kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Topics over wilderness survival.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door randoloup »

Bijna overal van Roodeschool tot aan Toulouse (3cm sneeuw) heb je zware winterse weersomstandigheden. Sneeuw, ijzel, flinke vorst en dikwijls een chillende wind uit het oosten of noorden.

Afbeelding
foto: Champ du Feu (1100m) Vogezen

Ik heb op 't NBF al 'n voorbeeld gezien, maar wie gebruikt juist een extreme weersituatie als een extra uitdaging om skills en uitrusting te testen. Of om gewoon een uitzonderlijke natuurbeleving te hebben? Wat heb je gedaan, getest, beleefd?

http://www.randoloup.com/nl/?p=3707

http://www.randoloup.com/nl/?p=3674


oud deelnemer 3

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door oud deelnemer 3 »

Een nachtje hangen in hazerswoude het afgelopen weekend, maar die had je waarschijnlijk al gezien  ;-)

Voor mij persoonlijk: Was het maar goed dat herman me waarschuwde en een extra slaapzak voor me bij had, anders had ik wellicht een niet zo fijne nacht gehad. Of te wel ik had mijn slaap spullen onderschat ::)


Gebruikersavatar
gamatic
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 okt 2012, 14:48
Locatie: aalsmeer

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door gamatic »

Achter de open haard hangen, dit aangezien m,n uitrusting niet echt op dit weer is berekend. Verder maak ik wel m,n uitstapjes in het bos maar niet overnachten op dit moment.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door Een pan's hobby kok »

zo veel mogelijk naar buiten lekker hangen of zelf een onderkomen bouwen een hoop dingen uitproberen.
en van de winter genieten.  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
pascallegione
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:27

0000000000

Bericht door pascallegione »

0000000000
Laatst gewijzigd door pascallegione op 14 nov 2019, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door Roel »

Voorlopig beperkt tot het maken van foto's van ons nieuw stulpje, alvast voor de kerstkaartjes... ;D
Leuke bijkomstigheid... ree, haas fazant en andere beessies vinden het, afgemeten aan de sporen in de sneeuw, leuk op ons land... ;-)
Foto's volgen...

Afbeelding


Vrijbuitert

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door Vrijbuitert »

Bij de open haard zitten en sociaal bezig zijn is ook geen slechte optie.


Gebruikersavatar
lucien
Berichten: 1711
Lid geworden op: 11 nov 2010, 23:03
Locatie: nederland overijssel hengelo

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door lucien »

@roel mooi groot huis man! zit ook wel een mooie grote tuin bij als ik dat zo zie


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door TTS »

JAja, eerst maar even van die griep af geraken  :-[


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door randoloup »

Beneden dommel ook tijdens de winter gedaan alleen dan tussen Eindhoven en den Bosch (2009 of 2010 als ik me niet vergis)
Vroeger ook vaak bevaren. De Dommel bevriest nooit en dus het hele jaar te doen. Je kunt vanaf de TU in E'hoven te water en doorvaren tot aan het Drongelense kanaal nèt voor Den Bosch. Dat je vervolgens ook kunt afvaren. Wild kamperen kan (of kon vroeger althans) op veel plekken. Maar er zijn ook officiële kampeerplekken. Bij Son en Breugel kun je met je kano ONDER het Wilhelminakanaal doorvaren.


pascallegione
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:27

0000000000

Bericht door pascallegione »

0000000000
Laatst gewijzigd door pascallegione op 14 nov 2019, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
joel
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jan 2013, 18:17

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door joel »

ik ben zelf in het weekend van 21-24 maart wezen survivalen niet egt goed voorbereid op zulke lage temperaturen maar was zeker geslaagd heleboel dingen die ik nu ga verbeteren aan mijn uitrusting


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door Dabberty »

Kans grijpen  ;D
Laatst was een erg koud weekendje voorspelt hier in Tsjechie, verwachting was rond de -15. De avond voor het vertrek was de verwachting gestegen naar -20. Extra paar sokken en t-shirt ingepakt. Met goede maar simpele voorbereiding was het erg comfortable. Uiteindelijek temp was -21 en +/- 15 cm sneeuw per dag.

Half jaar geleden was er een zware storm voorspelt, zijn we direct geen gegaan en net een paar meter onder de heuvel top ons kamp gezet (hammocks). Was geweldig om dat onweer te zien, die flitsen die heel lang bleven hangen, erg mooi.

Soms spreken we bepaalde dingen af, bijvoorbeeld voor aankomende maanden hebben we meerdere hike's gepland staan, waaronder 2 met een soort van "thema".
De eerste is met maar 3 items vertrekken voor een 3 daagse hike. De tweede is met normale uitrusting maar niks voor overnachten. Dus geen hammock, geen tarp, geen tent, geen zeil, niks. Alleen natuurlijke shelters bouwen maar zonder de natuur te beschadigen, dus geen bomen kappen, alleen dode zooi gebruiken.

Vorig jaar deden we een 3 daagse hike met max 6 kg gear in totaal inclusief rugzak. (1.5 kg was al water, dus 4.5 kg gear).

Niet dat ik van rare uitdagingen houdt, maar ik vind het erg nuttig omdat dit soort dingen mij aanzetten tot nadenken over wat ik wel en niet mee neem. Ik had de gewoonte om teveel mee te nemen. Nu is dat al veel beter geworden.
En vind het leuk ome mezelf af en toe uit te dagen. Nu kan ik het nog :-)


Gebruikersavatar
alifix
Berichten: 189
Lid geworden op: 08 jan 2012, 11:49
Locatie: darp

Re: kansen grijpen of achter de open haard blijven?

Bericht door alifix »

Heerlijk die kou,
lekker eerst ijs in mijn sik en snor verzamelen en dan bij een vuurtje genieten en weten hoe goed vuur kan zijn. lekker kopje warmte smaakt dan des te beter. Maar ja ik weet wel dat ik altijd naar huis kan. Toen ik nog onderweg was koos ik er toch voor om het zo makkelijk mogelijk te hebben.


Plaats reactie