Welk ondergoed :)

twdi
Berichten: 421
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:17
Locatie: tilburg

Welk ondergoed :)

Bericht door twdi »

Als het doorgaat, ga ik komende zomer een trektocht maken door de canadese wilderness en zit ik zo'n twee weken zonder douche of toilet.
Het is geen doen om voor elke dag schoon goed mee te nemen, dus wat voor ondergoed zouden jullie adviseren voor zo'n tocht?

Het is sub-arctic gebied en in augustus is het er gemiddeld een graad of 18.


Gebruikersavatar
deurdranger
Berichten: 740
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:08
Locatie: Enschede (Twente)
Contacteer:

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door deurdranger »

vochtdoorlatend materiaal zou ik voor kiezen. Ik  heb een lange thermo onderbroek en t-shirt, maar ik denk dat het verder erg persoonlijk is.
En je kunt je natuurlijk wel wassen in beken ofzo.


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door TTS »

Iets wat snel droogt, zodat je het na wassen snel weer kunt gebruiken, of inpakken.


Jozolph
Berichten: 1081
Lid geworden op: 21 dec 2009, 22:34

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door Jozolph »

2 weken zonder wassen, dan zou ik zéker voor Merino wol gaan en niet voor synthetische onderkleding, dat gaat stinken.. Dus onderkleding van Icebreaker of Woolpower, het kost wat maar het is heerlijk spul, ik wil niet meer anders.


Jan

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door Jan »

Hoezo , niet wassen?

Op de langere tochten zul je toch een aantal keren onderhoud , zoals wassen , moet doen. Tijdens een trekking in de Amazone had ik maar twee sets bij me, en deze wisselde ik af na het wassen, een aan, de ander schoon en droog.

Ook merino gaat meuren, trust me.

gr,

Jan


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door Siegurd »

Ik neem altijd mee: 2 x thermoshorts van Vaude en 2 x thermoshirts van Vaude. Als ik mezelf was, was ik ook gelijk 1 setje. 10 minuten hangen en ik heb een schoon setje. Ik heb mezelf aangeleerd om elke keer voor het slapen gaan schoon ondergoed aan te trekken zodat je slaapzak lekker blijft ruiken.
Voordeel, weegt niets, meer heb je ook niet nodig en het is ook nog lekker warm tijden koude dagen en vochtregulerend tijdens warme dagen!


oud deelnemer 4

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door oud deelnemer 4 »

tempraturen van +18 twee weken...
gewoon standaard onder broekje twee of drie stuks en wat jan zegt gewoon wassen onderweg in een stroom en savond drogen,
snap nie  waarom mensen bij zo'n temp thermo kleding en lang ondergoed nodig hebben of ook zelfs maar willen, veel te warm


Jan

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door Jan »

inderdaad, wat ik persoonlijk erg makkelijk vind is ipv een boxer, een zwembroek ( langere pijpen, speedo is zo jaren 80...)
Grote voordeel van deze stof is dat het itt katoen veel sneller droog is en vlekken een stuk makkelijker te verwijderen zijn.




gr,

Jan


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door Siegurd »

[quote="tilia"]
tempraturen van +18 twee weken...
gewoon standaard onder broekje twee of drie stuks en wat jan zegt gewoon wassen onderweg in een stroom en savond drogen,
snap nie  waarom mensen bij zo'n temp thermo kleding en lang ondergoed nodig hebben of ook zelfs maar willen, veel te warm
[/quote]

Dat is heel simpel. Thermokleding is ALTIJD beter dan katoen. Eerder droog en wanneer het warm is voelt het niet warm aan. Als ik alpine tochten onderneem dan loop ik het eerste stuk, met temperaturen boven de 30 graden, gewoon in mijn thermoshirt en langzamerhand gaat er steeds een kledingstuk overheen. Let op ik heb het niet over lange onderbroeken en lange mouwen shirts, die draag ik zelfs niet met temperaturen onder 15 graden.


Jozolph
Berichten: 1081
Lid geworden op: 21 dec 2009, 22:34

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door Jozolph »

Merino gaat idd ook wel stinken als je het 2 weken draagt en niet wast, maar met synthetisch spul gaat dat stinken een heel stuk sneller.
Ik zou ook geen lange thermo broek meenemen bij +18C, 2 gewone onderbroeken is zat.
Het setje van 2 ben ik ook voor, vooral niet teveel mee willen nemen, draag je toch niet.


Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 1537
Lid geworden op: 14 apr 2011, 22:02
Locatie: Gemert

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door Thom »

der word toch niet gezegt dat ie niet gaat wassen?

hij heeft geen voorzieningen, maar dat wil niet zeggen dat hij geen hpg kan doen.

ik neem aan dat ie zich elke dag wast, en dat ie vooral doelt op onderbroeken die gemakkelijk in onderhoud zijn.


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door randoloup »

Het is sub-arctic gebied en in augustus is het er gemiddeld een graad of 18.
Zit je in de omgeving van Kujjuaq :)

Maar zonder gekheid, ik gebruik al 20 jaar thermisch ondergoed van Odlo. Zowel in koude arctische omstandigheden, als in tropische gebieden. Of hier in de Vogezen. ik heb nooit iets anders meer gewild.

Ik ken uitsluitend pluspunten! Het zit prettig, isoleert goed, snel drogend, lang ondergoed als pyama bruikbaar Het is niet goedkoop, maar het ondergoed dat ik in 1993 kocht, is nog steeds goed bruikbaar na zeer intensief gebruik. Uiteraard in de loop der jaren wel wat nieuwe onderkleding bijgekocht, van het genoemde merk dus!


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door J@siu »

Ik gebruik tegenwoordig de setjes van Cranenbroek ... lang en kort onderwear  ;D
Lang iets van 40  euro ... en kort kost iets van 25 euro  ::)

maar pik me niet vast op deze prijs , kan goed zijn dat het nu wat duurder is ..  :o
en vroeger maakte ik redelijk veel gebruik van merinowool .. maar dat vind ik nu niet meer nodig ...
ga niet meer zoveel eropuit tijdes de winterperiode ... (leeftijd hè  #026#)


"Dont copy me, by yourself"
oud deelnemer 4

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door oud deelnemer 4 »

zou wel aan mij liggen ik loop met gewoon een onderbroekje ook hier, op het moment thermo gaat bij mij pas aan onder het vriespunt

ben waarschijnlijk wat minder teer :-*


Gebruikersavatar
deurdranger
Berichten: 740
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:08
Locatie: Enschede (Twente)
Contacteer:

Re: Welk ondergoed :)

Bericht door deurdranger »

[quote="tilia"]
tempraturen van +18 twee weken...
gewoon standaard onder broekje twee of drie stuks en wat jan zegt gewoon wassen onderweg in een stroom en savond drogen,
snap nie  waarom mensen bij zo'n temp thermo kleding en lang ondergoed nodig hebben of ook zelfs maar willen, veel te warm
[/quote]

Het ligt er ook aan wat je gaat doen. Als ik een lange tocht loop krijg ik last met normaal ondergoed. Ook als ik kort thermo ondergoed draag! Dus ik kies voor lang ondergoed of halflang of een wielerbroek. Als ik dit niet doe dan krijg ik schuur plekken en ga ik geforceerd lopen door de pijn en dan loop ik weer blaren op mijn voeten op.  Maar zoals ik al zei, het is erg persoonlijk voor iedereen. Ik kies iig voor vochtdoorlatend ondergoed en een beetje stinken zal mij worst zijn als ik maar lekker loop. Ik kan altijd nog een beek inspringen als de lucht niet meer te harden is.


Plaats reactie