Zinkende kano in Zweden april '15

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door ger010 »

Planning is om in April weer naar Zweden te gaan.
Zelfde plek als altijd echter ditmaal zou ik wel wat
met een kano weg willen… De laatste keer ging ik
op z'n kop dus ja er is een mogelijkheid dat het mis gaat.

Dus stel…

Kano tocht in Zweden voorjaar tussen de 0 en 15 graden
er kan regen vallen.

Het is omstreeks 1600hrs  je kano slaat om  en is stuk of weg.
Je rugzak ook met al je spullen enige wat je nog hebt is je PSK.

Helaas ben je vergeten een plan achter telaten dus verwacht
geen hulp je zult het zelf moeten doen.

Voor je weg ging heb je op de kaart natuurlijk een route uit
gestippelt. Je weet dat wanneer je te voet de rivier blijft volgen
je met 2 of uiterlijk 3 dagen mensen tegen moet komen.

Wat zou jij mee nemen 3 opties, 10 items, 8 en 5 !


Mijn idee :

10 items :
mes
firesteel
alu deken
pleisters
stalen beker
fles
touw
vis spul
kompas
energy bar

8 items :
mes
firesteel
alu deken
pleisters
stalen beker
touw
vis spul
energy bar


5 items :
mes
firesteel
alu deken
pleisters
stalen beker


Afbeelding
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door yuno »

10/8/5 items :
Mes ***
Firesteel ***
Touw ***
Beker (allu) ***
Reddingsdeken ***
Gaasjes **
Eten **
Eten **
Eten *
Eten *

* 10 Items
* 8 Items
* 5 Items

Uhm moeilijk. De situatie zou ik niet bedreigend vinden (leuk is anders). Ik zou mijn essentials meenemen en dan eten. Geeft me kracht om door te gaan/goed voor het moraal/tijd voor shelter en afstand afleggen. (ik zou niet in de survival modus schieten maar meer in de praktische modus).

O en ik zou een lintje maken van een paar blaadjes voor de knapste vent in de wereld omdat het me gelukt is om een linder 525 te laten zinken, mijn tas los in de kano te gooien, vergeten ben alles in mijn waterdichte zak te steken EN te lui ben om mijn tas te gaan zoeken een stukje stroomafwaarts.  >:D


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door ger010 »

Oke scenario is niet waterdicht :) maar gaat om het idee he he he...

Dank voor je input leuk om te zien!


Afbeelding
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door janvanloon »

pleisters zou ik zo en zo al niet meenemen.
Tegenwoordig zijn er van die nood tentjes of kleine tarpjes ( zoals een poncho aan de riem ) dit zou ik erbij pakken.
Mes aan de riem met ferrorod,
klein mes aan sleutelbos en magnesium blok aan de riem ( en in de broekzak ).
Touw en drinkbus ( nalgene met beker ) kan aan de riem...

De situatie is dan wel bedreigend omdat je nat, koud bent en de avond komt eraan...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door Salmo Trutta »

Euh... ik mis een goed fles Whisky....

1. om eventuele wonden schoon te kunnen maken en
2. (veel belangrijker) na de goede afloop een heerlijke borrel te kunnen nemen....

Zal er wel weer kompleet naast zitten....  #025#


Afbeelding

Sieger
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door Waidmann »

Optie 10, het kompas en de energie reep wegen niet veel en geven je wel veel voordeel. Het kompas om duidelijke redenen, ondanks de uitgestippelde route is het nooit verkeerd er een bij je te hebben mocht je bijvoorbeeld van het pad af gaan om bessen te plukken. De energie reep is erg makkelijk om snel je energie aan te vullen, als je uit koud water komt kan het je net even een boost geven die je nodig hebt om je voor te bereiden op de terug toch/overnachting.

Als de fles van metaal is kun je de beker eventueel achterwegen laten. Fles zou mijn persoonlijke voorkeur hebben omdat je daarmee gemakkelijk (gekookt) water kunt vervoeren. Al zal water geen groot probleem zijn in Zweden.


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door Rien »

Ik gerbuik niet echt PSK's maar draag wel redelijk wat materiaal in m'n zakken/zwemvest, ...
Ik bekijk dit dan ook vanuit dat standpunt.

10 items:

Vuur (aansteker waterdicht verpakt, gemakkelijker als je koud hebt)
Alu reddingsdeken
sawyer mini (waterzuivering)
verband
energiereep
energiereep
metalen drinkfles (zonder coating)
energiereep
mes
fluitje

Het idee, je zal eerst moeten opdrogen = direct vuur (meeste kans met aansteker) + uit de wind (reddingsdeken).
Dezelfde items kan je gebruiken om 's nachts warm te blijven (relatief). Daarna een bron van zuiver water (sawyer mini)
en omdat je langs het water loopt hoef je geen waterfles mee te nemen, echter heeft dit wel nr 10 gehaald om eventueel
water te kunnen koken voor thee of zoiets (moraal).
daarna verband (liever ehbo kit maar dit is natuurlijk meer dan 10 items) om lichte kwetsuren te kunnen oplappen.
Eten zodat je genoeg energie behoud tijdens het wandelen (sneller, minder kans op ongelukken, ...)
mes maar op 8ste plaats omdat dit volgens mij niet veel functies vervuld in dit scenario (hout voor vuur kan je breken)
fluitje om de aandacht te trekken, bvb als er een andere kano passeert.
kompas lijkt me overbodig daar je gewoon een rivier moet volgen

mijn 6 en 8 kits zijn dezelfde met weglaten van de onderste 2 en 4 items


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door Calhovin »

Twee a drie dagen langs een Zweedse rivier... Tenzij het continu naar de 0 graden duikt in je scenario kun je volgens mij basically zonder items whatsoever nog redelijk acceptabel buiten komen. Twee dagen lopen op water en wat je vindt langs de rivier is een beduidend rooskleuriger scenario dan menig verdwaald type heeft meegemaakt.

Maar op het aangenamer te maken: warmte ontbreekt als eerste in je set. Dus vuur en shelter, items zal ieder eigen keuze in hebben. En daarna zit je al in de categorie nice-to-have


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door ger010 »

De tijd is redelijk belangrijk, het is rond 1600hrs dus nog geen avond eten binnen...

Ook gaat het rond die tijd zo langzamerhand donker worden. Je hebt nog een paar
uurtjes maar goed het komt er aan !

Ik denk zonder spullen om snel een shelter te maken en vuur je bij regen en wat
wind je een probleem zult krijgen...

Idd een mes zou er uit kunnen of gewoon een klein ding.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door Sander2000 »

Ik zou ong. dit doen:
10 items :
mes
firesteel
tarpje
alu deken
stalen beker/fles met water
touw
vis spul
kompas
fluitje
energiereep

8 items :
mes
firesteel
tarpje
touw
stalen beker/fles met water
fluitje
energiereep
kompas


5 items
mes
firesteel
Energiereep
tarpje
stalen beker/fles met water

En ik moet zeggen, ik zou zeker die tas gaan zoeken. Misschien vinden sommigen dit leuk om te lezen(ik wel): http://bushcraftusa.com/forum/showthrea ... e-Pleasant

Gr, Sander


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door b2b »

Leuke items, zelf zou ik het mes vervangen door lichte tomohawk, los als mes, vast als bijltje, makkelijk op te bergen.
Coldsteeltje b.v.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door Stijn Smits »

When shit hits the fan, een telefoon waterdicht verpakt met een noodnummer er in, in de grootste stukken van zweden en zeker in het zuiden heb je prima ontvangst.

Als het dan toch voor noodgevallen is, iets om SNEL en MAKKELIJK vuur te maken (Aanmaakblokjes o.i.d.).

Verder, zweden kan inderdaad een wildernis zijn en voor veel mensen is het ook echt een wildernis maar zeker in het zuiden ben je zelden echt ver van de bewoonde wereld verwijderd, hulpdiensten eventueel in de vorm van je kanoverhuurder kunnen in geval van nood vrij snel aanwezig zijn.

Overigens een canadees om krijgen is nog een behoorlijke kunst, mij is het nog niet gelukt en ik heb inmiddels toch heel wat uren op het water in Zweden vertoefd.
Er was 1 keer dat ik me zelf niet comfortabel voelde met windkracht 6 en flinke golven op een groot meer, ga met zulke omstandigheden het water niet op tenzij je jezelf vertrouwt.

Anyways het ging over 10 items, voor mij op nummer 1 dus de telefoon (flauw maar het werkt tegenwoordig)

GR. Stijn


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door Meatloaf »

Poncho
tarp
touw
fles
vuurgerei(firesteel/aansteker)

ik denk dat je, gezien de situatie, met deze 5 items wel overal terecht kan.
water is er zat, eten heb je voor die 3 dagen niet direct nodig en je kan onderweg vaak nog wel iets vinden aan besjes, des noods kauw je op wat boomschors.. eventuele kruiden voor thee(of iets anders) kan je ook in de fles doen als bewaarmogelijkheid
een poncho omdat je hiermee overdekt kan zitten, en als je loopt en het gaat regenen blijf je droog
zolang je snachts warmte hebt voor 4 nachten, en droog kan zitten moet je het toch wel redden. in de fles kan je dan koken.
een touw om de poncho mee op te kunnen hangen, en mocht je eventueel ergens moeten klimmen/water oversteken kan je dit toch enigsinds veilig doen. eventueel ook te gebruiken(mits genoeg) om een soort van vlot te maken
een mes, deels als bescherming, deels als seinspiegel, deels om takken te snijden(haringen etc), maar ook in de late avonduurtjes als tijdsverdrijf.. gedachteloos een takje aan gort snijden terwijl je bedenkt hoe stom je was.. of een of ander tooltje snijden, etc etc


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door Viking »

[quote="Stijn Smits"]
When shit hits the fan, een telefoon waterdicht verpakt met een noodnummer er in, in de grootste stukken van zweden en zeker in het zuiden heb je prima ontvangst.

Als het dan toch voor noodgevallen is, iets om SNEL en MAKKELIJK vuur te maken (Aanmaakblokjes o.i.d.).

Verder, zweden kan inderdaad een wildernis zijn en voor veel mensen is het ook echt een wildernis maar zeker in het zuiden ben je zelden echt ver van de bewoonde wereld verwijderd, hulpdiensten eventueel in de vorm van je kanoverhuurder kunnen in geval van nood vrij snel aanwezig zijn.

Overigens een canadees om krijgen is nog een behoorlijke kunst, mij is het nog niet gelukt en ik heb inmiddels toch heel wat uren op het water in Zweden vertoefd.
Er was 1 keer dat ik me zelf niet comfortabel voelde met windkracht 6 en flinke golven op een groot meer, ga met zulke omstandigheden het water niet op tenzij je jezelf vertrouwt.

Anyways het ging over 10 items, voor mij op nummer 1 dus de telefoon (flauw maar het werkt tegenwoordig)

GR. Stijn
[/quote]

Juist een telefoon, de mijne is waterdicht..staat uit want is een duosim.. Iphone uit, Z1 compact aan! En kan eventueel bellen..

Maar eerst eens 15 min rustig bedenken WAT het plan zal zijn.. Daarna handelen... En niet al te druk maken.. Zo onbewoond is Zweden nou ook weer niet.. Daar waar de meeste gaan kanoën!

En van een nacht doorhalen, onder een noodonderkomen/shelter met een vuurtje, alu deken.. Wat bessen en water uit het meer... Ga je niet dood!


Oja Ger, lijkt het je nou niet leuk om eens een ander stuk Zweden te zien?... Ik zelf hou wel va ontdekken...


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Zinkende kano in Zweden april '15

Bericht door ger010 »

Leuk al die ideeën, over het niet eten denk ik dat we te gemakkelijk denken...
Volgens mij heeft Jasper eens een periode van 24 uur niet gegeten en dat
zag er toch echt pittig uit. Laat staan wanneer je ook nog eens veel met bewegen.

@Viking, heb je idd gelijk in alles op 2 uur lopen hebben we inmiddels wel gezien.
Dus... spelen we vals als het kan, laatste keer was het met de personen wagen
goed te doen. Dus eerst een half uurtje rijden en dan wandelen.

Kwa kamp kan het niet beter al hou ik wel altijd mijn ogen open maar tot op heden
nog geen betere plek gevonden.

Moet wel zeggen we zitten een stuk noordelijker daar wonen weinig tot geen mensen.
Mede ook omdat het een arme streek is en er steeds meer mensen weg trekken.

Druk maken doe ik echter niet maar wel iets om over na te denken voor je omslaat :)

Ik begrijp dat het lastig is maar geloof me samen met great egret hebben we al
eens een kano (zo'n grote alu) op zijn kop gekregen :(


Afbeelding
Plaats reactie