Back up kit.

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Back up kit.

Bericht door Martin Outdoors »

Dit word mijn back up kit .

Mijn plan is hier mee 3 dagen en 2 nachten het bos in te duiken onder het mom van "oh hemel ik ben mijn rugzak kwijt en ik heb alleen maar de back up aan mijn riem" , samen met enige kennis die ik heb verkregen.
Onder andere kennis van dit forum en een cursus eetbare planten hebben mijn kennis het laatste jaar behoorlijk verrijkt , mijn dank  ;D



De kit bestaat uit ;

-Een halve liter rvs drinkfles.
-Een messtin met deksel van Trangia.
-Wat wandel snacks en een zakje limonade poeder.
-2 zakjes thee.
-Een 12 tal waterzuiverings tabletjes goed voor 6 liter flink verontreinigd water zonder chemicaliën natuurlijk.
-Stukje touw. en een paracord armband.
-Een muketonhaakje.
-3 esbit blokjes
-Tondel in de vorm van berkenbast.
-Vuurstaal met strijker.
-Mini zaklampje van Mammut.
-Vuilniszak met tie rip.
-Noodponcho.
-Iso deken.
-Plastic lepeltje.
-Een doosje met visgerei, en een stukje kurk.
-Een stukje katoen als grof filter om de hals van mijn drinkfles te binden als ik hem vul met water .
-Een buck crosslock met zaagje en vilmes.
-En een opsvest pouch waar het zwikkie in gaat en aan mijn riem komt.

Ik ga het met deze kit proberen, zijn er mensen die het samengestelde anders zien of tips hebben zie ik ze graag , ik vind het interessant wat andere mensen
zouden meenemen.
Bijlagen
back up kit.jpg
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 27 jul 2015, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Sniper5286
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:55
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: Back up kit.

Bericht door Sniper5286 »

Misschien nog iets van EHBO bv een aantal pleisters of dergelijke?


Advice on knife use; "The pink things are fingers"
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Back up kit.

Bericht door Martin Outdoors »

Daar had ik aan gedacht maar weer vergeten, dat word een noodverband van defensie, die kun je ook voor evt kleine wonden versnijden thanx.

En toegevoegd.
Bijlagen
nood verband.jpg
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 25 mei 2015, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Back up kit.

Bericht door Cobber »

Ik weet dat dit het enige is wat je nog bij je hebt..al het anders is verloren gegaan.
Maar één van de dingen die ik het belangrijkst vind is water..
Maar een half liter fles  zou ik vervangen door 1 liter: 2 slokken en je watervoorraad is er al doorheen. En bij het overbruggen van lange afstanden zonder water....

Je kan het in je vuilniszak doen..maar deze is kwetsbaar.


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Back up kit.

Bericht door Martin Outdoors »

Daar is zeker wat over te zeggen van de water fles , mijn bedoeling is wel om redelijk statisch te blijven in een gebied waar water te vinden is en niet om einden te gaan verplaatsen.

Voordeel van de halve liter fles is dat hij in het vuur gezet kan worden om water te koken , echter kan ik hem vervangen voor een platypus opvouwbare liter zak .
Water koken om drinkbaar te maken kan ik dan de messtin voor gebruiken.

Heb ik weer iets om over na te denken  :)
Dank!


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Back up kit.

Bericht door ger010 »

Wellicht een kleine hangmat toe voegen om in te slapen ???


Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Back up kit.

Bericht door Martin Outdoors »

Ik rol me liever op in een met bladeren volgestopte debris hut oid daar slaap ik zelfs voor mijn plezier in  ;D
Maar als zoiets zou passen in die pouch misschien kon een hangmat dan mee, ik wil niet meer mee dan wat in die pouch past want alleen dat ding zou in mijn denkbeeldige scenario nog in mijn bezit zijn samen met de kleding die ik aan heb .
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 26 mei 2015, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Back up kit.

Bericht door ger010 »

Check heb het eens een dag of 5 achter elkaar gedaan... nooit meer :)


Afbeelding
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Back up kit.

Bericht door janvanloon »

Eerlijk... die berk steekt wat tegen. dat zou ik nooit meenemen.
Neem dan een stuk fatwood mee of iets dat waterdicht verpakt zit ( stel je word nat/valt in het water of wat dan ook... vuur nu ).
Wat extra medicatie zou ik er nog aan toevoegen.

( ik weet ook niet hoe ver je van huis bent ) maar neem een backup kit mee. eten, warmte ( tondel of slaapzak ) en een boek van eetbare planten ( in geval van twijfel ). moest het dan tegenslaan kun je nog altijd je nood rantsoen pakken :)

Ik ben echt benieuwt naar je ervaringen met jouw kit 

enjoy!!!


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Back up kit.

Bericht door Dabberty »

Wat betreft in de bladeren slapen, moest ik direct denken aan een Tsjechies gezegde van de old school tramps hiero:
"Enige wat je nodig heb is een matras van bladeren en een deken van teken" :-)

Sterkte met het samen stellen van je kit.
Wanneer ga je het uitproberen om te testen etc ?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Back up kit.

Bericht door Martin Outdoors »

Tja fatwood ipv berk , De reden dat ik voor die berk koos is omdat ik als het droog is zeker weten vuur mee kan maken en fatwood moet ik nog (zelf vinden en gebruiken).
Daar heb ik nog weinig ervaring mee.

En een deken van teken haha dat gaat wel lukken want mijn bedoeling is om dit jaar in mijn zomervakantie het in Drenthe te gaan doen of een tweede locatie dat is bij Furstenau Duitsland daar twijfel ik nog over .

In nood kan ik altijd terugvallen op eigenlijk elke boerderij in de buurt , en ik neem een telefoon mee om het 1 en ander vast te leggen en om naar huis te bellen als ik huilend opgevroten door muggen e.d. tegen een huhnebed aan lig  :D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Kunie
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2012, 23:45

Re: Back up kit.

Bericht door Kunie »

Als het nog past zou ik een Nano muggennet van Sea to summit meenemen.
http://www.bergfreunde.nl/sea-to-summit-nano-mosquito-pyramid-net-muskietengaas/
is kleiner dan een vuist en als je de permethrin geimpregneerde neemt beschermt ie ook goed tegen teken en al het andere kruipend en vliegend ongedierte. permethrin mag in nederland niet verkocht worden daarom een link naar een duitse winkel.
Daarnaast zouden 1 of 2 puin vuilniszakken ook handig zijn. Lekker stevig en duurzaam. door je blader bed daarin te doen heb je al een stuk minder last van teken.


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Back up kit.

Bericht door Wälderer »

Deze topic heb ik in het begin blijkbaar gemist. Wat je hebt opgesomt in je lijstje is heel gelijkaardig wat ik zelf vroeger bij had en aantal x mee opuit getrokken ben. Persoonlijk zou ik nog 2 aanvullingen doen en dat is een waxine-lichtje en een Mountain Equipment ultralight bivi (een noodbivakzak). Laatste is nu niet echt zo nodig in de zomer in de lage landen maar werkt naar mijn ervaring toch iets beter dan een iso deken om te slapen.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Back up kit.

Bericht door Martin Outdoors »

Het waxine lichtje zit er in , de andere items gaan niet passen en zullen meer comfort bieden dan "levensreddend" zijn.
Het kitje is puur bedoeld om een paar dagen redelijk goed door te kunnen komen en moet niet te groot worden .

Ik zal eerder iets er uit halen en vervangen voor iets wat beter is mee te nemen dan nog iets toe te voegen.  :)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Back up kit.

Bericht door Wälderer »

de ultralight bivi van mountain equipment is zowel levensreddend als iets meer comfort dan de iso-deken. De bivi is volgens zelfde principe maar eigenlijk nog meer toegespits op het overleven in extreme koude dan de deken en is herbruikbaar. Qua verpakking is het niet veel groter dan de wegwerp deken.
(Voor wie natuurlijk liever verscholen zit is er de escape bivvy van SOL in tactischgroen, iets duurder, nog iets comfortabeler en ademende stof.)


Take less, do more.
Plaats reactie