Je moet er ééntje kiezen

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Je moet er ééntje kiezen

Bericht door Calhovin »

Hoewel mijn schaterlachende 'wat een onzin' uit het relevante onderwerp in Media uiteraard staande blijft, kun je toch echt overal wel een interessante vraag uit halen. Ik heb nu een paar afleveringen Naken and Afraid gezien, en binnen het thema zit het feit dat de dames en heren één item mogen kiezen om mee te nemen. Hilarische hoogtepunt tot op heden: een zwembrilletje van iemand die bang was voor de zee, maar dan dwalen we weer richting dat onderwerp in Media. Wat ik wel grappig vond om over te filosoferen: wat zou IK nou als ene item uitkiezen?

Nu ga ik er van uit dat er restricties aan zitten, ik zal niet Ray Mears mogen meenemen, of een opvouwbaar 5-sterrenhotelletje. Daarnaast zitten we natuurlijk héél erg vast aan de omgeving, regenwoud vraagt wat anders van je uitrusting dan de woestijn, en dat geldt dus ook voor je uitrusting als het maar één item is. Maar toch... Ik ga nadenken, waar heb ik hulp nodig, of wat kan ik niet zelf maken, danwel vinden? En in een helehoop types omgeving zijn er best een hoop zaken waar ik hulp nodig heb.

Vuur maken... ik heb het nog niet zonder hulpmiddelen voor mekaar gekregen. Klinkt dus als een prioriteit, of maak ik een gok dat de boekenwijsheid bij voldoende druk en tijd ervaring gaat worden? Again: ik vermoed dat het in de woestijn makkelijker gaat zijn dan in het regenwoud.

Water... zonder bamboe of een gerede kans dat ik waterdragers vind langs bijvoorbeeld een kust, zou ik zeer waarschijnlijk een pannetje oid nodig hebben. Wederom: het verschilt per omgeving, en zeker met kust zou ik gokken op het vinden van materialen, maar water koken wordt wel VEEL makkelijker met een pannetje/blikje. Zet me in een Zweeds bos en ik zou niet zo 1-2-3 weten hoe ik water zou moeten koken op mijn vuur. Then again, daar zou ik mogelijk het aandurven om het water zo te drinken... Zet me op een vlot in de oceaan, en ik heb echt een osmosepomp nodig

Tool... ik zou, als ik geen tijd had om na te denken, als eerste roepen dat je in ieder geval een mes bij je moet hebben. Maar als ik er wat langer over nadenk, zijn er omgevingen waar dat minder waar is. En als ik kijk hoe mijn nieuwe bijl zich gedraagd, denk ik dat ik die in veel situaties ook vrijwel alles van een mes kan laten doen, plus de bijlvoordelen. Of wellicht in het midden met een machete-variant? Wederom: de omgeving is ook belangrijk, minder nut voor een bijl in een zoutvlakte of de woestijn uiteraard.

Al en al ben ik er dus niet helemaal uit. Het vervelende is ook nog eens, dat bijvoorbeeld in de omgeving waar ik voorzie dat vuur gaande krijgen moeilijk is, bijvoorbeeld regenwoud, ik ook erg graag een snijdende/hakkende tool heb. Voor nu denk ik, dat ik primair zou kiezen voor een zo functioneel mogelijke snijd/hak tool, en in zeer droge omgevingen voor een waterdrager.

En jullie? Geef eens inzichten in jullie gedachtenprocessen?  :-)


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door TTS »

Ehm, ik zou voldoende anticonceptie medenemen.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door Calhovin »

Toegegeven, het is een zeer pakkend inzicht in je gedachtenproces, maar toch niet helemaal wat ik bedoelde...  ::)


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door TTS »

De wetenschap dat survival vooral ook een psychologische component in zich heeft en je daar met een blote meid bent.. die je toch vooral ook te vriend mot zien te houden...

Ik zou ook zorgen dat ze het 's nachts warmpjes genoeg heeft. Dus alles wat daar in zekere mate aan bijdraagt.. vooral ook in voorzien. :-)

Verder is het natuurlijk ook een onzinprogramma. Het spreekt nou ook net niet het meest ontwikkelde deel van het kijkerspubliek aan. En dan doel ik zowel op macro als micronivo.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door Calhovin »

Dit is niet Media. Het Naked and Afraided bashen (waar ik zelf ook woest aan deelneem), vind elders plaats. Dit is Wilderness survival, en ik poneer een stelling die door die show is getriggerd... Ik ben geen forum-nazi, sterker nog, ik kan battle scars laten zien over menig argument met de mod's, maruh... elk het eigen topic? Wat neem jij mee de wildernis in?


Vrijbuitert

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door Vrijbuitert »

Met een mes, een ijzeren pannetje en iets om vuur te maken zijn naar mijn beleving wel het minimale wat de mens nodig heeft in de wildernis.

In elk geval wordt het overleven veel lastiger als je één van die drie dingen mist. Als ik slechts 1 ding mee mocht nemen, dan hoop ik met z'n drieën te zijn...


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door Een pan's hobby kok »

Ik zal voor een goed mes gaan (of bijl)
daar mee kan je het meeste maken ,kleding,onderdak,waterdrager,materiaal om vuur te maken (vuur boog) jacht voedsel.
met 2 man zou ik zeggen mes en firesteel.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door janvanloon »

een goed mes, iets waarmee ik tenminste zou kunnen mee batonnen. esee lazerstrike ( iets groter en dikker dus dan een moratje )
als tweede item iets wat in mijn ogen zeer belangrijk is: VUUR NU! niet zoeken naar het juiste hout voor die vuurboog, hopen dat je een kooltje krijgt enzo. nee nee, Vuur NU  :-)
in het handvat van de esee zit een ferrorod dus  >:D >:D

het koken van water zou anders gaan. hout uitbranden tot kom of ruwe vorm uitsnijden en koken met stenen.

nu ik denk als je echt in een survival mode zit dat miss europa daar niets zou aan veranderen...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door Gebruikersnaam »

Multitool, of valt dit buiten de selectie?

In regenwoud zou ik waarschijnlijk kiezen voor de firesteel. Hoewel, ik ben nog nooit in een regenwoud geweest en wellciht is het heel anders als in de media wordt getoont. Zit ik daar in dichte ondergroei met m'n firesteel en zou ik liever de machette bij me gehad hebben omdat ik me nu geen weg kan banen door de begroeiing

In de sahara zou ik kiezen voor een plastic zeiltje om  zo condenswater op te vangen.

groet, Roel


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
gamatic
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 okt 2012, 14:48
Locatie: aalsmeer

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door gamatic »

Een Mora 3 classic + Firesteel, ik denk dat dat redelijk voldoet. Ligt er net aan in welk klimaat je zit.

In naked and marooned had de beste man zelfs geen mes bij zich en moest die echt vanaf de grond starten.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door J@siu »

hmmm,
persoonlijk zou IK kiezen voor een G&B small Forest Axe  ;-)
vrijwel overal inzetbaar ..

hakken - snijden  ineen - niet TE groot niet TE klein ..


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
woody
Berichten: 182
Lid geworden op: 17 jul 2012, 16:24

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door woody »

in nederland zou ik als eerst goede kleding en schoenen mee nemen zonder dat hou je het in bijv dit weer nog geen dag vol daarnaast een groot mes zou veel dingen gemakkelijker maken


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door Calhovin »

Leuke reacties tot dusver, grappig toch ook dat menigeen niet kan kiezen. Een mes met firesteel zijn dus gewoon twee dingen, stelletje valsspelers  ;-) Natuurlijk zijn ze geïntegreerd, maar zeg dan dat je je survival tin meeneemt. Of je rugzak met inhoud, is ook één ding  ;D ;D ;D

Interessant om in NL voor kleding te kiezen als eerste. Ik denk dat we zo veel zwerfafval hebben, dat ik dat niet als eerste zou kiezen maar ieder zijn keuzes en in ieder geval goed 'binnen de box' gedacht! Nu vind ik het in NL sowieso erg moeilijk om me survival voor te stellen, ik heb over het algemeen de grootste moeite om verder dan een paar km van bebouwing danwel recreanten te geraken maar goed...

Keep em coming!


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door TTS »

Ik zou een sateliettelefoon meenemen. Hoe eerder uit de shit hoe beter. Bel ik gewoon de wegenwacht, of de hulpdiensten....

En ondertussen laat ik me alles wat ik nodig heb FedExen...

Survival 3 punt nul
Laatst gewijzigd door TTS op 15 okt 2013, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Je moet er ééntje kiezen

Bericht door Calhovin »

Ga anders gewoon even ergens anders lopen trollen. Lees een goed boek, slaap in een bos.


Plaats reactie