Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Dabberty »

9.5 keer van de 10 keer geen tent. Meestal hangmat of als ik boven de boomgrens zit onder een tarpje op de grond.
Op dit moment zit ik 2 weken in de bossen velden op een kids kamp, en nu dus wel in een tent.
Veel plezier op je trip en ik hoop een verslag te lezen, vooral over wat je meegenomen hebt en wat je achteraf wel en niet gebruikt heb. Vind dat altijd interessant en geeft nadenk stof voor mijn volgende hikes :-)


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Ga ik zeker doen.

De reden dat we zulke grote backpacks hebben is dat er alles in past. We hebben dus niks aan de buitenkant van de tas hangen waardoor alles droog blijft en er niks af kan vallen. Bij een eerdere vakantie moesten we een berg weer af en op om een slaapzak van een maat van me op te halen ::)
De backpacks kunnen we indien niet helemaal gevuld gewoon aansnoeren waardoor ze gewoon handelbaar blijven op de rug.

Kwa gear zijn wij echt van het moderne, lichte spul en kleding. Allemaal softshell en polyester zegmaar.
We nemen voor alle dagen een zakje ''adventure food'' mee. Dat zijn van die zakjes van 300gr per stuk waar je met 2 personen warm eten van hebt. De tas wordt dus steeds lichter ^-^

Ontbijt zijn we nog niet helemaal uit.
Kleding nog even kijken. 3 weken is wel lang voor 1 setje natuurlijk...

Verder zo uit m'n hoofd:
EHBO kitje
Zakmessen
2x hand gps (redundantie)
2 kleine pannetjes die in elkaar schuiven waar precies een campinggasbusje in past en daar een mini brandertje voor er op (voor als we geen vuur kunnen maken).
Dunne slaapmatjes (Thermarest Trailpro)
Sanitair en hygiëne materiaal
1 tent met z'n 2'en (Elixer 3, ivm soms vakanties met 3 man en geen meerdere tenten kunnen veroorloven)
Slaapzakken
Mijn reisgenote staat er op dat we zo'n klein waterzuiveringsunitje mee nemen (vind ik wat onnodig).

Ik vergeet vast nog wat maar het schiet mooi op zo.

Vraagje nog. Wat weegt zo'n tarp + hangmat nou nog ongeveer? Ik denk dat een tent vooral niet veel zwaarder is...?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Martin Outdoors »

Ik kan jullie alleen maar ontzettend veel succes wensen ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Gobert »

Ik heb zo'n idee dat als jullie terugkomen jullie veel bijgeleerd hebben.


La Passione Passa dal Cuore
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Bespeur ik sarcasme...

Mag ook natuurlijk :P
Ik geef toe dat wij erg (jong en) onervaren zijn en er zullen zeker schade en schande momenten zijn, maar daar zijn we dan ook niet bang voor.


Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door johndice »

Om even op je vraag te komen: een 3x3 DD tarp weegt ongeveer 720 gram, minder als je de haringen thuislaat. Hangmat zit natuurlijk best verschil in, de mijne weegt zo'n 600 gram.

Ik zag trouwens dat je een thermarest trailpro meeneemt en als dun matje omschrijft. Heb hem zelf ook! Qua slaapcomfort onnavolgbaar :), maar vind hem zelf nogal groot en aan de zware kant voor een matje.

Hopelijk heb je er wat aan,

Groet'n

John


Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door eric »

Als waterzuivering ooit gedacht aan een Lifestraw? Die is klein en handig. Ikzelf heb hem ook al eens een paar keer gebruikt.


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Gobert »

Ik weet niet of sarcasme het juiste woord is.
Maar, ook ik ben door ervaring wijzer geworden, ik weet dat teveel gewicht op je rug het hele avontuur kan bederven. Feitelijk zou je bij alles wat je inpakt je moeten afvragen "heb ik het echt nodig?" Bij neen, thuis laten. Zelfs dan zul je al doende bemerken dat je nog teveel bij je hebt.
Ik zelf neem altijd een reservepaar wollen sokken mee. Kan ik zonder? Denk het wel, ik laat altijd mijn draagpaar 's-nachts uitwapperen en ik heb maar zelden natte sokken aan moeten trekken. Ach, het weegt niets zo'n paar sokken, totdat je alles optelt.


La Passione Passa dal Cuore
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Tentje zit op 3kg voor 2 personen dus dat vind ik persoonlijk wel te doen.

Eerder had ik gewoon simpelweg veel te veel en veel te zwaar spul mee (nog veel dommer dan dat ik nu ben :P ). Zware tent, veldbed, dikke slaapzak met lage isolatie waarde en meer van dat soort zware onzin. Alleen daarop pak ik nu al 5 kg verschil en dan is de rest ook minder en lichter.
Ik wil nu eigenlijk op max 13 kg uit komen incl eten wat ik zelf gewoon makkelijk dagen achter elkaar dragen kan.

Zo'n lifestraw bedoelde ik, zelf laat ik die liever thuis maar ach als ze t met alle geweld mee wil...

Die trailpro en tent gaan voor het eerst mee op zo'n trip maar ik gebruik ze al op festivals en daar slaapt het inderdaad super.

Wat voor totaal gewicht komen jullie ongeveer op voor een toch van meerdere weken?


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Tim »

Hey,

You never never know if you'll never never go!!

Dus veel plezier en post je ervaringen en een paar leuke piccies ;-)

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Alder »

Gewoon gaan is de juiste manier als je niet bang bent voor tegenslagen, je hebt al de ervaring van 2 keer eerder een vergelijkbare tocht.

Voor je vraag over ontbijt is mijn favoriet chocoladecruesli met volle melkpoeder. Probeer het thuis gewoon eens uit. Cruesli koop je in de supermarkt, volle melkpoeder bij de toko, daar vind je meestal blikken Elk. (let erop dat je geen magere melkpoeder koopt, dat is vies en veel minder energie)
Voordelen:
- Veel energie (per 100 g rond de 470 kcal, adventure food zit tussen 400 en 450)
- Goede voedingswaarde (veel vezels, koolhydraten, eiwitten, niet heel veel vet)
- Alleen koud water nodig
- Lang houdbaar
- Goedkoop
- Super lekker!

Veel plezier!


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Dank Alder dat ga ik zeker proberen.

Grote verschil met voorgaande keren is dat dat tripjes van max een week van de auto waren en dit 3 weken, vandaar dat ik hoopte op goede/mooie tips zoals deze!

Bang voor wat tegenslagen zijn we zeker niet, dus gaan doen we sowieso! Alleen nu hopelijk met iets meer voorkennis ^-^


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door MichelVH »

Gave trip, ben benieuwd. Komt er tzt ook een verslagje? Als ontbijt zou ik havermout doen, met krenten en suiker om het wat lekkerder te maken. 1 kom als ontbijt en je hoeft niet meer te lunchen, het is supervoedzaam. Ook zit er geen vocht in suiker, rozijnen en havermout als je het meeneemt, alles wat je dan draagt is calorieën en vezels.


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Ook een goede tip, misschien dat we van alles wat doen. In 3 weken is wat variatie nooit weg.

Tegen die tijd zal ik een verslagje doen (ik hoop iets van een logboekje te gaan bijhouden). Van m'n voorgaande reis zal ik kijken of ik nog wat kan typen, misschien leuk om te lezen.

Edit: Stukje getypt voor de mensen die het leuk vinden!


Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Re: Wat mee te nemen op survival Noorwegen

Bericht door Erwin P »

Over een weekje in het zover dus maar eens aan het proefpakken.
Dit is mijn deel, mijn reisgenote heeft natuurlijk wat minder en wat kleiner spul.

Voor 3 weken eten (2000kcal/dag, moet eigenlijk nog een beetje bij) en er moeten nog wat sokken en ondergoed bij, verder compleet.
Ook alles wat ik aan heb zit er bij in, mooi compleet zegmaar.

Op/aanmerkingen en vragen zijn natuurlijk welkom!!!

Zie hier de packing van een leek!:

Afbeelding

En poef...

Afbeelding

Alles zit er in!!!


Plaats reactie