat ik gewoon te veel lagen aantrek en dan te hard loop en daardoor klam word. Dit is namelijk een slecht eigenschap van mij, helaas neem ik altijd teveel kleding mee.

Groeten Thomas


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Waterdichte jas

Bericht door janvanloon »

Hier ridgeline jas van bij Erik. Super ding!
Maar te warm en ( met de rugzak op ) zelfs in t-shirt een kletsnatte rug.

Nu heb ik een karrimor jas, ( een goedkoop ding met zo een uitneembare fleece binnen kant ) die ik vaak aanheb.
Daar een hoop waterdicht maak spul op gespoten en dat werkt ook.

Bij felle regen neem ik gewoon een leger poncho ( dan is de rugzak ook beschermt ).


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Waterdichte jas

Bericht door Martin Outdoors »

Dus als het regent word je nat,met lichamelijke inspanning ook ;D Je word nat punt.
Dit klinkt misschien overdreven maar als je wat droogs mee hebt dan moet je gewoon accepteren dat je nat word tijdens verplaatsingen of werkzaamheden want er is geen oplossing voor een droog lichaam .

De kleding drill toepassen tijdens inspanning weinig aan en met stilstaan meer lagen aan. en daarbij sneldrogend ondergoed aan is wat voor mij het beste werkt , zelfs in de winter Alpen . (staat genoeg info op internet.)

Kun je het niet accepteren dat je nat word dan kun je beter thuis blijven :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Waterdichte jas

Bericht door Dabberty »

Heb een hekel aan dat klamme gedoe als ik een regenjas aan had.
Laatste jaren gebruik ik alleen nog een regenponcho als het nodig is, wat ook als extra tarpje kan dienen etc.


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Waterdichte jas

Bericht door Jeof »

ik heb een ademende regenjas van de decathlon, erg tevreden over. Wat zij gebruiken heet novadry.
Heb er vorig jaar mee gekanood en gewandeld en werkt prima. nu zweet ik ook niet heel snel/veel


Vrijbuitert

Re: Waterdichte jas

Bericht door Vrijbuitert »

Persoonlijk zou ik geen Gore-Tex jas doen. Mijn ervaring is dat het voor een dagje regen nog wel gaat, maar zodra je echt langere tijd buiten ben, dan wordt je alsnog vochtig.


Plaats reactie