Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Martin Outdoors »

Of een kleine van lmf firesteel bij de bever. Als je een firesteel meeneemt kun je meteen ervaring er mee krijgen als je je verveeld :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Dabberty »

Hoi Erwin, ik gebruik ook de goedkoopste firesteels. Mensen die zeggen dat het niet werkt hebben duidelijk geen ervaring / skills. Dus koop er 3 stuks, 1 voor als backup in je kook setje bijv, 1 als gebruiker bij je grote mes, en een derde om constant te gebruiken voor je die andere twee aanraakt.
Zelf het ik het heel veel geoefend en neem 99% van alle trips alleen een firesteel mee, niks anders.

Groot mes is mijn favoriet, maar natuurlijk alleen die ik zelf gemaakt heb ;-) Dat zijn alles kunners namelijk :-)
Nee, geintje, maar een groot mes kan alles wat een klein mes kan en meer, als het gaat om nuttige bruikbare taken tijdens een hike in de natuur.
Jouw voorbeeld, 2 minuten om bij het midden van een 10 cm stammetje te komen, met mijn groot mes doe ik dat in 2 slagen, of 2 a drie snij bewegingen.
Mensen die zeggen dat grote messen lomp zijn en dat je er weinig aan hebt, hebben gewoon geen skills of ervaring.

Het is met alles hetzelfde, oefenen baart kunst.

Veel plezier op je trip, hopelijk plaats je hier een mooi lang verslag met wat foto's van je avontuur.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik heb altijd wel een Victorinox mesje bij me, kleine dingetjes snijden of als multitooltje, prima mesje. Op 'n gewone wandeling wel altijd een Vic in de pocket wil ik wat meer dan steek ik vaker nog een of andere Mora in de rugzak (sinds ik een mes van Herman heb is het meestal dat mes geworden). Ga ik ergens heen waar ik van plan ben om hout te gaan gebruiken dikker dan mijn onderarm dan gaat er een zaagje mee. Om te koken gebruik ik meestal kleiner hout dat ik met Mora kan bewerken of zelfs met een Victorinox, maar de dikte is dusdanig dat ik het zelfs zonder mes kan breken en gebruiken als kookvuur hout of in mijn houtvergasser. Groter hout heb ik alleen nodig voor een groter kampvuur, dat ik dus zelden heb omdat ik alleen vuur maak om te koken. Het blijft ook zeker niet non stop aan.
Zoals Dabberty al schreef kun je ook met de grootste ondingen van een firesteel een vuurtje maken, duurt dan misschien wat langer maar het gaat wel. Die andere voorgestelde firesteels werken prima, maar ik heb toch ook wel altijd een aansteker ergens in de pack rondslingeren. Die wegen namelijk niets en zijn voor als ik weer erg lui ben :)

veel plezier en ook ik hoop op een mooi verslag, filmpje of foto's :)


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door arjuna »

volgens mij is er een misverstand .
Ik hoef mijn hagje niet te redden ,ik pas gewoon op wat mijn lichaam aangeeft ,en bij twijfel steek ik niet over.
Bear Grills en Ray Mears hebben het er altijd over dat de kans kan bestaan dat je strand en dat je zonder rugzak verder mag/moet.
De kans acht ik klein vandaar mijn opmerking de rugzak kwijt raken

Verder heb je in Europa genoeg diensten die je komen redden als je daar om vraagt ,als je ze kan bereiken daar zou ik eens naar kijken ?!

Ik zal een stuk uit het verleden vertellen ,er was een tijd op dit forum dat het over de survival kit ging.
Deze ging ,wat ik heb begrepen ook mee op een boswandeling , je weet maar nooit.
Het geval was dat het wel eens leek op dat er leden waren die hoopte dat er wat zou gebeuren ,zodat er een stukje kon worden geschreven en het beeld van een survival droom uit zou komen.

Het jezelf uit een benarde omgeving redden zou je eens aan de heren kunnen vragen die het hebben meegemaakt ,en dan bedoel ik ook een uitzending of een training tot uitzending .
Deze heren weten wat angst doet en hoe het lichaam reageert.
Een groot mes maakt dan niet uit ,maar gezond verstand doet meer als deze scherp is
Zoals wat leden hebben getypt ,veel plezier ,geniet van de omgeving ,kom weer gewoon thuis ,en vertel .
Dit kan ik je gewoon toewensen ,en dat doe ik dan ook.


Koen

Ps
ik lees net dat je geen vuurstaal hebt .kan gebeuren .
Koop gewoon wat aanmaak blokjes ,altijd goed ook in de regen.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Arjuna
als we een LIKE functie hadden had ik je bijdrage geliked :) nu dus een beetje omslachtiger
I LIKE IT :-)


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Wederom iedereen bedankt voor de tips!

Ik denk dat ik het kwa mes verder wel prima vind (ik red me denk ik wel met het Victorinox'je). Firesteel'tje haal ik nog wel, meer voor de lol/leer dan dat ik er echt op reken (door mijn gebrek aan ervaring ermee).

Aanmaakblokjes zijn me veel te zwaar en onnodig. Maak ik eerder wat hout schraapsel om aan te steken denk ik.


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Zo alles klaar en voorbereid 8-)
Morgen stappen we in de auto richting het noorden.

Iedereen bedankt voor de bijdrage en ik post hier na terugkomst natuurlijk een verslagje!


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Martin Outdoors »

Veel plezier O0


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Zo maandag avond weer terug gekomen.

Was erg gaaf, liep iets anders dan verwacht, erg veel geleerd en beleefd.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Dabberty »

Verslag volgt spoedig..?


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Gobert »

Heb je je een breuk gesjouwd en de helft onderweg gedumpt?


La Passione Passa dal Cuore
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Verslagje komt ergens in de loop van volgende week!

We hebben 2 tripjes gedaan, waarbij we de eerste keer simpelweg te veel kleren en eten mee hadden. Was nog steeds goed te doen, maar gewoon onnodig. 2500 kcal ben je echt niet nodig, 1800 red je het ook makkelijk op zonder honger leiden. Waarschijnlijk omdat alles rijk was aan bouwstoffen dat de kcals wat minder mee tellen.

Eigenlijk viel het wel mee kwa hoe zwaar het tilt met zo'n backpack. Als hij eenmaal perfect afgesteld zit kun je er makkelijk mee lopen.

Edit: Het is in dusverre anders verlopen dat we de trajecten veel sneller liepen dan verwacht. We hebben 2 routes rondgelopen. Bij de eerste hielden we rekening met ca 14 dagen (werden er 10) en de 2e trip ca 6 dagen (werden er 5). Dit maakte dat we dagen over hadden buiten de planning om. Deze hebben we gebruikt om in de resterende 7 dagen vanaf de Hardangervidda tot aan het 3 landenpunt + terugtocht naar Nederland een soort roadtrip te maken. Dit was ook erg gaaf en veel gezien op deze onverwachte wending.


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Jennekes »

Ben erg benieuwd naar je verslag! Ik ben zelf in september 4 dagen wezen stappen in de wildernis van Långfjällets naturreservat om het natuurpark Töfsingdalen heen. Daar volgt nog een verslag van op mijn website.
Dat je met 1800 kcal toe kunt ipv 2500 kcal, verbaast me. Ik zou het wel kunnen, aangezien ik tijdens het struinen geen honger krijg, maar het energieverlies is erg groot. Groter dan 3000 kcal. Op den duur teert je spierweefsel in en dat moet je weer opbouwen. Vandaar dat ik meestal niet langer dan 7 dagen achtereen loop met liefst 2800 kcal per dag, wat ik trouwens zelden helemaal consumeer. Na de wandeling volgt een herstelperiode waarbij ik vooral de eiwitten compenseer om het spierweefsel te herstellen.
Vaak uit zich dat gevoelsmatig in het zin hebben in grote hoeveelheden vlees... ;D


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Martin Outdoors »

Mooi een verslag , ik zet de whisky en droge worst vast klaar . ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie