yukon men

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Mors

Re: yukon men

Bericht door Mors »

de enigste problematiek is de houding en denkbeelden van veel mensen

een beer een probleem?
vossen een probleem?

ik ben ex jager/natuurbeheer dus weet ook beetje hoe de vork in de steel zit

maar iedereen zijn mening

peace!


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: yukon men

Bericht door Robbe »

[quote="Roel"]
Hee, ik verdedig dit soort praktijken niet hoor, dit heeft weinig van doen  met jacht, ik wil alleen even een beetje de dingen in perspectief plaatsen... Vroeger deed de edelman het met zijn gevolg en had het evenmin enig nut. En dat gebeurt nu ook. Er is blijkbaar een kick die men nodig heeft, of denkt nodig te hebben...
[/quote]

Snap ik hoor Roel. Jij bedoelde alleen dat het voor de beleving van de beer niks uit maakt of tie nou met een pijl of een kogel wordt doodgeschoten.

Dat het voor die jongens geen hobby is begrijp ik ook. Maar ik blijf er bij dat deze manier van jagen minder heldhaftig is dan de filmmakers ons willen laten geloven. Zelfs als een beer uit zichzelf wakker wordt in het voorjaar, is 'ie knetterstoned. Het duurt dan een paar uur voordat z'n bloedsomloop op gang is en alles normaal functioneert. Tel je daar het moderne wapen bij op dan is de noodzaak van de spannende muziek, om de kijker te boeien, vrij duidelijk.

Lang geleden was alles anders. Mensen leefden in kleine gemeenschappen met de natuur als beste vriend en grootste vijand.
Wolven en beren vormden een levensbedreiging voor de gemeenschap en waren dus per definitie slecht.
Het leven was hard maar eenvoudig. Alles was geoorloofd in de strijd om te overleven en de natuur was onuitputtelijk.

Explosieve bevolkingsgroei, moderne wetenschap en technologische hulpmiddelen hebben het evenwicht behoorlijk verstoord en ons een permanente winnaarspositie gegarandeerd.
Veilig maar wel saai.
Nu moet de mens verantwoordelijk zijn. Ook voor de natuur denken.

Maar genetisch zijn we zo snel niet mee veranderd.
We hebben nog steeds dezelfde instincten.
Ook het jachtinstinct. Jagen is leuk. Dat houdt niet persé in dat we beren moeten vangen. Het is ook de kick van een grote snoek aan de haak slaan, een paar zwijnen bespieden zonder dat ze je zien of een zeldzame vogel fotograferen.

Dit soort gedramatiseerde documentaires speelt in op onze weemoed.
Geromantiseerde filmpjes over houthakkers en krabbenvissers vertellen ons dat het nog steeds een spannende strijd is tussen mens en natuur.
De amerikaanse kijker kan, met de pizzadoos op z'n pens, beleven hoe gevaarlijk haaien, big cats en gifslangen zijn.
En dat alles op All Star Wrestling niveau.
Als ze dan alles ook nog eens vier keer herhalen, vrees ik toch dat ik niet tot de beoogde doelgroep behoor.

Maar Alex heeft gelijk; eerst maar eens kijken.
Het begint om 21.00.
De zak nacho's ligt al klaar op de bank....


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Mors

Re: yukon men

Bericht door Mors »

goed geschreven Robbe

tja en als iedereen na het kijken ook iets TERUG kan doen aan de natuur en de aarde, dus is het allemaal erg positief!


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: yukon men

Bericht door Robbe »

Thanks... ;D


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: yukon men

Bericht door jenniskens »

[quote="Robbe"]
Snap ik hoor Roel. Jij bedoelde alleen dat het voor de beleving van de beer niks uit maakt of tie nou met een pijl of een kogel wordt doodgeschoten.

Dat het voor die jongens geen hobby is begrijp ik ook. Maar ik blijf er bij dat deze manier van jagen minder heldhaftig is dan de filmmakers ons willen laten geloven. Zelfs als een beer uit zichzelf wakker wordt in het voorjaar, is 'ie knetterstoned. Het duurt dan een paar uur voordat z'n bloedsomloop op gang is en alles normaal functioneert. Tel je daar het moderne wapen bij op dan is de noodzaak van de spannende muziek, om de kijker te boeien, vrij duidelijk.

Lang geleden was alles anders. Mensen leefden in kleine gemeenschappen met de natuur als beste vriend en grootste vijand.
Wolven en beren vormden een levensbedreiging voor de gemeenschap en waren dus per definitie slecht.
Het leven was hard maar eenvoudig. Alles was geoorloofd in de strijd om te overleven en de natuur was onuitputtelijk.

Explosieve bevolkingsgroei, moderne wetenschap en technologische hulpmiddelen hebben het evenwicht behoorlijk verstoord en ons een permanente winnaarspositie gegarandeerd.
Veilig maar wel saai.
Nu moet de mens verantwoordelijk zijn. Ook voor de natuur denken.

Maar genetisch zijn we zo snel niet mee veranderd.
We hebben nog steeds dezelfde instincten.
Ook het jachtinstinct. Jagen is leuk. Dat houdt niet persé in dat we beren moeten vangen. Het is ook de kick van een grote snoek aan de haak slaan, een paar zwijnen bespieden zonder dat ze je zien of een zeldzame vogel fotograferen.

Dit soort gedramatiseerde documentaires speelt in op onze weemoed.
Geromantiseerde filmpjes over houthakkers en krabbenvissers vertellen ons dat het nog steeds een spannende strijd is tussen mens en natuur.
De amerikaanse kijker kan, met de pizzadoos op z'n pens, beleven hoe gevaarlijk haaien, big cats en gifslangen zijn.
En dat alles op All Star Wrestling niveau.
Als ze dan alles ook nog eens vier keer herhalen, vrees ik toch dat ik niet tot de beoogde doelgroep behoor.

Maar Alex heeft gelijk; eerst maar eens kijken.
Het begint om 21.00.
De zak nacho's ligt al klaar op de bank....
[/quote]

Eh ja dat wou ik ook zeggen.  8-)


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: yukon men

Bericht door Robbe »

Heb gekeken.
Geen spijt van hoor. Schitterende plaatjes.
Maar toch mis ik iets in de snippers docu tussen de commercials.
Het gaat vooral over scooters, geld, tijdnood, meningsverschillen, geld, benzine, technische mankementen en geld.
Dan noemen ze het tussen neus en lippen door ook nog "traditional hunting".
Er zit ook "beeeep" veel gespeelde frustratie in.

(Het doet me sterk denken aan dat Orange County Choppers of zoiets. Dan krijg je ook uitgebreid te horen waarom de vader zo boos is op z'n zoon, terwijl je eigenlijk graag wil weten hoe je nou de juiste balhoofdhoek berekent voor een 16 inch overstock voorvork met behoud van de correcte naloop.)

Nu is er iets bezig over gold miners in Afrika.
Tegenspoed, frustratie, geldproblemen, meningsverschillen en technische mankementen....
Wow, ik heb een dejà vu !

Ik ga een muziekje opzetten.
Laatst gewijzigd door Robbe op 31 jan 2013, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: yukon men

Bericht door janvanloon »

#028# #028#


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
bushie
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:31
Locatie: heumen
Contacteer:

Re: yukon men

Bericht door bushie »

Voor mij is het terug naar een mooie beleving.
En geloof mij het nuchter bekijken is anders als het daar te beleven.

Gr.john.


Men kan de natuur niet bezitten maar wees bezit van de Natuur.

www.tornakbushcraft.nl
Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: yukon men

Bericht door Terra »

Ik vond de docu ook tegen vallen,

te weinig inhoud, iets te veel bluf 


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: yukon men

Bericht door ger010 »

Zat op het bankie te wachten maar viel een beetje tegen...

Sommige dingen lijken me met wat vooruit kijken te voorkomen :)

Komt ook Mountain men aan zal me benieuwen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: yukon men

Bericht door J@siu »

[quote="Terra"]
Ik vond de docu ook tegen vallen,

te weinig inhoud, iets te veel bluf
[/quote]

Mee eens ! ;-) zitten soms wel hele mooie opnamens bij , maar thats it !! ::)


"Dont copy me, by yourself"
RichardV
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:41

Re: yukon men

Bericht door RichardV »

Mooie beelden en uitteraard echte televisie want het moet natuurlijk verkopen. Het zelfde natuurlijk voor Mountain Man, ook leuke televisie om te kijken maar vooral televisie. Ik kijk beiden met plezier hoewel ik sommige dingen onzin vind/ het er niet mee eens ben.
Wat ik altijd wel weer grappig vind om te zien zijn de (bijna) ruzies die ontstaan als mensen wat posten. Men scheldt elkaar nog net niet uit voor rotte vis. Laten we eens proberen elkaars mening te respecteren ook al is het jouw mening.

Groeten Richard


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: yukon men

Bericht door J@siu »

Nah , ik heb vanaaf voor de derde keer op een rij gekeken , en weer om geld - pels- enz enz ..

alleen Brandstof voor de sneeuwscooter
trots op zoontje Joey dat ie een lynks had gevangen ... kijk niet meer ...

maar er zitten wel verschrikkele mooie opnamens bij ...dat wel natuurlijk !! 8-)


"Dont copy me, by yourself"
oud deelnemer 2

Re: yukon men

Bericht door oud deelnemer 2 »

Volgens mij zijn er veel mensen die een veel te romantisch beeld hebben van het leven in de bush, outback ect ect.

Heb redelijk wat van de wereld gezien en in 99% van de wereld draait alles om geld, status en macht.

Wij reden met de laro in Afrika en de mensen hadden geen eten maar wel een mobiel!!
Ze verkochten hun dochters niet voor eten maar hadden liever luxe goederen!!!
En als het over eten ging dan moesten de hulporganisaties het komen brengen maar ze waren wel bereid om 2 dagen te lopen om hun mobiel op te kunnen laden.

Nee zelf gaan kijken en goed kijken geeft je wel een ander beeld over Afrika!!
En hulporganisaties zijnn goed maar helaas zijn ze voor het kapitalisme gevallen en dat is volgens mij nu net niet de bedoeling!!


Gebruikersavatar
remban
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:32
Locatie: enkhuizen

Re: yukon men

Bericht door remban »

ik vind het lekker weg kijken beter als gtst en weet ik het wat voor ellendige programmas op tv


Plaats reactie