Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Topics over wilderness survival.
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Mijn eerste topic hier, ik zal me dus even voorstellen.
Ik ben Erwin, 23 jaar oud en ik ga dus graag op outdoorvakanties.

Ik ben echter heel erg head first in woord en daad dus mijn afgelopen 2 serieuze survival vakanties naar Noorwegen waren een beetje profosorisch te noemen...

Nu ga ik in september samen met een leeftijdgenote 3 weken de wildernis in in Noorwegen (gebied strekkend van Amli tot de Hardangervidda).

Mijn vraag is nu of jullie tips en trics voor mij hebben?
Natuurlijk heb ik zelf ervaringen en veel gehoord in winkels etc, maar in het kader van open hier in stappen laat ik dat hier even achterwege.
Het kan natuurlijk zijn dat we in ons enthousiasme hele basale simpele dingen over het hoofd hebben gezien!

Onze uitrusting bestaat grofweg uit 2 grote backpacks (75 en 85L) en sinds kort hebben we de MSR Elixer 3 tent. Natuurlijk zijn we voorzien van veel spullen maar ook hier sta ik open voor alle suggesties!

Ik ben erg benieuwd naar de reacties en alvast bedankt!


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Gobert »

Anti-mug.
En neem vooral niet teveel mee. Je tilt je een bult en dat kan zomaar je vakantie vergallen.
Als we de winkels hun zin doen heb je bijkans een trailer nodig om alles te kunnen verstouwen.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Tim »

Hey,

Ik ga ook met een bakker op pad in september. Post je paklijst, dat komen de comments vanzelf ;-)

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Thanks voor de reacties alvast.

We zitten nu eerst met het vraagstuk van het eten. We deden iig adventure food maaltijden. Hebben jullie nog aanraders voor zowel avondeten als voor de rest van de dag.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Tim »

Hmm,

Eten meenemen? Je gaat toch op survival?

Neem je een basis aan calorieen mee? Wij nemen waarschijnlijk alleen basis ingredienten mee. Basis als bv een zak appels en een pak meel en wat specerijen.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Meer een kruising tussen Hiken en Survival denk ik dan. We willen dagelijks lange afstanden afleggen door bar gebied dus eten vinden vertrouwen we niet te veel op.
Zak appels etc lijkt me sws wel erg zwaar voor erg weinig eten?

Vorig jaar hadden we Adventure food bij ons wat opzich wel beviel. Was mooi licht enz.
Maar alle aanvulling is welkom!


Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door johndice »

Hoi Erwin,

Kom je vis mogelijkheden tegen in de barre gebieden die je gaat bewandelen?

Groeten,

John


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Gobert »

Of elanden?


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Dabberty »

Ben toch wel heel benieuwd wat jij mu survivallen noemt.
Je hebt een 75+L rugzak met veel spullen mee, en je slaapt in een tent en neemt je eigen eten mee.
Ik maak zulke trips ook, maar dat valt bij mij omder de noemer hiken / wildkamperen..


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Jennekes »

Bij survival praat je met name over wat je niet meeneemt, bij hiking en trekking wat je wel meeneemt. Ook al is het een ruig gebied, wat jij gaat doen is hiking en trekking. Kijk ook eens op sites als Hiking Advisor en Hiking-site. Die zijn denk ik meer toegespitst op jou vragen.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Dabberty »

Als het over hiken gaat, hier een voorbeeld hoe ik het plan en wat ik meeneem.

Eerst bekijk ik de kaart en google maps heel goed, om te zien waar water is.
Dit is voor mij heel belangrijk bij het plannen van de route en overnachtingen.
Ik probeer nooit meer dan 3 liter mee te nemen tussen de water punten in, anders pas ik de route aan.
Is er nu elke dag water, neem ik alleen mijn 0.75l liter stainless steel flesje mee voor drinken onderweg. Die zit aan de rugzak schouderbanden? zodat ik er direct bij kan zonder te stoppen of rugzak af te doen.

Qua eten voor een week neem ik meestal soort van brinta achtig spul voor ontbijt, of van die snelle soepjes.
Middag eten sla ik meestal over, maar snack wel van die dingen zoals snickers, of notenrepen.
Avond eten is dan vers gemaakt brood van de stok, of van die pasta's waar je heet water bij gooit, 10 minuten wacht en klaar.
Soms vind je onderweg ook mais kolven, aardappels, of fruit, maar dat reken ik niet op, het alleen een leuk extraatje :-)
En vlees voor de eerste dag als het warm weer is. In de wintertijd vlees mee voor elke dag, door de kou bederft het niet.

Verder de basis dingen zoals regen poncho, kookpot, mes, bijl, slaapzak, hangmat of grondmatje, tarp, schone sokken en ondergoed, extra t-shirt, nacht kleding, ehbo setje, touw. Voor de wintertijd gaan er nog wat extra dingetjes mee, maar jouw vraag is niet echt over winter hiken, meer het najaar gericht.
Hopelijk heb je er wat aan.

Hier enkele foto's van mijn rugzak op verschillende trips.
Hele warme zomer dagen neem ik mijn 43l tas mee, op hele koude winter trips neem ik mijn 75l tas mee, maar het grote meerendeel neem ik mijn 55l tas mee, die je ook op de fotos kan zien.
Ook een kleine toelichtng er bij over de trip.


3 daagse trip, 55l tas, 3l water, omdat er in dit gebied geen water bronnen waren, en niet genoeg sneeuw lang.
Afbeelding

3 daagse vroege voorjaar trip, temperaturen tussen de -5 en 0, 1.5 liter water in de 55l tas, en verder water filteren uit het meer
Afbeelding

3 daagse winter trip, temperaturen rond de -10, boven op de bergtoppen was het iets kouder. 55l tas, 0.75l water bij me, verder sneeuw smelten en koken.
Touw was mee voor eventuele risico stukjes, mar niet nodig gehad.
Afbeelding
Afbeelding

5 daagse trip in besneeuwde en onbesneeuwde gebieden, 75l tas, 1.5l water, genoeg sneeuw of andere waterbronnen.
Afbeelding

3 daagse trip, 55l tas, extra klimtouw omdat we voor het meerendeel geen paden volgden, en rots op en af gingen.
Afbeelding


Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door johndice »

Verdikkeme Dabberty, ik begin alvast met die kant op lopen. Ziet er zo mooi uit daar! En je maat heeft een gave jas ;D


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Dabberty »

Das een oude leger jas, heb hem zelf ook. Je kan ze op gewone lengte krijgen of op deze langere lengte. Er zit ook een losse dikke voering bij die je er in kan knopen of eruit laten. Met voering had ik het heerlijk warm in -26.
Erg geschikt voor het wildere terein, gaat niet snel kapot, vonken geen probleem, en makkelijk aan te passen.
Zo heb ik er bijvoorbeeld enkele binnenzakken in genaait, een tinder pouch en een sleuf voor mij hengeltje.
Een spuitbusje voor schoenen waterproof te maken er over heen halen en hij is redelijk vocht bestendig.
En het mooiste is de prijs. Voor de versie die niet is uitgegeven aan het leger moest ik wel een hele 9 eur betalen.
Heb er meerdere geregeld voor NL'se bushcrafters en ook een jager. Geen negatieve berichten gehad nog.
Helaas is de winkel nu gesloten, dus geen idee waar ik ze nu vandaan kan halen.


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Dank voor de berichten!

Ik denk dat wat ik bedoel dan inderdaad onder trekking valt. Heel erg in de richting van wat Dabberty doet maar dan 3 weken.
Mijn excuses voor de verkeerde titel!

De tips worden zeker mee genomen!
We lopen vooral in de bergen, eerdere ervaring leert dat er water zat is, maar er eigenlijk in de meertjes geen leven zit. We nemen max een halve liter water per persoon mee gezien het er zat is.
We volgen geen paden, we gaan gewoon richting noorden en wanneer we iets meer dan de helft van de dagen over hebben volgen we een hand GPS met de coördinaten van de auto terug. Door de ruwheid van het terrein lopen we iig niet 2 keer dezelfde route (verrassend ver uit elkaar zelfs).

Hierbij wat omgevingen waar we geweest zijn en ongeveer op rekenen (allemaal in dezelfde tocht):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo ongeveer het enige dat op eten leek wat we tegen kwamen:
Afbeelding

Edit:
Vraagje nog, gebruik jij geen tent?


Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door johndice »

Errug gave fotos! Dank :)
Dat wordt vast weer een prachtig avontuur.

Groetjes

John


Plaats reactie