het weer in de wereld, klimaatverandering

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Maurice

het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

interessant en opvallend nieuws bereikt ons de afgelopen maanden, weken en dagen.

extreme regenval in Engeland, extreme kou in China (ergste winter 60 jaar), snowmageddon in Ooskust Amerika.
ingesneeuw in Caroline 100.000 zonder electriciteit
deze zomer extreme hitte in Pakistan, sommige vooraanstaande mensen beweren dat het conflict in Syrie is aangewakkerd door de aanhoudende droogtes daar. Droogtes in Brazilie etc etc
Nuwel in Nederland zijn we nog even ontzien.
Zal het veranderende klimaat ons uiteindelijk treffen? Vast staat dat we igg al records aan het breken zijn van vooral hoge temperaturen.

Nuwel de bushcrafters onder ons hebben igg een basistraining en zullen op wat zaken voorbereid zijn.
We blijven het volgen.

Misschien hebben jullie ook nog wat aanvullingen en informatie.

Groetjes Maurice


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door rude »

De klimaatsverandering is al lang een feit en de gevolgen worden inderdaad meer en meer merkbaar. Soms is het heel opvallend, zoals een hommel zien voorbijsnorren in januari. Beetje pijnlijk om aan te zien eigenlijk.

Wat ik wel geloof is dat de natuur deze zoveelste ramp zonder veel schade zal overwinnen (ook al betekent dat een totaal ander leven dan het leven op aarde zoals we het vandaag kennen). De aarde speelt in op de veranderingen en zal het nodige doen om zichzelf te herstellen. Een ijstijd of een hittegolf van 1000 jaar, de planeet zal blijven draaien, soorten zullen blijven gedijen. Dat de mens dit alles zal overleven is in feite bijzaak.

Ik heb in 2015 een artikeltje geschreven over een trip in Zweden waar ik de gevolgen van de opwarming van de aarde duidelijker zag en voelde dan hier.

https://rudecheers.wordpress.com/trip-r ... uary-2015/

Ik word bijna wekelijks op de hoogte gehouden van de verwikkelingen daar, en dit jaar lijkt het zelfs nog erger te zijn.


Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Dank voor je link Ruud
Erg interessant :-)
Ps goed werk!
Normaal gaat klimaatsverandering langzaam, dus verdeeld over honderden jaren...
Nu hebben we het over 60-70 jaar parallel aan de hoogtijdagen van de industriële revolutie.
De natuur zal zeker wat problemen hebben aan deze extreem snelle verandering.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Trailtraveller »

Klimaatverandering is er al miljarden jaren. Dat is niet iets "nieuws". Als mensen zijn we pas sinds een paar honderd jaar aan het meten.
Waar rond de 100 n. christus nog gewoon druiven groeide op de zuidkust van Engeland is dit een kleine 1500 jaar niet meer mogelijk, omdat het te koud is.

Waar we kortgeleden in Kopenhagen nog meetgegevens uit Rusland weg moesten laten anders klopte de "hockeystick theorie" niet meer. Emails van onderzoekers die dus bewust de data manipuleren om de rapporten met de werkelijkheid te matchen. De mileuconferentie was plotsklaps ongeloofwaardig, want de aarde koelt al sinds 2001. Waarom groeit het ijs op de zuidpool al 15 jaar. Kortom dat er verandering is klopt, dat het schommelt klopt ook. Dat we nu een warme december hebben, we hebben ook wel eens een koude zomer gehad. De natuur laat zich niet sturen, zeker niet door mensen. Co2 is in mijn ogen niet de veroorzaker, sterker nog de extra (bijna niet te meten) Co2 is goed voor de plantjes.

Zelfs de houtkap is minder dan de groei, alleen is de aangroei buiten de gebieden waar we op gefocust zijn, zoals het regenwoud in Brazilie en Indonesie.

Ik ben het eens dat we zuinig moeten zijn op de natuur. Streng moeten zijn tegen vervuiling en moeten opruimen. Alternatieve energie moeten aanmoedigen inclusief kernenergie (nieuwe technieken gebaseerd op Thorium) wat nog steeds de schoonste energievorm is.

Om zelf een goed oordeel te krijgen is het nuttig om naar beide kanten te luisteren en vooral kritisch zijn wat de peilers zijn waarop de meningen zijn gebaseerd. De meest extreme kun je sowieso wegstrepen. Om echt een goed oordeel te kunnen krijgen over periodieke temperatuursverschillen zullen we denk ik nog een paar honderd jaar moeten meten. Het kan best zijn dat de koude zones langzaam aan het verschuiven zijn. In Noord-Amerika is het al aan paar jaar bovenverwachting koud.

Dus geen paniek zou ik zeggen.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Tim »

Hey,

Kernenergie kan trouwens nooit uit. Het stroomverbruik van de eeuwige opslag verbruikt meer de betreffende centrale ooit gaat opwekken. En we hebben inmiddels al zo veel van die troep dat thorium ook geen oplossing is, slechts een middel. Er zijn gewoon teveel mensen.

@Trailtraveler: Er zijn technieken genoeg om goed CO2 te meten of terug te meten.
co2-2.png
co2-2.png (27.71 KiB) 4976 keer bekeken
Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Trailtraveller »

Carpy schreef:Hey,

Kernenergie kan trouwens nooit uit. Het stroomverbruik van de eeuwige opslag verbruikt meer de betreffende centrale ooit gaat opwekken. En we hebben inmiddels al zo veel van die troep dat thorium ook geen oplossing is, slechts een middel. Er zijn gewoon teveel mensen.

@Trailtraveler: Er zijn technieken genoeg om goed CO2 te meten of terug te meten.
co2-2.png
Carpy
Kernenergie kan prima uit, onzin dus. Thorium blijft maar 300 jaar radioactief en een dobbelsteen thorium kan een woonwijk voor een heel jaar (25.000 huizen) van stroom voorzien. Daarnaast is kernenergie schoner en goedkoper dan iedere andere oplossing ook. Er zijn zelfs experimenten van Toshiba geweest voor wijkkerncentrales.

Het gaat mij niet om het meten van de Co2, de verhoging is te verwaarlozen om enig effect te hebben op het weer.

Voordat dit een flame-topic verandert, dit is mijn mening en hierbij laat ik het. Eerst inlezen dan kunnen we op feiten verder discussieren.


Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Ik raad de docu/dvd Inconvienent Truth aan.
De feiten liegen er niet om.
Voor de eeuwige sceptici vind ik de titel van de film heel passend.
Zelf heb ik 15 jaar natuurkwaliteit professioneel gevolgd en onderzocht. Met een heel groot aandeel veldwerk.
Mij kan men niets aanpraten over dat de mens door (industrie, landbouw, stedenbouw en cultivatie) niet duurzame acties geen/weinig of verwaarloosbaar effect heeft op de natuur.
Men moest eens weten.


Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Dank voor het grafiekje Carpy.
Dit is beter dan wat mentaal gespeculeer van achter de pc.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Trailtraveller »

Maurice schreef:Ik raad de docu/dvd Inconvienent Truth aan.
De feiten liegen er niet om.
Voor de eeuwige sceptici vind ik de titel van de film heel passend.
Zelf heb ik 15 jaar natuurkwaliteit professioneel gevolgd en onderzocht. Met een heel groot aandeel veldwerk.
Mij kan men niets aanpraten over dat de mens door (industrie, landbouw, stedenbouw en cultivatie) niet duurzame acties geen/weinig of verwaarloosbaar effect heeft op de natuur.
Men moest eens weten.
Maurice,

De stelling was over het weer, niet over de rest. Dan lijkt het me raadzaam om het bij deze discussie te houden. Dit is namelijk wat altijd gebeurd, dan wordt de discussie ineens ' breed ' getrokken en krijgen we inderdaad de welbekende feiten brei.

Trouwens is deze docu achterhaald. Maar zeker leuk om de boel eens met deze bril te bekijken. Kijk dan ook eens naar de opzet van informatie verschaffing en de aannames die als feiten worden weergegeven.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Tim »

Plaatje wil niet uploaden, verhaal dan ook geen zin.

Leuk boek over deze discussie is: The post carbon reader.

Groet,
Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door janvanloon »

Het enige dat ik weet...
Toen ik jong was heb ik een witte kerst gehad ( hier in Belgie ) ondertussen ben ik 37 jaar en kan ik planten gaan plukken bij kerstmis die normaal alleen in de lente voorkomen.

In Thailand zijn de mensen aan het bevriezen ( hebben ze nog nooit meegemaakt ).
Dus er is wel degelijk iets gaande met onze wereld.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

vandaag 17 graden hier!

niet normaal

iedereen zijn tropenkit te voorschijn halen voor komend voorjaar/ en zeker zomer


Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

janvanloon schreef:Het enige dat ik weet...
Toen ik jong was heb ik een witte kerst gehad ( hier in Belgie ) ondertussen ben ik 37 jaar en kan ik planten gaan plukken bij kerstmis die normaal alleen in de lente voorkomen.

In Thailand zijn de mensen aan het bevriezen ( hebben ze nog nooit meegemaakt ).
Dus er is wel degelijk iets gaande met onze wereld.
dank voor delen Jan
ik ben wat dit aangaat ook geen helderziende, maar we houden je quote erin:
"er is wel degelijk iets gaande met onze wereld"


Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Trailtraveller schreef:

Maurice,

De stelling was over het weer, niet over de rest. Dan lijkt het me raadzaam om het bij deze discussie te houden. Dit is namelijk wat altijd gebeurd, dan wordt de discussie ineens ' breed ' getrokken en krijgen we inderdaad de welbekende feiten brei.

Trouwens is deze docu achterhaald. Maar zeker leuk om de boel eens met deze bril te bekijken. Kijk dan ook eens naar de opzet van informatie verschaffing en de aannames die als feiten worden weergegeven.
sorry als ik wat pittig was...
Ik maak me gewoon zorgen en aangezien ik veel mensen tegenkom die nogal sceptisch zijn is denk dit jaar het bewijs dat het helemaal maf zit.
Ook in China zijn ze aan het bevriezen, daar hebben ze nog geen eens verwarming nodig gehad in honderden jaren.
En zoals ik net poste...hier was het vandaag 17 graden! helemaal maf


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Tim »

We zijn net mensen:
wiewilverandering.jpg
wiewilverandering.jpg (41.32 KiB) 4898 keer bekeken


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie