Je moet er ééntje kiezen

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door Calhovin »

[quote="hvm"]
Misschien dat de topicstarter nog eens duidelijk wil omschrijven welk scenario (kleding? klimaat?) hij in gedachten heeft, want de discussie is wat oeverloos zo.


[/quote]

Topicstarter vind het eigenlijk wel mooi om te zien hoe er invulling wordt gegeven aan de vraag... en welke scenario's men rekening mee denkt te houden. Ik heb bij de eerste post gezegd, dat het per omgeving verschilt waar je prio ligt. Echter, ongeacht de omgeving erken ik bij mezelf tekortkomingen om het zo maar even met slechts één item te redden. Ik was vooral benieuwd hoe anderen met dit vraagstuk om gaan, en tot op heden vrij interessant allemaal. Ik heb er verder geen echte verbondenheid mee, dus wat mij betreft gaat het gewoon 'oeverloos' door. Mooi toch? De een wil overleven in Belarus, de ander kijkt naar de regen buiten. Ieder zijn fantasie om mee te werken...


Gebruikersavatar
JonnoDeelen
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 mei 2013, 00:36

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door JonnoDeelen »

De multitool ligt bij mij het meest voor de hand en als dat niet wordt gezien als 1 item gewoon een goed vast mes natuurlijk.
ik denk dat je het daarmee goed uit zou moeten kunnen houden.
En als je 20 km moet lopen lijkt me een multitool ook het beste

Groetjes Jonno.


arjuna

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door arjuna »

Waarom is een multitool makkelijker met 20 km lopen, dan een vast mes.
Ben benieuwd naar de reden?!
Koen


Gebruikersavatar
JonnoDeelen
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 mei 2013, 00:36

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door JonnoDeelen »

ik heb de situaties door elkaar gehaald  :-X
een multitool leek me makkelijker als je een wat langere periode in de natuur zit en een vast mes als je 20 km moet lopen.
Bij nader inzien lijkt me een waterfles of iets dergelijks wat beter als je 20 km moet lopen maar dat ligt weer aan de situatie of je nu in een dichtbegroeid bos zit of in de woestijn of een 20 kilometer lange grasvlakte.

groeten Jonno


Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door hvm »

Calhovin schreef: Topicstarter vind het eigenlijk wel mooi om te zien hoe er invulling wordt gegeven aan de vraag... en welke scenario's men rekening mee denkt te houden. Ik heb bij de eerste post gezegd, dat het per omgeving verschilt waar je prio ligt. Echter, ongeacht de omgeving erken ik bij mezelf tekortkomingen om het zo maar even met slechts één item te redden.
Ik denk dat je er met één item ook niet bent in de meeste gevallen...
Ik was vooral benieuwd hoe anderen met dit vraagstuk om gaan, en tot op heden vrij interessant allemaal. Ik heb er verder geen echte verbondenheid mee, dus wat mij betreft gaat het gewoon 'oeverloos' door. Mooi toch? De een wil overleven in Belarus, de ander kijkt naar de regen buiten. Ieder zijn fantasie om mee te werken...
Ik dacht dat je via discussie tot een soort van antwoord wilde komen, voor een scenario dat je in gedachten had. Zo is het ook prima natuurlijk... Geniet lekker van de forum-tv  8-)


Gebruikersavatar
pjotr78
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 apr 2012, 01:04
Locatie: nabij Dokkum

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door pjotr78 »

Ik denk dat het een hoop uitmaakt of je weet waar je gedropt wordt, en je je keuze daar op kan afstemmen.
Heb je die voorkennis niet, dan denk ik in eerste instantie ook aan een multitool / zwitsers zakmes en anders een degelijk vast mes of kleine bijl, in veel omgevingen heb je mogelijkheden genoeg om te snijden / zagen,  kommetje snijden (primitief maar toch)etc. maar wel weer het gebrek aan vuur. Maar als je veel ervaring hebt met het maken van frictievuur hoeft dit geen probleem te zijn. en in veel omgevingen kan je in ieder geval wel iets aan materialen vinden om mee te werken.

Maar zoals gezegd, een hoop hangt natuurlijk ook van je omgeving af.

Op de arctische tundra zou ik liever een tarp bij me hebben (beschutting tegen de elementen) en me minder druk maken over het koken van water etc.
In de woestijn ook graag een tarp voor het opvangen van water / condens en als beschutting op het heetst en koudst van de dag.

My two cents,
GreetZ,
Pjotr78


Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door zeiler »

Een pijl en boog in 1, ik zit er over te denken hoe die te maken


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door rude »

[quote="zeiler"]
Een pijl en boog in 1, ik zit er over te denken hoe die te maken
[/quote]

interessante keuze, zonder enige vorm van smaad vraag ik me af waarom je hiervoor kiest.


Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door zeiler »

Ruud gezien  de 2 op een eiland zaten met rondom tropisch water, lijk mij speer vissen een goede optie en met een mes is een speer te maken, dus ga ik voor een mes om en speer te maken 2 in 1, het duikbrilletje waar hij mee aankwam kan je geen speer maken, dus zij had de goede optie naar mijn idee, dat wat ik bedoelde  ;-)
Laatst gewijzigd door zeiler op 21 okt 2013, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie