Ongelofelijke dassenervaring in de Drentse natuur

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sniper5286
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:55
Locatie: Krimpen aan de Lek

Ongelofelijke dassenervaring in de Drentse natuur

Bericht door Sniper5286 »

Stagiair van Staatsbosbeheer Martijn Struijf maakte onlangs een wandeling in een Drents bos, om te luisteren naar broedvogels. Tussen het gefluit van vogels door, hoorde hij plotseling geritsel vanuit de struiken. Hij stopte met lopen en pakte zijn camera. De planten begonnen ondertussen steeds sneller heen en weer te bewegen totdat een das opdook tussen de lange sprieten.

De das lijkt geen angst te kennen.
Struijf kan zijn ogen niet geloven als het dier op hem af komt lopen en rustig aan zijn schoenen begint te ruiken. ,,Het was alsof ik droomde, maar zelfs in mijn dromen ben ik nog nooit zo dicht bij een das in de buurt gekomen'', schrijft hij in een weblog.

,,Het is een jonge das die op ontdekkingsreis is, niet ver van zijn burcht vandaan. Waarschijnlijk is hij nog nooit eerder geconfronteerd met de geur van een mens, wat hem kennelijk zeer nieuwsgierig maakt.''

Schuw
Dassen staan bekend als erg schuwe dieren die vrijwel alleen 's nachts uit hun hol (burcht) tevoorschijn komen. Hun zicht en gehoor zijn slecht, maar hun reukzin is daarentegen erg goed.

Zie hier het Filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=uz2ndgys8-4


Advice on knife use; "The pink things are fingers"
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ongelofelijke dassenervaring in de Drentse natuur

Bericht door Robbe »

Zeker een bijzondere ervaring !
Echt niet bang dat beestje, zo in het volle daglicht.
Vraag me stiekem af wat voor filmpje dit was geworden als hij op z'n Tevaatjes was....


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Ongelofelijke dassenervaring in de Drentse natuur

Bericht door zuma »

Dan ga je inderdaad terecht uit je plaat als je zo iets meemaakt. Tot op heden alleen maar chagrijnige zwijnen tegen gekomen.....


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Ongelofelijke dassenervaring in de Drentse natuur

Bericht door Roel »

Oud topic, ik weet het, maar ontdekte het nu pas.
Jaren geleden heb ik een dassenburcht ontdekt in de buurt van Oudemolen, Drenthe.
Ik kwam daar drie, soms vier keer in de week, want het spul had jonkies en die jonkies vonden het prima dat ik daar ging zitten, die zagen mij als iets wat "normaal" is en liepen me letterlijk over de schoenen.
Later hoorde ik van Jon Young, een Amerikaan, oprichter van de "Wilderness Awaraness School", dat hij precies hetzelfde had meegemaakt met jonge vossen.
Pas als ze ouder worden gaan ze wat omzichtiger met je om, de ouders laten toch duidelijk merken dat dit niet helemaal in orde is en de jonkies pikken dat op.
En maar goed ook, zo veel goede ervaringen hebben de meeste dieren niet met mensen.


Gebruikersavatar
kris1984
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2016, 21:27

Re: Ongelofelijke dassenervaring in de Drentse natuur

Bericht door kris1984 »

Bijzonder zeg. Had dit filmpje nog nooit gezien. Geweldig dat dit mensen overkomen die het ook oprecht kunnen waderen en bewonderen. Echt grappig die uitdrukkelijk op zijn gezicht. Hij is er echt sprakeloos ervan.

Ik heb wel eens een hert gezien in het bos. Ze Had me al lang zien aankomen. Maar toch bleef ze even stil staan. Pas toen ik haar zag liep ze weg.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Ongelofelijke dassenervaring in de Drentse natuur

Bericht door Martin Outdoors »

Wauw dit lijkt me ook geweldig om mee te maken.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Ongelofelijke dassenervaring in de Drentse natuur

Bericht door Jennekes »

Fantastische ervaring! Ben wel eens in bijna botsing geweest met een geile hertenstier die door het bos sjokte. Liep recht op me af en had me totaal niet in de gaten totdat ik even voorzichtig mijn keel schraapte. Vlak daarvoor op dezelfde plek tijdens het tandenpoetsen een nieuwsgierige vink. Verder op het Eiland aan de Veen samen met een roodborstje de grond bewerken, appelkroosjes delen met een bruine rat en laatst nog een bosuil takkeling die onder bezorgde toezicht van mama bosuil mij bestudeerde. Bosmuizen die samen met mij een boterhammetje oppeuzelen, sjagrijnige zwijntjes die me op afstand houden terwijl de kindertjes oversteken, en vooral ook niet te vergeten de 8 herten die uren lang op een paar meter van me vandaan lekker staan te grazen op het eiland Rum. Of de rendiermoeder en kalf die naar me toe lopen omdat ze het niet zien zitten om door een rendierstier opgejaagd te worden... Een dag later gevolgd door een ontmoeting met een albino rendier dat me de weg wijst naar de top van een berg die ik wil beklimmen, volgens de Sami een magisch moment.
Dit zijn ervaringen die je alleen maar overkomen wanneer je volledig opgaat in de natuur, één wordt met je omgeving. Je wordt dan ook door de dieren opgenomen als één van hen.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Ongelofelijke dassenervaring in de Drentse natuur

Bericht door Tim »

Errrrg cool.

Er zijn veel dassen n Drenthe, maar ik heb nog geen mogen spotten. Wel veel holen gevonden.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie