The Last Alaskans

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Plaats reactie
Coburn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 apr 2013, 17:44

The Last Alaskans

Bericht door Coburn »

Afbeelding

Tegenwoordig struikelen de bekende "documentaire" zenders over elkaar heen als het gaat om reality series. Bij ons komen er al heel veel voorbij, maar aan de andere kant van de plas zijn het er nóg meer.
Daarbij zijn de wildernis, en met name Alaska een hot topic. De meeste bekijk ik even en haak om diverse redenen toch weer af, behalve bij "Alone", die bekijk ik wekelijks. (Bedankt voor de tip nog Dabberty)
Maar soms struikel ook ik, als kijker, over een pareltje. Een tijdje geleden was dat The last Alaskans van Animal Planet, en deze serie wilde ik jullie niet onthouden.

Deze serie gaat over de laatste mensen die nog een vergunning hebben voor wonen en jagen in het Arctic National Wildlife Refuge, een gebied in het Noordoosten van Alaska dat bijna twee keer zo groot is als Nederland.
In totaal zijn er nog 7 vergunningen in gebruik, en er zullen nooit meer nieuwe gegeven worden voor dat gebied. Deze serie volgt 4 van deze 7 vergunninghouders. De bekendste zijn Heimo en Edna Korth. Sommige van jullie zullen zijn naam vast al eens eerder zijn tegengekomen.
Dan is er nog Bob Harte, de familie Lewis en het jonge koppel Tyler en Ashley Selden.

De serie begint in de herfst, wanneer ze bezig zijn met hun voorbereidingen voor de winter. Ze blijven ze enkele maanden volgen wat een mooi beeld geeft van de strenge Arctische winter, en het harde en geïsoleerde bestaan wat daarbij hoort.
De serie is zeker voor Amerikaanse begrippen erg puur en integer in beeld gebracht. Er is gefilmd met een hele kleine crew, aangezien het niet echt de types zijn die van een groot circus houden.
Het zijn 8 afleveringen, en het lijkt alsof het de bedoeling is dat het bij 1 seizoen gaat blijven. Persoonlijk hoop ik wel op een vervolg.

Op de website van Animal Planet kon ik geen hele afleveringen vinden, alleen losse fragmenten. Maar de serie is te downloaden op de bekende locaties, of op youtube te vinden, (er zijn vast betere video's van te vinden op youtube als je even zelf zoekt) en anders kun je hier even kijken.
Bij die laatste link klopt het aantal afleveringen en sommige titels niet, terwijl die website normaal gesproken erg accuraat en op de hoogte is van dergelijke details. Misschien waren er oorspronkelijk meer afleveringen gepland, en is dit later ingekort tot 8, who knows.

Wat betreft de serie sprongen er drie personen echt uit voor mij:

Heimo Korth
Afbeelding

Hij wordt ook wel "The Godfather of the Final Frontier" genoemd. Hij leeft samen met zijn vrouw Edna al ruim 40 jaar op deze manier. Sommigen van jullie zullen hem (her)kennen, want hij is al eens vaker in documentaires en tv programma's opgedoken.
Wat mij echt aanspreekt in hem is aan de ene kant zijn rauwe en geharde kant, helemaal aangepast en gewend aan (over)leven in de wildernis. Maar aan de andere kant straalt de goedheid er aan alle kanten vanaf. Hij is enorm sympathiek, zelfs aandoenlijk en ietwat onschuldig als je hem licht stotterend iets hoort vertellen. Bij hem merk je echt dat hij inmiddels op een leeftijd komt waarop het moeilijker aan het worden is voor hem om deze manier van leven vol te houden. En hij lijkt dat zelf ook langzaam te gaan beseffen.

Bob Harte
Afbeelding

Een beetje hetzelfde verhaal als Heimo. Ook hij leeft al ruim 40 jaar op deze manier, tegenwoordig gescheiden en alleen zijn hond Ruger houdt hem gezelschap. Wat een prachtige hond trouwens!
Ook bij hem begint zijn leeftijd hem parten te spelen, en met hem had ik te doen tijdens zijn slechtste "trapper" seizoen ooit. Als persoon is hij wel heel anders dan Heimo.
Bob schijnt in Alaska zelf best een bekendheid te zijn, met name vanwege de vele verhalen waarin hij aan de dood ontsnapte. Ik citeer even in het Engels van de website: "..including wildlife attacks, gunshot wounds, fires, crash landings in his prop plane, and other traumatic events." Een echte avonturier dus.

Ray Lewis
Afbeelding

Vanaf het eerste moment dat ik hem in de serie zag, deed hij me aan iemand denken. Even later viel het kwartje: Aan de rol die Ray Stevenson speelde in Kill the Irishman (prima film trouwens).
Ray leeft hier ook alweer 30 jaar met zijn vrouw en dochters. Hij is een echte ouderwetse "man's man". Je merkt aan alles dat hij helemaal op zijn plaats is in de wildernis.

Met name deze drie vond ik hele pure en bijzondere mensen. Boeiend om naar te luisteren, je merkt dat ze barstensvol met kennis en ervaring zitten.

Al met al ging ik erg snel door de serie heen. Aan de ene kant hoop ik op een vervolg, aan de andere kant wil je die mensen ook gewoon met rust gelaten zien worden. Ook hoop ik voor Heimo en Edna, en voor Bob, dat het ze nog lukt vele jaren zo te leven. Je moet er toch niet aan denken dat die mensen zich terug moeten trekken naar de stad vanwege hun leeftijd.

Heeft iemand deze serie ook gezien? En wat vond je er van?


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: The Last Alaskans

Bericht door Fetzl »

ga ik straks eens opzoeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: The Last Alaskans

Bericht door Dabberty »

Ik gaat de piraten baai eens bezoeken want het klinkt interessant.


Gebruikersavatar
Jojo
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 mei 2013, 16:13
Locatie: Rotterdam

Re: The Last Alaskans

Bericht door Jojo »

op kat.cr ook in goede kwaliteit te vinden.

Bedankt voor de tip overigens ;D

groet,

Jojo


basso
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 mei 2015, 07:51

Re: The Last Alaskans

Bericht door basso »

Klinkt als Far Out van Vice.com.

http://www.vice.com/series/far-out


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: The Last Alaskans

Bericht door Dabberty »

Heb gisteren alle 8 afleveringen uit de piraten baai gevist, en de aankomende 2 weken ga ik ze bekijken.
Bedankt voor de tip nog !


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: The Last Alaskans

Bericht door Bennie »

Hier worden ze ook op één of andere magische wijze verkregen. Snel kijken..


Plaats reactie