Mijn (nood) survivalkit...

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door EdgeOutdoors »

Bij deze wil ik ook even mijn survival kit voorstellen. Het idee achter mijn kit is dat ik het ten alle tijde aan mijn riem heb hangen in het geval ik mijn rugzak zou kwijt raken. Het gebeurt vaker dan je denkt dat mensen hun rugzak kwijt raken. Het heeft dus totaal geen zin om dergelijke kit in je rugzak te steken.
Het lijkt misschien wat overdreven, maar het is gewoon leuk om zo'n kit samen te stellen en beter voorkomen dan genezen!

Paar voorbeelden waarvan ik weet dat ze echt gebeurd zijn. Omkeren van een kano, rugzak is weg met de stroom. Rugzakken die achtergelaten worden om de regio zonder zak te verkennen om een slaapplek te zoeken bv waarbij de rugzak niet meer terug gevonden wordt. Rugzak die ergens naar beneden valt waar je nooit meer bij kunt.

[img width=500 height=374]http://i60.tinypic.com/105tqo7.jpg[/img]

[img width=500 height=752]http://i61.tinypic.com/30vn484.jpg[/img]

[img width=500 height=332]http://i57.tinypic.com/dmpf8p.jpg[/img]

1. 550 paracord (4m)
2. zaklamp (mini led lenser)
3. 8m visdraad met 4 haakjes
4. fijne naaidraad
5. 3 naalden
6. medicatie (daf, imo, mot, zyrt)
7. veiligheidsspeld
8. waterzuiveringstabletten
9. signalisatiespiegel
10. lucifer aanstrijker
11. fluit
12. kapok (kapokboom)
13. mes
14. waterdichte lucifers
15. kleine kaarsen
16. condoom
17. waterdichte 4-delige survival tube (gedragen in Maxpedition pouch)
17d. compas

Ik moet zeggen dat ik wel veel tijd heb gestoken in het samen stellen van mijn kit. Ik wou iets compact dat ik altijd bij me heb met de hoogst noodzakelijke spullen.

Ik ben ook van plan om eens 24u te 'overleven' met enkel en alleen deze kit.

Greetz


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
huzaar
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 feb 2014, 21:30
Locatie: Rheden

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door huzaar »

Nette noodkit hoor mooi compact
Laatst gewijzigd door huzaar op 05 apr 2014, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door janvanloon »

ik zou nog een ferro rod erbij doen. kleinste en dunste.
17A van je tube ( kun je misschien een spiegeltje inlijmen inplaats de signalisatie spiegel.
De kaarsjes vervangen door die verjaardags kaarsen wat niet uitgaan bij wind...


Maar leuk voornemen om eens te overleven met de kit. benieuwt naar je ervaringen.
En compact is hij zeker!


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door jaspertimm »

Goed dat je het gaat proberen.
Er zijn er genoeg die dat niet doen, en juist dan kom je achter zaken die lastig zijn met je kit!

Veel succes!


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door jenniskens »

Mooi kitje, maar idd ik zou er zeker een fire steel bij doen.
Als het nat wordt maak je met het stripje van het lucifer doosje geen vuur meer.
Ik vind de koker wel super mooi zeg.  8-)


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door EdgeOutdoors »

Kaarsjes zijn trouwens van die verjaardagskaarsjes  ;-) Compas heb ik in het dopje gelijmd maar de spiegel wordt moeilijk. Firesteel is inderdaad wel nog een optie maar hij zit wel al redelijk vol moet ik zeggen, omdat hij net zo compact is.

Ik test graag al mijn spullen uit en het lijkt me ook een uitdaging omdat te doen. Ik denk wel dat het nog niet zo eenvoudig zal worden. Deze zomer ben ik dat van plan en ik zal dan een verslagje uitbrengen  ;-)


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Gebruikersavatar
Esmoreit
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door Esmoreit »

Zeker een mooie kit.

Een paar ideeën:
- Wat ga je met de condoom doen? De meeste Durex zijn met glijmiddel/olie, dus niet zo geschikt als waterzak. Sowieso heb ik nooit begrepen hoe je zonder flinke waterdruk een condoom kan vullen met water...
- Wat is kapok? Als het gebruikt wordt als tondel, dan is een tampon wellicht kleiner.
- Verjaardagkaarsjes branden snel op. Is het mogelijk er een gewoon kaarsje van te maken?
- De koker is echt tof!

Ben benieuwd hoe je erover denkt. Jouw kit kan die van mij wellicht weer verbeteren.  ;-)


<i>Aldus eest menechwerf gesciet: quade werken comen te quaden loene, maer reine herten spannen croene, die vol doeghden sijn ende vol trouwen.</i>
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door Calhovin »

Ik ben niet zo heel erg van die uber noodpakketjes, maar deze oogt zeker mooi en ieder zijn ding. Ik heb weer meer jerrycans in de kelder staan dan ik eigenlijk nodig heb  ;-)

Wel een vraagje: waarom wel pillen, maar geen ehbo? Zelfs niet wat pleister of wat betadine-swipes? Veroordeel niet, eh, vraag het me gewoon af


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door janvanloon »

[quote="Esmoreit"]
- Wat is kapok?
[/quote]

Kapok is bijna zoals de lisdodde pluis... ( ook van een boom )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapok_%28vulmiddel%29


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door EdgeOutdoors »

Thanks allemaal.

De condoom is inderdaad voor water. Ik was van plan om hem even te spoelen en dan proberen te vullen met water. Ik wou even kijken wat ik ermee kon doen.
Zoals janvanloon al zei kapok komt van de kapokboom en is heel geschikt als tondel en erg compact, al is een tampon ook een goed idee!
Die kaarsjes ga ik eens bekijken of ik dat niet anders kan aanpakken.

Probleem is dat de koker echt compact is en dus erg vol zit op het moment. Misschien kan ik wel proberen om er een pleister ed bij te steken.

Voor mensen die interesse hebben in dergelijke koker, typ dat eens in als 'survival tube' op google of ebay. Je hebt ze van verschillende merken en in verschillende grotes.  ;-) Wil je het nog groter zoek dan op 'burial tube/ jic survival tube'
Laatst gewijzigd door EdgeOutdoors op 06 apr 2014, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door Meatloaf »

ik heb zelf in een klein zakje van mn jas een metalen doosje zitten met enkel pleisters(doosje potters), en in mn portemonee zitten er ook altijd 2 of 3. die heb ik ook altijd mee.


wannabee
Berichten: 329
Lid geworden op: 27 okt 2013, 17:03

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door wannabee »

Leuke survivalkit. Is deze in staal (zoja heb je dan geen probleem met het kompas?) Waar heb je deze gehaald aangezien ik ook reeds een tijdje op zoek ben naar dergelijke koker.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door Roely »

Mooi, en dus blijkbaar heel persoonlijk !

Mijn mening: Pleisters in deze kit onzin ( pleisters zijn een luxe),  er is genoeg natuurlijk materiaal om een noodpleister mee te maken. bij wijze van spreken , kun je er nog een beetje kapok tussen doen om het te helpen stelpen. Als je geen verstand van plant materiaal hebt, kun je ook nog een stuk van je t-shirt of onderbroek afknippen, en een stuk condoom om het te beschermen/ afdekken tegen vuil.
En met je naaigaren een knoopje eromheen leggen.
Ik ben echt niet zo'n firesteel fan , maar als de 6 lucifers je enige vuur is zou ik het toch overwegen. Denk aan vochtige omstandigheden dat je eigengemaakte vuurtje/fakkel moeilijk aan te krijgen is of een paar keer uitgaat.
Een fluitje, tja ik kan op mijn vingers fluiten of op een stokje, of op een dopje van een eikel enz enz.
Jou nylon is te dun 0.08 is fijn als onderlijn in de vissport maar in survival wil je geen risico om je vangst te verliezen, daarnaast is dikker nylon ook nog eens geschikt om een val/ strik mee te maken.
Tip: check je kompas heel goed, vaak zijn die kleintjes verre van betrouwbaar. en heb je er dus niet veel aan.
      Plak aan de achterkant van je strijkvlak een tweede zodat hij dubbelzijdig wordt.

@esmoreit en condoom vullen is echt super makkelijk, door het gewicht van het water rekt het condoom steeds verder uit.


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door jaspertimm »

[quote="Roely"]
Ik ben echt niet zo'n firesteel fan , maar als de 6 lucifers je enige vuur is zou ik het toch overwegen.
[/quote]

Waarom geen Firesteel fan? Daar ben ik dan wel benieuwd naar :-)

Zeker in zo'n kit zou ik het er in stoppen. Alleen moet je natuurlijk wel even flink wat geoeffend hebben en weten waarop het allemaal wel werkt en waarop zeker niet.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door Roely »

Ja geen firesteel fan, omdat ik dat zelf nooit gebruik. Dat is persoonlijke voorkeur.
Wat ik bij heb is een magnesium blokje.

Afbeelding


Plaats reactie