Man maakt vuur, NRC

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Plaats reactie
qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Man maakt vuur, NRC

Bericht door qjmb »

Stond afgelopen weekend in t NRC:
http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/01/3 ... st-1582717

Ik denk dat dit voor de meeste hier op t forum geen probleem is ;D

Nooit van het boek gehoord, maar t schijnt goed te verkopen...


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door Trailtraveller »

Hmmmm, toch een paar slechte adviezen van Cor.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door MichelVH »

Een paar uur voorbereiding vind ik misschien wel wat overdreven. Nou heb ik nog nooit in het bos vuur gemaakt terwijl er sneeuw lag, maar een tijdje geleden had het geregend en toen was ik binnen iets meer dan een half uur klaar en zat ik me te warmen aan het vuur O0 :o . Ok, ik had mijn tondeldoosje mee met berkenbast ed. maar nog steeds ???


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door bourgeois »

Nou die Cor kan beter bij mij in de leer gaan als dat ik een cursus bij hem zou volgen. Tjonge, "hout raap je van de grond". Geen wonder dat ze zo'n moeite hadden om een fatsoenlijk vuurtje te krijgen. :'(


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door Roely »

Tja het is interpretatie denk ik, en persvrijheid van de Journalist.
Hout raap je van de grond, ik snap wel dat hij bedoeld van grond niveau en niet letterlijk wat er op de bodem ligt mag ik dan aan nemen. Feitelijk is bijna alles wat boven de grond zweeft aan dood hout geschikt. En zonder ervaring of kennis trek je inderdaad takken van bomen af waar nog leven inzit.
Het soort hout wat je gebruikt is hetzelfde verhaal, natuurlijk is je keuze bepalend voor je succes, maar bijvoorbeeld daar waar je thuis liever geen prunis binnen de drie jaar verstookt in verband met de geur is dit in het bos niet boeiend in verhouding tot de essentie van vuur. Zo laat je voor thuis het aangetaste hout door boktor en houtworm links liggen en voor het vuur in het bos maak je er juist dankbaar gebruik van.

Dus ja het boek van die schrijver zal best wel boeiend zijn, het stuk van de journalist leuk om te lezen. En voor de kenners onder ons wel heel licht en kort door de bocht geschreven.

Tot slot: ik ga s'morgens het bos in en onderweg verzamel ik de tondel voor de avond, op een zonnige dag wil ik ook nog wel eens materiaal verzamelen wat ik in de zon te drogen leg. Vanuit dat gegeven sluit ik me aan bij het feit dat een goed vuur een paar uur voor bereiding kan kosten. Het is niet zo bedoeld dat je een paar uur bezig bent om een goed vuur te krijgen. En wij weten natuurlijk ook dat een hele stapel van alleen dennenhout ook geen uren blijft branden.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door Anneke »

Roely schreef: Zo laat je voor thuis het aangetaste hout door boktor en houtworm links liggen en voor het vuur in het bos maak je er juist dankbaar gebruik van.
Dat snap ik niet helemaal - wat is je gedachtegang hierbij Roely?


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door michiel »

Ik vermoed dat Roely bedoelt dat je die beestjes niet binnen in je houtmand wilt hebben liggen. :D

Het is mi een vermakelijk artikel voor mensen die niet vaak vuur maken. Wij, bushcrafters, maken regelmatig vuur en dit is voor ons bijna dagelijkse kost.

Een verhandeling over het onderhoud aan een auto voor leken ziet er voor ons uit als dit artikel voor mensen die nooit een vuur maken.

De basis zit er in:

Tondel verzamelen,
hout verzamelen,
op grootte leggen,
Vuurplaats klaarmaken,
Basis voor het vuur klaarmaken,
Vuur aansteken,
en bijhouden.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door bourgeois »

"Een goed vuur kan een paar uur voorbereiding kosten". Dan ga je er dus van uit dat er 1 soort optimaal vuur zou bestaan. Dat is in de praktijk niet zo. Elke situatie en doel heeft zijn eigen vereisten. Als ik alleen maar een kopje thee wil zetten moeten de omstandigheden en omgeving al wel heel erg slecht zijn wil ik niet binnen 5 minuten een afdoende vuurtje hebben. Ga ik brood bakken in een reflector oven heb ik iets meer tijd nodig. Wil een een Dutch oven gebruiken zal ik eerst geschikt hardhout moeten zoeken of denneappels om effectieve kooltjes te kunnen maken. Wil ik een "padvinders dansen rond het kampvuur" vreugdevuur hebben (wat ik overigens nooit wil) kan er uren in gaan zitten om voldoende hout te verzamelen.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door Alder »

Net de Nederlandse versie van The Island gekeken (nog van vorige week). Ik vind het mooi dat daar zo duidelijk wordt gemaakt dat vuur kunnen maken echt prioriteit is. Ze hebben zoet water en eten, maar kunnen er al 4 dagen niks mee omdat het vuurtje niet lukt ^-^
Ik schat zo in dat de auteur van het artikel niet alles correct heeft overgenomen van de lessen van Cor. Maarja, ik ken Cor niet hè.
Het boek heb ik nog over getwijfeld om het aan te schaffen, maar was bang dat het te 'populair' zou zijn, ten koste van betrouwbaarheid. Maar misschien heeft iemand het? Ik ben benieuwd.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door Roely »

goed
heel veel, hevig vb: die jongen is goed ziek
goed en wel [nauwelijks]
zo goed als nieuw [bijna nieuw]
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/mowb/?word=goed

Met een goed vuur word hier dus niet bedoeld : een afdoende vuurtje.

@ anneke Inderdaad geen beestjes in huis , en in het bos is dit half verteerd hout wat je vaak zo tussen je handen kunt verpulveren ideaal bruikbaar.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door Anneke »

Roely schreef:@ anneke Inderdaad geen beestjes in huis , en in het bos is dit half verteerd hout wat je vaak zo tussen je handen kunt verpulveren ideaal bruikbaar.
Dank je voor je toelichting. Ik vraag me daarbij alleen af of die beestjes het ook zo'n goed idee vinden...
En ook waarom wil je überhaupt halfverteerd hout stoken? Dat heeft immers al veel van zijn brandkracht verloren.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Man maakt vuur, NRC

Bericht door Roely »

uhm... vuurtje mee beginnen misschien. ;-)
Maar bij gewoon aangetaste stammen is weinig aan verteerd over het algemeen.


Plaats reactie