Zweedse "snow smock"

Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Zweedse "snow smock"

Bericht door Sobat »

Werd onlangs op ebay.co.uk een Zweedse "snow smock" aangeboden. Bod gedaan en gewonnen! Bij elkaar, inclusief verzenden € 35,-. Binnen een paar dagen in huis. Wat een geweldig mooie anorak is dit! Vervaardigd van dicht geweven katoen, twee flinke zakken en een capuchon. De anorak is maat XL, zeer ruim en bedoeld om over gevechtskleding te dragen en helemaal nieuw.
Uiteraard zijn deze smocks niet waterdicht, maar als ik een "O" maak van wijsvinger en duim en dit op het textiel leg, kan ik er amper doorheen blazen. In elk geval winddicht! Misschien later een behandeling Nixwax of Greenland Wax geven op het shouder gedeelte.
Aangezien ik een voorkeur heb voor kleding van natuurlijke materialen, denk ik dat in combi met een oud model KL halfwollen hemd, een wollen tussenlaag en deze anorak dit voor mij zal voldoen voor het aankomende weekend in de Ardennen.
De kleur wit vond ik niet helemaal super en besloten hem te verven met Dylon textielverf. Hier alvast een plaatje van de smock zoals ik hem ontving.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zit nu in de wasmachine en morgen hoop ik een mooi resultaat te laten zien.
Ik heb gekozen voor een bruine kleur. Kan haast niet wachten op het resultaat.

Wordt vervolgt!
Cheers,
André


oud deelnemer 4

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door oud deelnemer 4 »

dat zijn mooie smocks voor dat geld idd, maar ff verven is wel een goed idee, beter dan zon wit geval in het bos


Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door Sobat »

Gisteravond de anorak (of smock...welke naam gebruik je hier eigenlijk voor??) in de wasmachine geverfd met Dylon "dark brown". Nachtje te drogen gehangen en...tadaaa! Mooie bruine anorak. Vanmiddag even een laagje Greenland Wax (van Fjällräven) op de schouders, capuchon en bovenste gedeelte armen, front- en rugpand. Ben er best tevreden mee.

In de zon...
Afbeelding

En in de schaduw:
Afbeelding

Ik denk er wel aan om de manchetten aan te passen. Deze zitten met één enkele knoop vast, dus niet verstelbaar. Iemand goeie ideeën? Elastiek misschien?
Zou ook nog wel een zakje op de borst willen hebben... Leuk klusje voor moeders...
Wie van jullie heeft ook zo'n anorak en in welke kleur?

Groet,
André


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door J@siu »

Afgezien van je anorak  ... mooi gedaan ...

marhu lekkere bergruimte heb je daar  ...mooie BC ruimte ... die houten schuur ... ;D


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door Trailtraveller »

Ziet er goed uit Andre.
Van welke stof is de anorak, is het katoen ?


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door Sobat »

Dank jullie wel. Schuurtje is heerlijk! Daar knutsel ik heel wat in af...messen, houtbewerken en drink daar af en toe een neutje met gelijkgestemden bij de Zweedse bunkerkachel  :-). Mooiste als het buiten koud is!

Ja, de anorak is van katoen. Geen idee welke dichtheid, maar het is een zeer sterk geweven katoen. Ik kan er amper doorheen blazen. Kwaliteit is super.

André


Gebruikersavatar
beautiful freak
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2012, 19:06
Locatie: Langs de N207...
Contacteer:

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door beautiful freak »

Hoi André,

ik zou klittenband aanraden als sluiting bij de mouw. Op alle maten vast te zetten en redelijk slijtvast. Elastiek heeft maar een beperkte levensduur. Ik denk dat vooral temperaturen onder het vriespunt de levensduur bekorten.

Groeten, Tom.


We don't want to but the people of earth leave us no choice
Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door Sobat »

Dat is een goed idee. Ik zat al te denken aan een extra knoop of drukknoopjes, maar klittenband is denk ik een betere optie.
Thanks,

André


oud deelnemer 4

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door oud deelnemer 4 »

zou persoonlijk nog eens goed nadenken over klittenband, als je veel inde sneeuw bent of met zand-modder in aanraking komt in het gaat in je klittenband zitten werkt het niet meer lekker

ik zou voor een traditioneel houtje touwtje oplossing gaan, staat mooi traditioneel bij deze smock
maar dat is wat ik zou doen

verven is goed gelukt, mooi kleurtje geworden


Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door Sobat »

Tja, inderdaad heeft klittenband ook weer nadelen...
Zal eens wat gaan googelen en expirimeteren met sluitingen.

André


Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door Sobat »

Ben niet de eerste die een Zweedse anorak heeft geverfd zie ik...
Al googelend kwam ik deze tegen:

Afbeelding

Hier de bijbehorende link:
http://survivall.blogspot.nl/2012/02/dyed-swedish-aarmy-snow-smock.html

André


oud deelnemer 4

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door oud deelnemer 4 »

Gary....... hehehe, die wil ik nie meer kennen na een week zweden verleden jaar >:D


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door Terra »

Gary...!
dat we hem hier nu tegen moeten komen  O0


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door Sobat »

Eeeh...heb ik wat gemist?? Ken de man niet... Hoop niet dat we OT gaan met deze Gary... Misschien beter de foto verwijderen??

Groet,
André


oud deelnemer 4

Re: Zweedse "snow smock"

Bericht door oud deelnemer 4 »

oh, nee, maar bushcraft is een klein wereldje, hij is instructeur bij de WEISS cursus
kan je gewoon laten staan


Plaats reactie