Dit valt niet onder bushcraft toch?

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door janvanloon »

Heeft niets te maken met bushcraft in mijn ogen. Dat is stropen.
Zulke kerels verpesten het voor ons...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door Een pan's hobby kok »

Groda wat denk je nu zelf ??

Natuurlijk iedere bc loop met een pijlen boog fileermessen en verblindings- lappen rond. Hoe komen we anders aan ons eten.
Natuurlijk niet  >:(
Dit is niks minder dan ordinair stropen . Zulke kerels keihard straffen de rest van hun leven finiceel uit kleden.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door lampje »

ik zie niet in het hele verhaaltje terug komen dat er wordt gesproken over
B.C.
Dit zijn duidelijk een paar hele domme stropers geweest.
Dus vanwaar al deze vraag.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door Meatloaf »

ik ben zeer benieuwd voor welke wapenfeiten de man is aangeklaagd. handbogen mogen gewoon, de meeste messen ook, pijlpunten, mits ze niet snijdend zijn, mogen ook. als de politie nu iedereen die met dat gereedschap gaat oppakken dan hebben ze er over 2 weken een grote vangst bij... dan lopen er 150 man met dat spul rond in het bos!
enige wapenwet artikel die ik kan bedenken is cat 1, dat het puur aan de omstandigheden ligt... maar dat zou dan best wel beter mogen worden neergezet op die sites


heeft inderdaad weinig met BC te maken, maar zoals janvanloon al zegt verpest dit soort mensen het voor een hoop anderen.


zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door zuma »

Hmmm hier in NL idd illegaal maar elders in de wereld kijken ze daar toch anders tegen aan. Je eigen eten onderweg verzamelen is toch BC? dus jagen en vissen hoort daar ook bij. Maar je moet je wel aan de wet houden... Om de Veluwe wonen wel een aantal hobby stropers die wel een stuk wild op hun bord willen leggen (eigen gebruik). Die veroordeel ik niet, daar hebben we een rechtssysteem voor. Maar stropers die het om het geld doen mogen van mij veel harder aangepakt worden.  Verder doen wij ook wel eens aan illegaal wildkamperen...


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door Een pan's hobby kok »

:-X
Laatst gewijzigd door Een pan's hobby kok op 16 jun 2015, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door zuma »

Viel me op dat er in het logo van Bushcraftnederland ook een pijl en boog in zit


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door Rien »

In principe valt jagen ook onder bushcraft, net zoals planten verzamelen, ambachten, onderkomens,
enz... Alles om te overleven of te leven in de natuur zonder of met minder moderne middelen.

Echter wonen we hier met zoveel dat de natuur volledig verwoest zou worden mocht iedereen beginnen
eetbare planten te oogsten, natuurlijke shelters te bouwen, bed maken van verse dennetakken, hout
sprokkelen, en jagen om eten te hebben. De natuur kan zoveel mensen niet meer aan daarom dat de
meeste bushcrafters het leave no trace principe toepassen zodat we kunnen blijven genieten van het
weinige dat we nog hebben.

In mijn ogen is het meer de 'mindset' van die personen die totaal niet bij bushcraft past (geen respect
voor de weinige natuur die ons nog rest) dan de tools (boog) die ze gebruiken of de activiteit (jagen).


Ik hoop dat deze praktijken stoppen, te beginnen bij deze twee


nature will provide our need, but not our greed
zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door zuma »

Verstandige woorden Rien! Nice. :)


Gebruikersavatar
Groda
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 jul 2014, 20:17
Locatie: Apeldoorn

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door Groda »

In principe gewoon leuk berichtje om te delen, maar wel grappig hoe men er op reageert. Ik snap ook wel dat het niet valt onder het BC wat leden van dit forum beoefenen (of in ieder geval openlijk zeggen te beoefenen), maar wat dan ook wel interessant is, is dat het in feite wel nauwe banden heeft met deze hobby. Ik ben in ieder geval geïnspireerd geraakt en een boog aan het maken, maar niet om mee te stropen  :P. Eerst uberhaubt maar eens een pijl kunnen schieten ermee. En als je dan toch aan stroperij wilt doen, vind ik een pijl en boog ergens wel begrijpelijker dan een jachtgeweer. Toch een stukje meer vaardigheid vraagt dit. ALs ie dan de volgende keer met een oranje zwaailicht op z'n kop het bos in gaat, hou ik hem niet tegen.


dreetje
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:23
Locatie: waalre

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door dreetje »

agree to disagree,het is idd een moeilijke stelling maar toch vind ik dat het beoefenen van de jacht dmv boog of vallen zetten,of de kunst van het jagen met behulp van dieren ook een bc onderdeel is.
zelf mag ik af en toe een lekker konijntje schieten,wat ik uiterst voorzichtig doe met het grootste respect voor het dier zelf.
bushcraft is toch een stukje survival/zelfredzaamheid daar hoort ook jagen cq het doden van dieren bij,we zijn eenmaal nou niet allemaal vegetarisch!
wat ik wel afkeur is het commerciele aspect van dit verhaal,maar dit gebeurt in de reguliere jacht stelselmatig!!(doorverkoop aan poeliers)
als we met zn allen op bc avontuur zouden gaan met bbq worstjes of een pond shoarma kun je je net zo goed aanmelden bij de scouting!!
mischien ligt het aan de opvoeding,ik ben opgegroeid met dieren en het slachten en eten ervan,terwijl kinderen van nu niet beter weten dat het vlees van de appie komt ipv een kip, koe, of varken.
ik vind een stukje vlees nog steeds lekker,maar ik respecteer ieder het zijne.
groetjes dreetje


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dit valt niet onder bushcraft toch?

Bericht door Trailtraveller »

In NL is het helaas niet mogelijk. De druk op het wild zou wellicht te groot worden en NL is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Rusland, VS en andere landen waar makkelijker met jagen om wordt gegaan. In NL is snel iets verboden maar in dit geval denk ik een goed besluit. Het gaat de goede kant op met de wildstand, echter niet iedere diersoort kan direct profiteren van de verbeteringen.
Het oefenen van dit soort technieken vind ik een ander verhaal.

Maar iedereen in zijn waarde latende. Er zijn genoeg BC'ers die niets met vallen en jagen te maken willen hebben vanwege sentiment of ander gevoel voor respect inzake de natuur.
Persoonlijk vind ik het een onderdeel van goed BC'er zijn om de technieken te kunnen. Maar kan zeker begrijpen als mensen dit niet willen.

Kortom het maken en goed afstellen (de kunst) prima. Maar daarna gewoon weghalen. 


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Plaats reactie