Mijn (nood) survivalkit...

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door EdgeOutdoors »

Deze survival tube is van Mosquito Tactical 'Fatbear'. Degelijk gemaakt van aluminium en mooi waterdicht afgewerkt. Bovendien niet zo duur, veel waar voor je geld. Er zijn nog merken die dergelijke tubes maken. TAD Gear maakt ze ook maar die zijn echt belachelijk duur.

Aangezien deze in alu is, is dat niet zo een probleem voor het kompas. Het is inderdaad een goedkoop (klote)kompas maar het werkt. Er zijn ook van die button kompassen van Francis Barker (model 1605 nato survival compass, gebruikt door oa het SAS ), maar die zijn echt ontzettend duur.

Fluitje zit er trouwens niet in maar hangt rond mijn nek in principe, al doe ik dat ook niet altijd. Roely het gaat om 8 meter visdraad niet 0.08 dikte visdraad.  ;-) Ik zou het moeten nakijken op mijn rol maar ik geloof dat de draad rond de 20kg aan kan. Dat is behoorlijk wat.

De kit die ik hier heb opgebouwd is echt als allerlaatste reddingsmiddel te gebruiken in een noodsituatie voor korte duur. Een wondje ofzo los ik wel op. Het belangrijkste met deze opstelling is dat je de meest basis behoeftes kan realiseren in een noodsituatie. Dus water, warmte, onderdak eventueel eten.

greetz


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door janvanloon »

zit de parakoord er ook in eigenlijk? zo ja:
Kun je deze niet maken als lanyard aan de tube ( scheelt een pak plek ).
Jah die nato compasjes heb ik ook al geizen  :o


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door EdgeOutdoors »

Neen dat is het enige dat naast de tube in het zakje zit, al de rest van de spullen zitten in de tube. Al ga ik het wel nog eens bekijken of ik het nog kan optimaliseren om ook dat er bij te krijgen  ;-)


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Gapahuk
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2014, 18:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door Gapahuk »

Het is wel een erg compacte kit...

Om een nacht te overleven als het koud is en misschien zelfs wel regent, dan moet je zorgen dat je altijd voldoende (regen) kleding bij je hebt.
Een reddingsdeken of eigenlijk een bivakzak van dat zelfde mylar/aluminium materiaal is haast onmisbaar.
Een waterdichte schuilhut maken is haast onmogelijk in een echte noodsituatie.

Ben je de nacht doorgekomen, dan wil je op zoek naar je uitrusting ( volgens het scenario van zoekgeraakte uitrusting )
Waarschijnlijk heb je alléén aan een kompas niet genoeg, Een (reserve ) waterbestendige kaart van je omgeving had je ook vantevoren bij je moeten steken.

Om snel vuur te maken is een kleine bic aansteker wel véél handiger dan een Firesteel. Neem die ook mee. Ik vind kaarsjes wel prima, om een vuur mee te starten. Zo,n kaarsje tussen je aanmaakmateriaal 'scheelt een jas' !

Een wat groter vast mes bij je hebben is ook wel een must wil je hout kunnen splijten om vuur te kunnen maken in natte omstandigheden.

Kortom, als je zorgt dat je dit soort items standaard in je zakken hebt en dat je kleding adequaat is dan wordt zo,n kit die je daar gemaakt hebt een leuke aanvulling, maar kun je hem ook wel eens thuislaten...

Het is leuk en nuttig zo,n kit samen te  tellen en ik zou het ook iedereen aan willen raden, want het dwingt je je voor te stellen hoe zo,n situatie er uitziet en wat je nodig zou hebben. En die kennis is het belangrijkst om te overleven.

Ik heb er ook verschillende gemaakt en mee geoefend, maar uiteindelijk is me toch gebleken dat wat je dagelijks gebruikt 'op de man' voldoende moet zijn voor je survival. Zo,n compact setje meenemen vind ik niet zo zinvol meer.
Je hebt er wél een nodig, maar dan meer uitgebreid als je je in echt serieuze potentieel gevaarlijke situaties gaat begeven. D.w.z. grote uitgestrekte wildernis, waar geen directe hulp is. Als je onderweg bent in een vliegtuig, of zoals ik solo met de kano. Daar heb ik een meer uitgebreide survivalkit voor samengesteld met o.a. ook een PLB; een Personal Locator Beacon -( een noodzender via sateliet en m.b.v. GPS. )

Ik had hem vorig jaar bij me. Ik ben er nog wat mee bezig qua samenstelling. Ik zal zien of ik hem hier t.z.t. zal posten. Dat is misschien wel een idee.


Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door EdgeOutdoors »

Thanks voor je bericht en welkom op het forum  ;-)

De kit is inderdaad wel erg compact en beperkt maar dat was de bedoeling. En ik zou de kit wel uitbreiden moest ik vb voor een langere periode ergens solo de wildernis intrekken.

Een vast mes heb ik ook altijd aan mijn riem hangen dus dat is geen probleem. Dat is wel een must eigenlijk voor vele taken als je alleen bent. Ik zou het ook zien als een soort aanvulling. Aan mijn riem hangen altijd genoeg spullen en ik acht de kans wel klein dat ik in die situatie terecht kom want ik ben toch erg voorzichtig met mijn spullen en weet meestal wel goed waarmee ik bezig ben.

De tube is eigenlijk ook zo opgesteld dat je er maar een dag/nacht met moet doorbrengen.  ;-)


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door janvanloon »

even quote  ;D Zo,n compact setje meenemen vind ik niet zo zinvol meer
Dus ooit wel  ;-)

het is gewoon zo als je begint met survival ( of bushcraft ) je meer mee draagt.
Jaren later ( en veel uittesten en bijleren ) heb je zoiets waarom had ik dat eigenlijk mee.

Een magnesium stick en zwitsers mes hangt aan de sleutelhanger.
Een mini naaikitje, nylon draad en veiligheidsspelden zit in de portefeuille ( altijd handig om tijdens een uitstap even de knoop terug aan je broek te naaien ) ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door EdgeOutdoors »

Ja da's ook wel zo ik neem steeds minder en minder mee op mijn tripjes moet ik zeggen...


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door Gerbenvink »

[quote="EdgeOutdoors"]
Ja da's ook wel zo ik neem steeds minder en minder mee op mijn tripjes moet ik zeggen...
[/quote]
Voortaan neem je dan alleen je riem mee? Nee grapje maar mooie set.


Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Mijn (nood) survivalkit...

Bericht door EdgeOutdoors »

lol nope hooor ik zal altijd een gear freak blijven denk ik  ;D


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Plaats reactie