Alone in the Wild inspired cordage

Topics over wilderness survival.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Alone in the Wild inspired cordage

Bericht door Calhovin »

Zoals zovelen hier schuw ik er niet voor weg om als couchpotato naar survival-, bushcraft- en dergelijke shows te kijken. Ik heb me hogelijk verbaasd over de Alone in the wild afleveringen, en heb het daardoor erg gewaardeerd omdat het weer een andere kijk gaf op overleven in een bos.

MAAR

omdat ik natuurlijk kijk en herkijk, heb ik recentelijk de externe harde schijf weer eens aangezwengeld om mijn ehm... thuiskopie nog eens te kijken, en naast een "schiet die godvergeten schattige eekhoorn nou uit de boom over een week heb je honger" reactie had ik nog een andere reactie, die mijn vraag hier eigenlijk inleidt:

op gegeven moment worstelt onze hoofdpersoon zich door een vrij woest naaldwoud vol omgevallen bomen en ravijnen, LANGS DE KANT VAN EEN MEER. De Hollander in mij, de survivalpersoon in mij, de wildwatervaarder in mij gilt dan direct: bouw een #$%^&*(*&^%$# vlot, peddel door dat meer en ga geen energie verspillen door je door een bos te vechten. Even doordenken gaf me echter wel een probleem: touw. Ik ben in mijn leven nog niet in Canada of Alaska geweest, ik hoop dat het nog wel gaat gebeuren maar het is voor mij nog geen referentiekader. Zweden en dunbevolkte naaldwouden zijn dat wel, en ik denk dat we in ieder geval ballpark het over dezelfde resources kunnen hebben.

Boomstammen zijn geen probleem, maar hoe bind je in een naaldbos een X-aantal boomstammen aan elkaar om een vlot te maken?


madman
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:58
Locatie: DR88

Re: Alone in the Wild inspired cordage

Bericht door madman »

de lange dunne wortels van de denneboom kunnen gebruikt worden als touw om de stammen aanelkaar te knopen
de wortels kennen nog veel meer toepassingen om te overleven wanneer je even geen touwtje bij je hebt

NATURAL CORDAGE : SPRUCE ROOT/MAKESHIFT FISHING SPEAR!


Gebruikersavatar
Thzzl
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2011, 23:30

Re: Alone in the Wild inspired cordage

Bericht door Thzzl »

Hoewel het een interessant onderwerp is, denk ik niet dat je er tijd en energie mee gaat besparen in een survival situatie. Misschien als je het echt op je gemakje doet en er een paar dagen over doet dat het dan een optie is, maar ik denk dat zijn keuze om door het moeilijk doorgaanbare gebied te gaan op dat moment misschien wel het beste was (dat hij daarna op mogelijk nog slechtere spot kwam is natuurlijk altijd een risico).


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Alone in the Wild inspired cordage

Bericht door Meatloaf »

ikzelf zou eerder bij het water blijven en een goed onderkomen maken, dit meer omdat je daar eerder word gezien dan in een dik bos. verder kan je inderdaad wortelen gebruiken als bindmiddel, of misschien andere planten(brandnetels, waterplanten?) als je weet hoe.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alone in the Wild inspired cordage

Bericht door Calhovin »

[quote="Thzzl"]
Hoewel het een interessant onderwerp is, denk ik niet dat je er tijd en energie mee gaat besparen in een survival situatie. Misschien als je het echt op je gemakje doet en er een paar dagen over doet dat het dan een optie is, maar ik denk dat zijn keuze om door het moeilijk doorgaanbare gebied te gaan op dat moment misschien wel het beste was (dat hij daarna op mogelijk nog slechtere spot kwam is natuurlijk altijd een risico).
[/quote]

Hij was van plan maanden te blijven, dus tijd had hij zat. De stammen had hij al, want daar kon hij zijn te verlaten leanto voor kannibaliseren. De beslissing m te reizen laat ik ff in het midden, maar hij was langs de rand van een meer aan het ploeteren en was iedere tweede stap bang te vallen en een been te breken. En op gegeven moment was hij zo moedeloos, dat hij daadwerkelijk begon te hopen dát hij zijn been zou breken, zodat hij zijn peilbaken kon activeren...

Maar goed, twas me niet zozeer te doen om zijn keuzes te betwisten, meer om te kijken welke ideeën men hier zo heeft om tot touw te komen in een naaldwoud.


Plaats reactie