Fjällraven Greenland Winter

Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Fjällraven Greenland Winter

Bericht door rude »

In januari vertrek ik tien dagen naar Zweden en ben op zoek naar een nieuwe winterjas, daar ik bang ben dat mijn snowboardjas van Protest het niet langer aankan. Vorige keer kon de jas het vocht na enkele dagen niet meer tegenhouden. Een natte jas en kou tot gevolg.

Ben al een tijdje aan het zoeken naar een degelijke jas, max 250 euro, te gebruiken in strengere winters zoals in Zweden. De echte musher-parkas zijn me te duur en misschien wat overkill voor de activiteiten die we daar doen. Ik zoek een jas voor amateur sneeuwscooteren, trekking en bushcraft (dus eerder taakjes in en rond kamp zoals vissen etc).

Ik had de Fjällraven Greenland Winter in gedachten:
http://www.fjallraven.nl/producten/jassen/greenland-winter-jacket

Afbeelding

Iemand ervaringen mee? Heb de jas al eens aangepast, zat als gegoten maar kon in de winkel nogal moeilijk inschatten hoe de jas zich houdt in temperaturen tussen nul graden en min 20 graden.

Eventuele aanraders mogen ook worden gepost, heb de jas nodig voor 22 januari!!! :D


oud deelnemer 2

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door oud deelnemer 2 »

in laagjes gaan denken ipv 1 winterjas maar dat is slechts mijn optiek.
Geen ervaring met de door jou genoemde jas.


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door Terra »

Ruud,

Beetje afhankelijk van weersomstandigheden,
maar op de sneeuwscooter is een fjalraven jasje vaak niet genoeg. Je moet je dan echt goed aankleden. Meerdere lagen, ook over de handen en gezicht zijn nodig. Vaak krijg je een iso-pak erbij als je een scooter huurt.

Tijdens hiken is zo'n Fjallraven jas weer wat te dik en te zwaar. Lopen met rugzak door sneeuw is wat zwaarder waardoor je snel gaat zweten. Zweten zorgt voor afkoelen. En dat is probleem met zware dikke jas, het is dan aan of uit, alles of niets.
Beter meerdere laagjes die je droog en warm houden door dat je je temperatuur zelf regelt.

Verder mooie jas hoor, maar vooral geschikt als wat minder actief aan het base campen bent of wandelen bent.
Neem een licht donsjasje mee als tussenlaag voor wanneer het echt koud wordt.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
Smallie
Berichten: 486
Lid geworden op: 25 jul 2011, 20:32
Locatie: Wieringerwerf

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door Smallie »

Het is een winterjas, dus neem aan dat hij temp. onder 0 wel aan kan.

Ik ben nu zelf aan het experimenteren met jassen.
Ik probeer verschillende lagen, qua materieel en diktes.
Dan test ik dat per activiteit, met en zonder tas, bij verschillende weer types.

Moet zeggen dat het wel nuttige info oplevert.

Ik loop nu zelf met merino ondershirt, wol / synth. boven shirt en HyVent jas met fleece binnenjas.


When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door zeiler »

ruud echt droog ga naar een watersport winkel en kijk bij oceaan zeilers kleding, moet voor die prijs kunnen lukken. ;D
Laatst gewijzigd door zeiler op 30 nov 2012, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door rude »

mijn lagen-systeem staat wel min of meer op punt:
heb merinowol onderlaag 200 gr/vierkante meter, daarboven een t-shirt, normale fleece trui met rits (warmte beter reguleren), en daarboven zoek ik nu nog een goeie jas.

die echte scooterjassen lijken mijn te onhandig in het kamp zelf.

jullie horen het wel of ik eruit geraak en als ik hem koop zal ik ineens mijn bevindingen na de reis meedelen op dit forum. bedankt voor de reacties!


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door Stijn Smits »

Houdt er rekening mee dat die greenlandwinter niet waterdicht is.

Wast voor tshirt gebruik je gewoon katoen zou ik niet doen dat houdt vocht vast.

Groet Stijn


Gebruikersavatar
Arjendude
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 aug 2012, 11:29
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door Arjendude »

Hey Ruud,

Ik heb deze jas al een paar jaar en ben er zeer content mee. Gebruik m bijna dagelijks met uitlaten van de hond (wij drijven schapen dus t zijn geen korte uitjes zeg maar) en heb echt al bakken met water over me heen gehad. 1x zelfs zo erg dat je geen hand voor ogen zag! Dat is ook gelijk de enige x geweest dat het op de schouders een beetje was doorgelekt, maar dat was alles. Wel hou ik de jas goed bij met greenlend wax. En warm is ie ook!

In vergelijking met mijn technische Burton jas (10.000 waterkolom) is de fjallraven echt beter, zeker qua warmte. De greenland bestaat al 20 jaar dus er zal toch wel iets goed aan zijn!

Ik zou zeggen kopen.

Succes


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door rude »

bedankt om je ervaring met de jas te delen, ik zou hem zo al kopen voor dagelijks gebruik, ben stilletjes aan overtuigd om hem te gaan kopen (dagelijks gebruik en als 'bush-jas), voor de scootertochten en dergelijke kan ik toch jassen lenen.


Jan

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door Jan »

idd. , in lagen werken, zelf meerdere malen in Finland geweest, ook bij - 20 C.

Katoen als ONDERkleding? NEE!

Ik zelf heb of merino of technisch ondergoed ( ook merino gaat meuren) in meerdere lagen, dan een fleece vest en daarna een winddichte jas. Wordt het echt -20 dan is een snow smock prima. Goretex is dan af te raden, ook in de schoenen. Punt is alleen dat je dat van te voren niet zeker kan weten.

gr,

Jan


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door rude »

denk dat ik er uit ben! Buffalo Special 6 jacket, heb een leverancier in België gevonden. goedkoper dan de Fjallraven-jas en krijgt niet anders dan positieve reviews. ziet me er zeer geschikt uit voor de activiteiten die ik 's winters doe. heb even zoekfunctie hier gebruikt, blijkbaar is de jas bij forumleden ook vrij populair.


Gebruikersavatar
Hazelaar Bert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:35
Locatie: Erembodegem

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door Hazelaar Bert »

Waar heb je een leverancier gevonden?
ik vind er geen enkele, ofwel raakt mijn google-fu er op achteruit.
Een neef van me had deze vest bij zijn trektocht door triglav in Slovenië en hij zweert er bij.
Hij had de zijne via ebay kunnen kopen, maar zoek toch een winkel waar ik er misschien een kan passen voor ik hem koop.

groet,


...schop ze een geweten...
Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door rude »

Het is geen etalagewinkel, een ook geen webshop. Het is iemand die de jassen verkoopt van huis uit denk ik, je moet zelf bij hem in Antwerpen gaan passen. De prijzen zijn goed.

Je mailt hem gewoon best even om verder af te spreken of voor meer info, ben zelf nog niet in bezit van mijn jas, ga deze week passen en kopen. (had gemaild en volgende dag al antwoord) Zal hier later nog posten hoe het precies zit.

dit zijn alvast de gegevens:
Koen Vanaeken
Head For The Hills
GSM:            +32 487 49 39 22     
Mail: koen@headforthehills.be


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door rude »

en ter info, hij heeft de licensie om te verkopen, dus geen zwarte markt ofzo hoor :D


Vrijbuitert

Re: Fjällraven Greenland Winter

Bericht door Vrijbuitert »

Heeft die man ook FjällRäven?


Plaats reactie