Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door MichelVH »

Mooi! Maareh, 2000 Kcal per dag lijkt mij heel weinig, je hebt 2500 Kcal per dag nodig op een normale werkdag, als je flink gaat hiken zou ik sowieso die 2500 Kcal per dag aanhouden, liever meer... Waar is trouwens je mes, bijl en/of zaag? En een petje vind ik zelf wel fijn in de zon, ik weet niet hoe warm het daarzo is...


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

MichelVH schreef:Mooi! Maareh, 2000 Kcal per dag lijkt mij heel weinig, je hebt 2500 Kcal per dag nodig op een normale werkdag, als je flink gaat hiken zou ik sowieso die 2500 Kcal per dag aanhouden, liever meer... Waar is trouwens je mes, bijl en/of zaag? En een petje vind ik zelf wel fijn in de zon, ik weet niet hoe warm het daarzo is...
Groot gelijk met al je punten.

Ben nog aan het speuren voor de resterende 500 kcal. Beetje aan het proeven etc. Heb nog een weekje.
Je ziet hem moeilijk liggen, maar er ligt daar voor het matje een Victorinox zakmes. Heel aardig mesje (oke wel klein tov die Mora die nu besproken wordt) en inbegrepen zaagje haal je met aardig gemak een boompje van 10 tot max 15 cm mee om. Heb m al flink lang en op jongere leeftijd flink mishandeld maar t geeft geen krimp. Een bijl en/of zaag vond ik te zwaar. Met wat lichamelijk geweld + dit mes ben ik die ook niet echt nodig.
Afbeelding
Petje is inderdaad ook mee, maar die heb ik nog in de auto liggen vandaar dat hij niet op de foto staat (net als zonnebril).

De weersverwachting in die regio is iig de eerste dagen rond de 10/18 graden en tussen de 1,5 tot 3,5mm neerslag (ca30%). Dus als we dat weer krijgen en houden ben ik helemaal voor ;D

Het gewicht is wel aardig uit de klauwen gelopen, maar dat neemt met een halve tot 3 kwart kg per dag af.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door MichelVH »

Okay dan! Ik zou denk ik deze erbij doen: https://www.bushcraftshop.nl/hultafors- ... groen.html
Weegt niet zo veel, maar is een echte alleskunner vind ik :-) . Ook kun je een beugelzaagblad meenemen (€3 ofzo) , en ter plekke een stevige tak buigen tot zoiets:
IMG_5464.JPG
IMG_5464.JPG (697.61 KiB) 5499 keer bekeken


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Mmm
Denk niet dat ik nog voor ander snij of zaag gerei ga. Het is niet onze bedoeling om grote of langdurige vuren te bouwen dus groot hout komen we toch niet aan toe.
Het mes gebruik ik verder om wat dingetjes open te snijden, een keer een touwtje door te halen en dat soort dingen. Wat snippers te maken waarmee we het vuur opstarten e.d.
Eigenlijk zie ik dan verder ook niet waarvoor ik echt een grover mes nodig ben.


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Gobert »

Ik zou ook ook een fatsoenlijk mes meenemen ipv, met alle respect, zo'n Mickey Mouse ding. Dat mag overigens best een klapmes zijn als je je daar senang bij voelt. Die gebruik ik ook veelal.


La Passione Passa dal Cuore
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Gobert schreef:Ik zou ook ook een fatsoenlijk mes meenemen ipv, met alle respect, zo'n Mickey Mouse ding. Dat mag overigens best een klapmes zijn als je je daar senang bij voelt. Die gebruik ik ook veelal.
Oke, ik snap eigenlijk t idee niet zo achter een groter mes. Waarvoor gebruiken jullie een mes eigenlijk?
Ik heb nog nooit een situatie mee gemaakt tijdens het hiken/kamperen waarbij ik eigenlijk behoefte had aan een zwaar mes.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door arjuna »

een groot mes gebruiken is een droom scenario het schijnt zo maar te kunnen gebeuren dat je de rugzak
kwijt bent .
En dan zou je met een groot mes je leven kunnen redden ,als dat antwoord op jou vraag geeft


Koen


Gebruikersavatar
stunkel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:04
Locatie: De Kempen

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door stunkel »

arjuna schreef:een groot mes gebruiken is een droom scenario het schijnt zo maar te kunnen gebeuren dat je de rugzak
kwijt bent .
En dan zou je met een groot mes je leven kunnen redden ,als dat antwoord op jou vraag geeft


Koen
En daarom heb ik altijd een Victorinox op zak, sorry, een Mickey Mouse-ding ;D


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Martin Outdoors »

Victorinox rules ;D ;D veel plezier van mijn evo wood.

Zeg waarom 3 aanstekers ? Misschien zou je kunnen overwegen om maar 1 aansteker en een goede firesteel mee te nemen. Daarbij de skill om een firesteel te gebruiken heb je een betrouwbare vuurstarter erbij.

Imho vind ik aanstekers niet betrouwbaar. Enne als je gaat "survivallen" mag je alleen maar een scherpe zakdoek meenemen natuurlijk ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door MichelVH »

Erwin P schreef: Oke, ik snap eigenlijk t idee niet zo achter een groter mes. Waarvoor gebruiken jullie een mes eigenlijk?
Ik heb nog nooit een situatie mee gemaakt tijdens het hiken/kamperen waarbij ik eigenlijk behoefte had aan een zwaar mes.
Uhm, ja, eh, waarvoor niet? Ik trek tijdens het kamperen echt om de vijf minuten dat ding uit de schede voor een klusje :D .

Je wilt af en toe vast een vuurtje maken, maar zonder zaag, bijl of vast mes kun je geen aanmaakhoutjes batonnen en ben je dus afhankelijk van twijgjes of dunne takjes. Niet erg als het goed weer is, maar bij regen zul je voor droog hout echt een balkje moeten splijten en met zo'n Victorinox gaat je dat gegarandeerd niet lukken. Dit was maar een voorbeeld, er zijn nog tientallen dingen die een vast mes wél kan en een vouwmes totaal niet...

Een vast mes vind ik niet alleen veel steviger en robuuster dan een vouwmes, maar vergeleken met jouw Victorinox ook een stuk comfortabeler. Ikzelf ga eigenlijk nooit op pad zonder een vast mes, en mijn Victorinox blijft vaak thuis om eerlijk te zijn. Ik kan je zo'n Hultafors ding sterk aanraden, kosten geen hol en zal je nooit stuk krijgen. Ik heb de groene en de oranje, de tweede kost maar 4 euro dus zal je niet gauw spijt van krijgen :-) .


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door arjuna »

Ik heb de regel een vast mes heb je nooit nodig ,ik heb deze wel altijd bij mij .
Een Opinel 8 doet altijd wat ik van een mes verlang
Op en kampeerplaats kan het zelfs gevaarlijk zijn je weet nooit wat de buren met hun caravan er van denken in deze tijd met al die aanslagen,maar op een BC weekend locatie kan ik dat wel begrijpen ,waar of wat dat ook mag zijn


In Noorwegen kan dat anders zijn ,dat zal de tijd leren en dat laat ik aan gewoon verstand over

Koen


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Arjuna, op welke manier ga je hier dan je hagje mee redden? (Er al van uit gaande dat ik die huge backpack kwijt weet te raken natuurlijk)
Mijn bushcraft/survival skills zijn lang niet zo ver gevorderd als het gemiddelde lid hier denk ik dus vandaar dat ik het misschien even niet zie.

Aanstekers zijn inderdaad niet echt betrouwbaar. Vandaar dat het er 3 zijn :P Ze wegen 25gr per stuk en nemen eigenlijk geen extra plek in dusja.
Ik bedacht me van de week inderdaad pas dat een firesteel wel eens handig kon zijn. Wil het feit echter dat ik er 0,0 ervaring mee heb (en naar verluid die goedkope dingen voor geen meter werken?)
Een aanrader hiervoor en wat tips zijn bijzonder welkom!

Inderdaad een blokje hout kloven zal dit mesje niet zo tof vinden. Gebruik hem echter als een soort schaaf en je bent met 2 minuutjes in het hart van een 10cm tak/stronk (waar je dus ook wil komen met kloven).
Daar schaaf ik dan doorgaans plakjes hout uit welke goed kunnen functioneren als aanmaakhout. Er kan gelachen worden om het formaat van die Victorinox mesjes, maar ze zijn kwalitatief goed en vlijmscherp.

Geldbedragen maken me eigenlijk weinig uit op dit soort kleine dingen als messen, firesteels etc (bij dingen boven de €100 begint t wel anders te worden). Budget is er wel.

Hoe bedoel je gevaarlijk?
Als je doelt op zelfverdediging dan haalt zo'n mesje ook geen sier uit en ik durf verder wel te stellen dat ik m'n mannetje sta dus daar maak ik me dan ook niet druk om.

Wat ik al wel heb gezien is dat er volgende keer een lichtere slaapzak bij is. Deze zit op 1.9kg (1,8kg staat er op). Mijn reisgenote heeft er net een aangeschaft die een volledige kg minder weegt en veel kleiner inpakt (met betere waarden), maargoed, dat zijn wel bedragen om een (half) jaartje uit te stellen.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door MichelVH »

Voor firesteels: Aliexpress of DX.com. Spotgoedkoop en beter dan de dure Zweedse.


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

MichelVH schreef:Voor firesteels: Aliexpress of DX.com. Spotgoedkoop en beter dan de dure Zweedse.
Natuurlijk mijn eigen domme schuld, maar Ik ga komende zaterdag weg, dan moet Ali nog beginnen met inpakken denk ik :-[


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door MichelVH »

Erwin P schreef:
MichelVH schreef:Voor firesteels: Aliexpress of DX.com. Spotgoedkoop en beter dan de dure Zweedse.
Natuurlijk mijn eigen domme schuld, maar Ik ga komende zaterdag weg, dan moet Ali nog beginnen met inpakken denk ik :-[
Je kan ook voor deze gaan, heb je binnen 2-3 dagen binnen en is ook van goede kwaliteit:
https://www.bushcraftshop.nl/light-my-f ... zwart.html


Plaats reactie