Wol

Plaats reactie
Vrijbuitert

Wol

Bericht door Vrijbuitert »

Een tijdje geleden heb ik een GORE-TEX jas gekocht voor het werk en hoewel het ding goed bevalt ben ik toch niet helemaal tevreden over de waterdichtheid ervan. En dus ben ik rustig verder aan het zoeken naar geschikt materiaal.

Nu kwam mijn vrouw vanmiddag thuis van de wekelijkse boodschappen en ze droeg een 100% wollen jurkje. Tot mijn grote verbazing was het ding aan de buitenkant erg nat, maar was haar kleding volledig droog gebleven. In tegenstelling tot onze zoon, die ondanks zijn regenjas wel nat geworden was.

Heeft iemand hier ervaring met wol icm regen?


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Wol

Bericht door b2b »

@Vrijbuiter, probeer via google eens info te vinden er is hier wereldwijd veel over geschreven. Het leuke is dat ik een schapenvacht zelf heb gelooid waar het lanoline (de vettigheid) nog in/op zit dit houdt geen vocht vast, de IKEA chemisch gelooide schapenvacht wordt ten dele nat....

Dus er is wel degelijk verschil.
Ik gebruik zelf een shirt van het merk Bison (Engels, 100 % wol) maar daaronder een windvanger bij slecht weer (een oud wielrennersjasje) dit maakt het voor mij goed bestand tegen wind en water echter niet tegen de onhollandse regenbuien.

succes en groet,
Cees


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Wol

Bericht door Salmo Trutta »

Gore-tex niet waterdicht.... dan is er iets niets goed en zou ik terug gaan naar de leverancier. Kan toch een beste kolom water hebben. Zou kunnen dat je last hebt van condensatie. Ik heb dat heel vaak met een gelamineerde jas. Transpireer zo veel dat de jas het vocht niet kan afvoeren en dan wordt ik aan de binnenkant alsnog nat.

Even los van de prijs (want ze zijn rete duur)... Sasta maakt een aantal jassen van 70% gerecyclede wol. Ongelooflijk dicht vervilt en volgens zeggen waterdicht. Thijmen van Living by Nature heeft er een broek van en die is er lyrisch over. Ik kan er zelf niet tegen, wordt al kriebelig nu ik er over schrijf... ;-)

En zoals Cees ook al aangaf.. Die Bison shirt zijn ook zeer weerbestendig.

Hoe het is na een hele dag in de z...kende regen ... ???


Afbeelding

Sieger
TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: Wol

Bericht door TtB »

Mijn vrouw en ik hebben gore-tex jassen van arc'teryx en die zitten fijn en super waterdicht. Ze ademen goed en hebben goede ventilatie onder de armen. De jassen zijn wel duur maar erg goed.

Thijs


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Wol

Bericht door Jennekes »

Ben ook erg blij met mijn peperdure Arc'teryx, maar bij constante fijne regen, een luchtvochtigheid van 100% en veel wind zoals op de foto op Isle of Rum, is het duurste regenpak niet meer bestand tegen vocht. Zeker niet als je met de rugzak ook nog eens een dag lang door dit zompige moeras moet lopen.
017.jpg
017.jpg (771.89 KiB) 5120 keer bekeken


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wol

Bericht door Martin Outdoors »

Ik ben eens de hele dag wezen lopen in de regen met een wollen anorak gemaakt van een wollen deken.
Buitenkant doorweekt en binnenkant droog toen ik de slaapzak in dook s'avonds.

De volgende ochtend trok ik dat natte ding weer aan en binnen 10 minuten had ik het weer lekker warm ondanks dat het een graadje of 4 was buiten met wederom regen.
Ik vind het goed spul maar in de zomer trek ik hem niet aan veel te warm,dan liever een "plastic" ding. :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Wol

Bericht door madman73 »

Geen ervaring met wol hier (al maakte mijn moeder in de 70-er jaren alles van voor ons, maar dat ben ik vergeten :P). Het ademen van gore tex kan natuurlijk alleen maar als de luchtvochtigheid buiten de jas een stuk lager is dan er binnen. Helpt vast als je er een juiste onderlaag onder doet.
Maar ook ik ben benieuwd naar de wol ervaringen!


Gebruikersavatar
Pat Finder
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:31
Locatie: Brasschaat België

Re: Wol

Bericht door Pat Finder »

Heb zelf een wollen Roughstuff Deubelskerl jas (van loden), topper!
Ook niet goedkoop, maar zijn geld zeker waard.
https://www.raffstaff.de/


Vrijbuitert

Re: Wol

Bericht door Vrijbuitert »

Salmo Trutta schreef:Gore-tex niet waterdicht.... dan is er iets niets goed en zou ik terug gaan naar de leverancier. Kan toch een beste kolom water hebben. Zou kunnen dat je last hebt van condensatie. Ik heb dat heel vaak met een gelamineerde jas. Transpireer zo veel dat de jas het vocht niet kan afvoeren en dan wordt ik aan de binnenkant alsnog nat.
Het was niet zozeer dat de jas niet waterdicht was, er was gewoon vochtdoorslag. Neemt niet weg dat ik het nog steeds een goede jas vind, want in de regenbui waar ik het over had hield de regenbroek helemaal geen vocht tegen. In tegenstelling tot mijn hemd was mijn broek doorweekt.
TtB schreef:Mijn vrouw en ik hebben gore-tex jassen van arc'teryx en die zitten fijn en super waterdicht.
Lijkt mij dat het product GORE-TEX in essentie niet van kwaliteit verschild. Dus dat zou niet moeten uitmaken.

De GORE-TEX jas die ik heb is van Blåkläder, maar ik merkte dat ik bij een heftige stortbui toch last van vochtdoorslag had. Mogelijk is dat gekomen dat ik op dat moment op de fiets zat, maar vermoed het van niet. Desalniettemin, in de brede zin van het woord ben ik dik tevreden over de jas, want het ding houd me goed droog.
Jennekes schreef:Ben ook erg blij met mijn peperdure Arc'teryx, maar bij constante fijne regen, een luchtvochtigheid van 100% en veel wind zoals op de foto op Isle of Rum, is het duurste regenpak niet meer bestand tegen vocht.
Bij uitzonderlijke situaties zeker. Maar ik ben van mening dat je toch wel een uur of 2 in een relatief hevige regenbui moet kunnen lopen/fietsen en dat je dan bij aankomst nog steeds droog ben.

Maar heb ook wel eens dat als je echt langdurig in de regen loopt het simpelweg onmogelijk is. In dat geval dat die GORE-TEX jas vocht doorsloeg was mijn broek volledig doorweekt, ondanks mijn regenbroek. Dat was bij mijn bovenlichaam gelukkig niet gebeurd.


Maar goed, al met al en een zoektocht op het internet blijkt zo links en rechts toch wel dat veel mensen uiteindelijk terugkomen bij een combinatie van wol, al dan niet aangevuld met leer. Nu vind ik een leren jas niet uitermate geschikt voor bushcraft, dus daar moet ik nog even over nadenken. Maar een goeie wollen trui voor de winter heb ik inmiddels wel op het oog.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Wol

Bericht door b2b »

Vandaag mijn wandeling op de maandag van 12 km maar eens wat onderzoek gedaan.

4 km met licht rugzakje, en nordic walking sticks (minder belasting rug, heup etc en 25 % meer energieverbruik) met korte kunststof afritsbroek, Meindl Goretex hoge wandelschoenen, merinowol sokken.

Basislaag Icebreaker Merino 220 g lange mouw en col met ritsje. Hierover een regenjasje met goede ventilatiemogelijkheden.

Na 4 km lichte transpiratie maar niet koud. Hierna jasje opgevouwen in de rugzak waarna 8 km in miezerige regen met soms forse buien.
Op den duur werd Merino ook nat maar ik heb het al die tijd NIET koud gehad wat altijd de grootste klacht is (hypothermie) bij natte kleding.

Voortaan kan ik alleen het jasje meenemen voor als ik langere tijd in de regen zou moeten blijven staan maar bij activiteit is het goed te doen bij dit weer, temp en wind de basislaag te gebruiken.

Omgeving bos, duin en tuinderijen. In de luwte gelopen maar ook last van wind gehad waarbij je wel verschil voelde tussen de beschutting en open veld.

Met vr gr.
Cees


Bigwill
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 apr 2016, 12:38

Re: Wol

Bericht door Bigwill »

Ik lees hier het een en ander over Gore-Tex.
Wij verkopen het in onze winkel en kan er wel iets over zeggen.

In goretex zitten heeele kleine gaatjes.
te klein om vocht door te laten maar groot genoeg om waterdamp door te laten. Geen vocht wel damp dus!
Daar zit een beperking aan voor wat betreft het ademend vermogen.

Als voorbeeld:
Ik ga met een korte broek aan hardlopen en begin te transpireren.
Als ik nu een goretex jas aan trek blijf ik nat en ook de jas kan het niet verwerken dus krijg je condens in je jas.
Deze condens wordt vaak ervaren als doorslaan.

Als je de jas al een tijdje gebruikt heb zal de waterafstotende lag van de buitenstof versleten raken.
Hierdoor ontstaat er door de natte buitenzijde van de jas een waterfilmpje waardoor de waterdamp niet doorgelaten wordt.
Ook dan krijg je condens aan de binnenzijde. Dit is op te lossen door regelmatig te wassen en opnieuw waterafstotend maken.

In alle gevallen is ventileren goed!
Geen taile en onder koord aansnoeren van de jas, okselritsen openen, polsmanchet los laten en eventueel de jas sluiten met klittenband ipv de rits.


Plaats reactie