Documentaire gezocht

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Plaats reactie
Ik Ben Prins
Berichten: 81
Lid geworden op: 25 sep 2012, 10:13

Documentaire gezocht

Bericht door Ik Ben Prins »

mijn ouders hebben een keer een docu gezien oover viking kleren vs moderne kleren. Helaas zijn ze de naam vergeten en kan ik het niet terug vinden. Het ging speciaal om de vergelijking tussen de kleren die op de boot worden gebruikt. Weet iemand toevallig welke docu dat is? Of kent een vergelijkbare docu?

Ben benieuwd!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Documentaire gezocht

Bericht door Roely »

Ik ken die documentaire niet, maar wil er best eens over brainstormen.

Vikingen zijn basaal zeevarenden dus werd de kleding gedragen op een boot.
Maar het zal dus een of andere theorie zijn, omdat er namelijk weinig documentatie over is in de vorm van tekeningen , schilderijen , beelden en gravures..  Vaak wordt iets toebedeeld aan vikingen terwijl anderen nog steeds discussiëren over wie en wat vikingen zijn.
Net een verhaal zoiets als wat velen nu het viking mes noemen.

Vanzelf sprekend is dat de kleding terug te leiden valt aan de Scandinavische cultuur in de vroege middeleeuwen en dan ook nog deels beïnvloed is door de romeinen.  Vanzelf sprekend is ook dat het afhankelijk is van de beschikbare natuurlijke aanwezige materialen en gebruik cq bewerking daarvan.  Leer, bont, linnen en wol. Het zal dan ook zo zijn dat de ene een bontmantel gebruikte en een ander lagen wol.  Het is dan ook nog zo dat ze deze kleding zelf maakten.  Dus de kleding werd dan deels bepaald vanuit de cultuur invloeden en deels de skills van de maker en dan ook nog sterk beïnvloed door het gebruikte materiaal , denk hierbij ook eens wat regen/ water met wol doet..
Plus men zou in die tijd maar een set kleding dragen, deze zouden dan vooral praktisch moeten zijn voor de dagelijkse gang van zaken.  Interessanter is de manier van verwerking en de bewerking      ( behandelen met o.a.  dierlijke vetten )

Dan staat vikingen voor zowel ambachtslieden, ontdekking reizigers, kolonisten, als de rovers en plunderaars.
Praktisch gezien;
In de functie van rover en plunderaar is wat andere kleding dracht gewenst dan in de functie van bijvoorbeeld boten bouwer.
Ik denk zelf dat kleding ook een bepaalde status bevestigden, voor wat betreft de gebruikte materialen, weef methoden en opsmuk.
Dan is het aannemelijk dat de vikingen die bepaalde gebieden koloniseerden ook weer beïnvloed zijn door de daar aanwezige materialen en gebruiken, en het aldaar heersende klimaat. Materialen veroverd op hun plunder tochten werden logischerwijs weer in hun kleding en uitrusting verwerkt/ opgenomen.
Tot slot praat je hier over een periode van zo'n drie honderd jaar, dus ook 300 jaar cultuur invloeden en vast en zeker innovatie van de kleding en gebruikte technieken.

Maar google is your friend :
een eerlijk overkomende site hierover is bv deze :http://www.hurstwic.org/history/article ... othing.htm
Laatst gewijzigd door Roely op 16 nov 2014, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Ik Ben Prins
Berichten: 81
Lid geworden op: 25 sep 2012, 10:13

Re: Documentaire gezocht

Bericht door Ik Ben Prins »

Heb al behoorlijk lang via google gezocht. Heb verschillende websites gevonden, maar geen docu. Wil graag de docu zien :D


Gebruikersavatar
Wâldrinner
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 aug 2010, 14:22
Locatie: Friesland

Re: Documentaire gezocht

Bericht door Wâldrinner »

Ik loop nu al een tijdje te prakkedenken, ik heb de docu gezien, waarschijnlijk op Discovery maar kan er maar niet opkomen.

Sorry!!


Gr. Johan.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Documentaire gezocht

Bericht door janvanloon »

Over kleding weet ik niet...

maar deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Vikings_%2 ... _series%29

Anders op google dit ingeven:
viking documentary history channel

Dan kom je op diverse youtube filmpjes uit.
Succes!


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie