Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door Trailtraveller »

Iedereen beleeft bushcraft op zijn eigen manier. Als jij denkt vertrouwen te krijgen in je eigen kunnen met een jas van 800 euro, prima. Of een vuurtje te kunnen maken met een bijl van 10 euro ipv een 120 euro, ook goed. Bushcraft gaat om het doen, de natuur, het ontdekken, uitdaging, beleven...

Bushcraft is populair en trekt daarbij allerlei soorten mensen aan. Voor veel mensen "A way of life" anderen een tijdelijk iets. Sommigen willen alles low-tech, cheap as possible anderen willen 'sieraden' zoals als het duurste van het duurste. Uiteindelijk gaat het om de technieken en de omgeving. Ik vind het allemaal leuk, niemand hetzelfde. Iedereen de vrijheid om verschillend te zijn.

Wat is beter ? Dat is denk ik de insteek die je zelf wilt.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Vrijbuitert

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door Vrijbuitert »

Ik had eigenlijk meer de indruk dat ze zich stoorde aan de "kijk-mij-eens-een-bushcraft-spullen-hebben" discussie stoorde dan aan de materialen die ze bij zich hadden.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door Een pan's hobby kok »

Zelf kom ik uit de tijd dat ik met een hanenkam rond liep en voor al nergens bij wou horen .Waar door ik juist ergens bij hoorden  ;D

dat zelfde zie ik nu met de bc ik probeer altijd iets te hebben wat ander niet heeft en ja wel de ander heeft het ook of zelf beter of nog erger nog goedkoper.

En ja dan heb je nog die te leuke winkels zo als die van Eric en kookvuur en ga er maar op door .

Maar wat ik belangrijk vind is dat iedereen zich het prettigst vind met zijn spullen en de ander met zijn spullen in zijn waarde laat. en je ziet of hoor nog weleens wat minachting.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door Great egret »

Ik lees in het stuk meer over consumeren op zich. Niet over dure of goedkope spullen, maar het feit dat er sowieso 'iets' gekocht moet worden voordat er ge-bushcraft kan worden. De schrijfster baseert dit ogenschijnlijk op 1 ervaring maar ik heb toevallig ook 1 ervaring die dan toch de andere kant van de medaille laat zien.
Ongeveer 2 weken geleden liep ik in North Cascades nat. park een trail met een maatje van mij en 2 Amerikanen. 1 Amerikaan met sneeuwschoenen, stokken, ijsbijl, gps, etc., 'The works', zeg maar.  Maatje in spijkerbroek en Nike's want, voor het eerst, en misschien nooit meer dus hij keek wel hoever hij ermee kwam. Laatste stuk tot aan de knieën in de sneeuw zonder sneeuwschoenen maar hij vond het geweldig. Dat zijn spullen een hele dag hebben staan drogen vond hij de ervaring 100% waard geweest, maar de volgende keren zou hij toch wel een andere broek en schoenen willen hebben, gewoon uit praktisch oogpunt. Heeft niets te maken met consumeergedrag maar met veiligheid en comfort.
Zouden we een droge periode in Nederland geweest zijn dan denk ik dat hij een spijkerbroek en Nike's prima had gevonden en mij, (net als de schrijfster eigenlijk doet) verwonderd had gevraagd wat ik met al die, in zijn ogen 'onnodige' kleding moet  :D


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door Fetzl »

[quote="Great egret"]
Zouden we een droge periode in Nederland geweest zijn dan denk ik dat hij een spijkerbroek en Nike's prima had gevonden en mij, (net als de schrijfster eigenlijk doet) verwonderd had gevraagd wat ik met al die, in zijn ogen 'onnodige' kleding moet  :D
[/quote]

Eigenlijk maak je hier wel een denkfout... je haalt een mooi voorbeeld aan van onvoorbereid aan iets starten.. we zien wel waar we komen.
Dit had in een worst case scenario kunnen uitdraaien op onderkoeling of frost bite... or even worse
In het artikel gaat het idd om haantjesgedrag en het hele fashionable gedoe.
Je spreekt over onnodige kleding... ik heb het liever over aangepaste kleding.
De sneeuw intrekken met een spijkerbroek en nikes heeft niets te maken met "we zien wel of het iets voor mij is"...
Dat is eigenlijk - en ik neem een gewichtig woord in de mond - "onverantwoord"
Ik wil de toeristen jaarlijks  in de Alpen, die denken "het is mooi weer, die regenjas hoeft niet" en dan verdwalen en onderkoelen, niet te eten geven hoor

Kan het met een spijkerbroek en nikes in de sneeuw.... tuurlijk, als je tijdig beschutting zoekt en jezelf opwarmt en weer droog maakt
Dat kan met eender welke kledij... maar waarom zou je dan kiezen voor kledij als een spijkerbroek waarbij het drogen stukken langer duurt ?

Als je het een keer wil proberen, ga je dingen huren alvorens duur aan te kopen....
Of ben ik nu zo enggeestig ?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door janvanloon »

Ik heb onlangs gepraat met een jonge dame... zij en haar man en kids deden ook aan " bushcraft ".
Tijdens het gesprek zei zij dat ze het niet zo Primitief deden als ik!!! ( met veel nadruk op het woord primitief ).
( ik zat aan een lekker vuurtje met een lekkere donkere leffe, een paar meter verder tarp setup met hangmat en slaapzak ), toen ik vroeg hoe ze dan gingen ( aangezien ik primitief ging ) kreeg ik te horen:
een grote camper, tv, blueray dvd speler, ps3 ( voor de kids ) koelkast, zonnepanelen, koken op gas, microgolfoven ( voor iets snel op te warmen )... toen ze haar uitleg gedaan had, viel haar briefje blijkbaar want ze heeft niets meer gezegd en maakte dat ze weg was.

Ik heb ook al mensen gezien met een iphone vol met nuttige apps. extra batterijenpacks, extra zonnepanelen en alle zooi erbij. Dan heb ik zoiets tja... Maar goed ieder het zijn.
Ik merk wel dat er sommige bijzijn die vragen " wat is dat wat je daar hebt " en dan zelf via gsm het dadelijk aankopen. Of die de duurdere versie kopen en dan komen opscheppen van " zie je de mijne... die is duurder dan de jouwe... ik kan dat want ik werk bij.... " jullie snappen wel wat ik bedoel.

Ik geef het graag toe, ik hou van tweedehands items :)
Sommige dingen kosten een pak geld, maar dan heb je ook materiaal waar je lang mee toekomt.
De meeste gear freaks kopen veel. Gewoon om alles de maand erop weg te doen en zo nieuw ( nieuwer model of zo ) te kopen.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="mrwizard"]
Iedereen beleeft bushcraft op zijn eigen manier. Als jij denkt vertrouwen te krijgen in je eigen kunnen met een jas van 800 euro, prima. Of een vuurtje te kunnen maken met een bijl van 10 euro ipv een 120 euro, ook goed. Bushcraft gaat om het doen, de natuur, het ontdekken, uitdaging, beleven...

Bushcraft is populair en trekt daarbij allerlei soorten mensen aan. Voor veel mensen "A way of life" anderen een tijdelijk iets. Sommigen willen alles low-tech, cheap as possible anderen willen 'sieraden' zoals als het duurste van het duurste. Uiteindelijk gaat het om de technieken en de omgeving. Ik vind het allemaal leuk, niemand hetzelfde. Iedereen de vrijheid om verschillend te zijn.

Wat is beter ? Dat is denk ik de insteek die je zelf wilt.
[/quote]

meteen maar een +5


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door Een pan's hobby kok »

Ik wens dat er heel veel gear freaks bij komen die heel veel weer goedkoper weg doen want ik ben een 2de hans freak wil alles hebben en het liefst zo goedkoop mogelijk  :D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door oud deelnemer 4 »

@eenpanshobbykok
HAHAHAHA ... zo kun  je het ook bekijken... ;D


Gebruikersavatar
jasperkoopmans
Berichten: 267
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:50

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door jasperkoopmans »

Als ik iets moois zie kijk ik altijd eerst of ik 't zelf kan maken, en anders goedkoop 2de hands op de kop kan tikken.
Ik geef m'n geld ook liever uit aan m'n kids! :)


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door Alder »

Mijn vrouw is mijn rem op alle bushcraftspullen die ik wil kopen, en dat is best wel goed voor me :D. Anders had ik ook te vaak spullen aangeschaft en achteraf pas ingezien dat ik het niet nodig heb, of dat het goedkoper/simpeler kan.
Maar aan de andere kant kost het speuren naar goedkopere alternatieven of allerlei diy projecten ook tijd die je misschien beter in het bos had kunnen zitten...
Laatst gewijzigd door Alder op 08 jun 2015, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door Dabberty »

[quote="jasperkoopmans"]
Als ik iets moois zie kijk ik altijd eerst of ik 't zelf kan maken, en anders goedkoop 2de hands op de kop kan tikken.
[/quote]

Precies hetzelfde hier.


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door Great egret »

[quote="Fetzl"]
[quote="Great egret"]
Zouden we een droge periode in Nederland geweest zijn dan denk ik dat hij een spijkerbroek en Nike's prima had gevonden en mij, (net als de schrijfster eigenlijk doet) verwonderd had gevraagd wat ik met al die, in zijn ogen 'onnodige' kleding moet  :D
[/quote]

Eigenlijk maak je hier wel een denkfout... je haalt een mooi voorbeeld aan van onvoorbereid aan iets starten.. we zien wel waar we komen.
Dit had in een worst case scenario kunnen uitdraaien op onderkoeling of frost bite... or even worse
[/quote]

@Fetzl Dat we onvoorbereid en onverantwoord aan iets starten is jouw voorbarige conclusie. Dat iemand spijkerbroek en nike's aan heeft zegt niet dat er geen regenjas, fleece, eten, gps en dergelijke mee waren. Ik schrijf ook nergens dat WE wel zouden zien WAAR WE uit zouden komen. Ik schrijf dat HIJ wel zou zien HOE VER HIJ zou komen. Ik ben daar vaker geweest en kan prima inschatten wat wel kan of niet. Het punt is dat hij zich prima vermaakt heeft in spijkerbroek en nike's.


basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door basso »

Wat een zuur lut-stuk. Maar ja, vindt mij een student wijsbegeerte die niet de oren van je kop zeikt met duizend vervoegingen van het woord 'consumeren'. Als zij in haar spijkerbroek naar het landschap wil kijken, moet ze dat lekker doen. Gelukkig is het mooi weer, anders had ze wel gesnapt waarom de rest andere kleren aan heeft. De ene na de andere sneer over burn-outs en kalende hoofden vind ik naar en onnodig. Ze is vast van slag dat de andere hipsters toch thuis gewoon Hart van Nederland zitten te kijken, wat ze ook roepen boven hun IPA biertjes.

Moraal van het verhaal: Als je een paar mannen met dezelfde hobby bij elkaar zet, gaat het over die hobby. Of het nou motoren, kite-surfen, postzegels verzamelen of bushcraft is. Als je daar als vrouw niet tegen kan, moet je lekker naar het landschap kijken. In je spijkerbroek.


dreetje
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:23
Locatie: waalre

Re: Artikel uit NRC vandaag. Mooie spiegel. :)

Bericht door dreetje »

idd zeer herkenbaar !! hahaha hij is wel goed!!!


Plaats reactie