winter - sneeuw bushcraft

Topics over wilderness survival.
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

winter - sneeuw bushcraft

Bericht door Jeof »

ik kan nergens ( op het forum) echt iets vinden over bushcraften in de sneeuw. Maar er zijn vast mensen met ervaring hier te vinden.
Deze winter ga ik samen met een vriend van me de sneeuw opzoeken en daar met een tarp 2/3 dagen verblijven. we zijn beide grondslapers. Qua kleding en slaapsysteem zijn we goed voorbereid, maar er zijn vast een hoop tips/handigheidjes waar je niet altijd aan denkt, zeker bij de eerste keer.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door Dabberty »

Kun je iets preciezer zijn in wat je wilt weten ? Bijvoorbeeld locatie om je tarp op te zetten, hoe warm te blijven, materiaal voor vuur vinden, stokje draaien om een kooltje te krijgen, water vinden, eten vinden, etc, etc, etc ?


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door qjmb »

Ik vindt t wel wat hebben in de winter, k ben tot nu toe tot min 5gegaan. Erg leuk om te doen.

Mijn tips:
Laat je slaapzak, al dan niet met bivi en al, opgerold tot je erin kruipt, dan trekt de kou er minder in...
Neem een fles met grote opening mee voor als je 'S nachts nodig moet.
(Eiwitrijk) eten voor het slapen gaan zorgt dat je warmer blijft.
Een zeiltje op de grond in je slaapverblijf anders is de kans op nattigheid groot;)
Niet onder bomen slapen met een grote hoeveelheid sneeuw op de takken, als t hard sneeuwt of waait kan t naar beneden komen...

Succes
Groet Q


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door Dabberty »

Hey Q, wat je schrijft over de slaapzak opgerold laten klinkt logisch, maar wat ik om me heen zie en ook zelf doe is de slaapzak uitrollen zodra je setup klaar is, zodat je tegen de tijd in een slaapzak kruipt die helemaal klaar en 'opgeflufd' (is dat een woord?) is.
Anders is de isolatie nog niet goed werkend.

Om het warm te krijgen kun je een 0.5 of 1.0 liter cola flesje met heet water er in, in de slaapzak doen, die dicht ritsen, ongeveer een half uur voordat je er in kruipt. Dat warmt de slaapzak op, houd je voeten of waar je hem ook plaatst lekker warm, en volgende ochtend is net nog steeds lichtelijk warm of lauw, afhankelijk van de kwaliteit slaapzak die je hebt. Geen bevroren water fles dus.
Ook eventuele kleding die je de volgende dag aan wilt trekken kun je al in je slaapzak stoppen (wel droog natuurlijk), zodat je als je je omkleed de volgende ochtend niet voelt als een kale kip in een vriezer.

Maar das puur mijn ervaring he, er zijn tig andere manier om het te doen, maar zo heb ik het erg confortable gehad in de hangmat met nachtelijke temperaturen van -26.


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door bjorri »

Denk erom dat regen wel min of meer recht naar beneden valt maar sneeuw absoluut niet. Zorg dus voor heel veel beschutting tegen inwaaiende sneeuw. Aan de andere kant zijn een paar sneeuwvlokjes op je hoofd of slaapzak ook weer niet het einde van de wereld. Dat verdamp je wel weer.


Thuis is waar mn slaapzak is.
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik heb nog een goede donzen slaapzak van mijn bergsport tijd en die heeft inderdaad wel eventjes nodig om goed  'uit te fluffen'  ;D
natuurlijk kun je handmatig eventjes helpen, dan gaat het sneller.
met mijn kunstvezel slaapzak heb ik dan probleem ook, maar als ik hier eventjes de slaapzak opschud is hij klaar om erin te duiken.
mij kunstvezel slaapzak laat ik dus in het foedraal totdat ik hem nodig heb.

oudere slaapzakken verliezen geleidelijk aan hun veerkracht !
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 02 dec 2015, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door MichelVH »

Ik heb 2x met ongeveer -5 gekampeerd, en ik was de eerste keer niet goed voorbereid :-\
Ik zou een liner kopen (onder 'te koop' staat er een). Verder moet je een goede slaapzak hebben. Het is ook erg belangrijk om zoveel mogelijk laagjes te hebben (ik had 3 paar sokken aan ;D). Dus slapen met je kleren aan scheelt ook een hoop, ook s'ochtends bij het aankleden. Zo'n reflectiedeken moet ik eigenlijk proberen, werkt denk ik wel.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door Trailtraveller »

Nou...

Het begint met goede kleding. Dat is namelijk je eerste bescherming. Zorg dat je uitrusting ook goed op elkaar aangepast is. Je kleding moet je geen hinder geven bij klusjes. Zoals snijden, hakken, zagen. Kleding moet makkelijk uitgedaan kunnen worden. Als je karweitjes doet ga je zweten en dat is wat je moet voorkomen.
Een laagje uitdoen is meestal de oplossing. Iets aan zweet mag wel, maar voorkomen is beter. Kies voor ondergoed die warm blijft ook al wordt het iets nattig. Ondergoed moet van merino wol of wol zijn, polypro mag ook. Dit is de laag die het vocht afvoert. Katoen werkt alleen goed als het droog blijft en dat lukt dus niet.
Goed je slaapzak en ondergoed luchten om het vocht eruit te laten (evt. met behulp van een vuurtje)

Tussenlaag van fleece of wol. Buitenlaag van katoen (ademend) als de tussenlaag geen vocht opneemt of blijft isoleren, anders een bilaminaat of goretex.
Schoenen met gamaschen en wollen sokken. Schoenen goed dichtmaken. Soms een isolerend binnenzooltje nodig (onder de -10c) bij bergschoenen,

Blijf voldoende drinken, neem een thermosfles mee. Bij voorkeur geen sneeuw eten om water binnen te krijgen, wegens afkoelingsgevaar.
Eten mag best calorierijk zijn. Je interne kachel moet een standje hoger. Neem een (wandel)stok mee om de sneeuwdiepte te peilen. Een sneeuwschep is geen luxe. Ook een zonnebril is geen luxe. Om sneeuw te smelten in je pannetje is een scheut water nodig anders verbrand je je pot.
Vuur op de kale grond, scheppen dus ! Anders zakt je vuur weg of gaat uit door smeltwater. Je kunt ook sneeuw smelten in een katoenen gaatjes sjaal. Als een bal boven het vuur. Handwarmertjes zijn voor nood erg lekker. Controleer elkaar op bevriezingsverschijnselen. Duim naar pink test o,a,
Laat weten waar je naartoe gaat en voor hoelang. Eventueel controle door meldingstijden af te spreken.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door bjorri »

De grootste fout die ik een keer heb gemaakt met vorst kamperen is flink alcohol genieten. We hadden een best wel spannende tocht achter de rug en dat kwam in de kroeg tot ontlading. Verder niet erg maar als je toeterlampion in je slaapzak kruipt ben je wat minder kritisch op warm blijven.

Persoonlijk doe ik liever zo veel mogelijk kleding uit. Als je al kleding aantrekt begin dan met sokken. Als je de benen bedekt dan daalt de temperatuur in je slaapzak (dus buiten die lange onderbroek) en krijg je dus koude voeten. Om de zelfde reden dus ook geen t-shirt met korte mouw aantrekken maar met lange mouwen.

Verder een slaapzak altijd direct na het slapen stevig oprollen. Als lucht afkoelt condenseert er vocht in je slaapzak. Door je slaapzak warm op te rollen druk je dus de warme vochtige lucht eruit. Wil je perse luchten kan je daarna je slaapzak weer uitrollen.

Tot slot wil ik meegeven dat je niet met je gezicht in de slaapzak moet slapen. Dan blaas je heel veel vocht in je vulling die dus condenseert. Wel een capuchon opzetten maar je neus en mond moeten dus vrij blijven.
Laatst gewijzigd door bjorri op 02 dec 2015, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door Jeof »

bedankt voor de tips tot nu toe :)

dit is wat ik heb qua kleding:
polyester onderkleding, broek en lange mouwen shirt
KL thermo (badstof voering) lange broek, en lang shirt
Iso broek (fleece achtige voering) voor in het kamp
Waterdichte ademende buitenbroek
Kisten met wollen inlegzool, thermo sokken(wol) en gaiters
verder qua bovenkleding nog een fleece vest, iso jas, wollen trui, houthakkers vest(fleecevoering dik) en regenjack (ademend) voor eroverheen. qua bovenkleding twijfel ik nog wat ik aan ga trekken/ wat er in de tas gaat.
bontmuts, waterdichte wanten/handschoenen en een wollen buf.

slapen:
M90 met goretex bivakzak, self inflatable mat. zeiltje voor eronder en nooddeken.
ik slaap tot nog toe altijd met alleen een kort shirt aan en een sjaal, soms muts. maar ik heb genoeg kleding bij om nog een laagje aan te trekken. Overige kleding gaat in de bivakzak zodat het enigszins warm blijft.

kun je het beste op de sneeuw slapen, op sneeuw die samengeperst is, of graven tot je op de grond bent? in principe zou de sneeuw onder je niet moeten smelten, want dan verlies je blijkbaar te veel warmte, en sneeuw isoleert. Hoe dit echter in de praktijk is?

wij koken op vuur, en blijven meestal op 1 plek, dus dan inderdaad beter even graven ipv op de sneeuw een vuur maken.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door Martin Outdoors »

Spullen zat om warm te blijven.

Mijn ervaring in sneeuw hollen bijvoorbeeld is dat soms hier en daar wel iets van smeltwater begint te druppelen maar dat is te verwaarlozen ,kwam door eigen warmte en die van het ene waxine lichtje om te controleren of er genoeg zuurstof in het hol bleef , daar heb je met je tarp geen last van.

Ook op de sneeuw slapen gaf voor mij geen problemen met de grond in smelten, zeiltje matje en daarop jij met je m,90 moet prima gaan zonder dat er wat smelt .
De temperatuur moet dan wel onder nul blijven anders houd het natuurlijk op en dan zou ik wel sneeuw weghalen ook als je weet dat het de volgende dag evt zou kunnen dooien.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door Stijn Smits »

Als er veel sneeuw ligt, de sneeuw in en rond je kampement flink aanstampen. Daar kun je er met normale schoenen lopen.
Ligt  er een meter sneeuw en je stampt het niet aan sta je met 1 misstap een meter dieper.

Een extra mat van Eva gram is erg prettig om op te zitten en je spulletjes  op te zetten zonder dat het gelijk onder de sneeuw ligt.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door b2b »

Kleine bijdrage, zorg dat er ook in je billycan de avond voordat je gaat slapen water in zit, dit bevriest wel maar het zit er in ieder geval in voor de volgende dag.

Verder, mocht je bij een kampvuur gaan zitten, leg dan eens twee blokken hout neer waar je je voeten op laat rusten, dit helpt goed tegen opkomende kou via je voeten.

Trek zoveel mogelijk kleding uit als je het warm hebt bij het kampvuur en sta niet te dicht bij het vuur, blijf rondlopen om je warm te houden.
Hou zoveel mogelijk een warme muts op.
Eet calorierijk ivm de lich verbranding.
En vertel vooral veel warme verhalen dan heb je als warme persoonlijkheid daar ook plezier van.
fijne Sinterklaas allemaal.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door J@siu »

En ... als je NU  sneeuw wil hebben ... op een goede 450 km vanaf Utrecht  de Franse VOGEZEN  ..

daar heeft het voldoende gesneeuwd ... neem of zoek eens contact met Le Randoloup (Erik Versantvoort )

succes ...


"Dont copy me, by yourself"
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: winter - sneeuw bushcraft

Bericht door Roely »

Hee jeof
citaat van jou :
ik kan nergens ( op het forum) echt iets vinden over bushcraften in de sneeuw.  ???

Het is net als met je schede voor je becky.  Jij zoekt waarschijnlijk verkeerd

Ik vindt namelijk 22 pagina's met tips ervaringen van anderen: 654x mensen die daar iets over te vragen of  zeggen hebben gehad !

en dat alleen met de zoek optie sneeuw kun je nagaan wat je nog vindt als je wat verder door zoekt.
Tip , zorg dat je niet in een subforum bent alvorens de zoekopdracht uit te voeren ;)
Laatst gewijzigd door Roely op 04 dec 2015, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie