Mijn Personal Survival Kit

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Mijn Personal Survival Kit

Bericht door Sander2000 »

Idd lijkt me wel leuk om te doen een keer.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Mijn Personal Survival Kit

Bericht door bambix »

Sander heb je naast de waterzuiverings tabletten ook iets om water in te doen?
Je ziet vaak van die glijmiddelloze condooms die je als waterzak kunt gebruiken in dergelijke survival kits. Wellicht een idee.

Ik zou er denk ik ook iets in de richting van messing draad ofzo bij doen zodat je in echte noodgevallen snares kan maken om zo eten te regelen, of (ook een idee) die rubberen slangetjes zodat je een kleine katapult kan maken om mee te jagen.

Ik zou er ook zo'n ouderwetse veld blikopener bij doen. Niets zo verveld als honger hebben blikvoer vinden en het niet open krijgen.
zoiets:
Afbeelding

Ik heb zelf (zeker sinds de vogezen trip) bij het kruidvat een mini flesje desinfecterende gel gehaalt, is niet duur maar wel verdomde handig, naast persoonlijke verzorging kun je er ook je mes mee ontsmetten voor en nadat je in eten gaat snijden, en het werkt als een dolle om moeilijke vuurtjes aan te krijgen. (wel die op alcohol basis)
deze bedoel ik (sorry beetje lompe foto)
Afbeelding

Een ander onderschat item wat prettig is om mee te nemen zonder dat het duur is of veel ruimte inneemt is kauwgom.
Mocht je namelijk geen eten kunnen vinden dan is de kauw beweging en het bijbehorende aanmaken en doorslikken van speeksel erg handig om van de ergste honger af te komen, vroeger sabbelde men op steentjes tegen de dorst, beetje zelfde principe.

Ik kijk nog even of ik nog wat tips heb, kom er nog op terug


Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: Mijn Personal Survival Kit

Bericht door Snow »

[quote="bambix"]


Ik zou er ook zo'n ouderwetse veld blikopener bij doen. Niets zo verveld als honger hebben blikvoer vinden en het niet open krijgen.
zoiets:
Afbeelding

g
[/quote]

Deze kwam ik op een ander forum tegen.
http://blog.petflow.com/did-you-know-yo ... heres-how/

Nu beter hoop ik.
Laatst gewijzigd door Snow op 05 nov 2014, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Mijn Personal Survival Kit

Bericht door bambix »

je linkje komt op een oeps pagina uit, ben wel benieuwd


Gebruikersavatar
MauriceMoss
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 sep 2014, 15:50

Re: Mijn Personal Survival Kit

Bericht door MauriceMoss »

Misschien wat laat maar Sander, laat je door NIEMAND vertellen dat je het wiel opnieuw uitvindt... Kom op zeg.. Hoe wil je het anders leren :-) Net als je pack lightweight krijgen, een ieder kan je vertellen hoe je het moet doen, maar alleen jij kan je eigen pack samenstellen zoals jij het wil, wat voor jou prettig is!! Zelfde geldt voor dit soort kitjes.. De mijne ziet er weer heel anders uit..

Mijn backup kitje is ook een Opinel (jeej opinel), potlood met ducttape, papier (in plasiek), ziplockbags voor water, wat paracord, plastic fluitje aan een firesteel, fatwood, mini compas (die ook echt werkt haha), waterzuiveringstabletten en nog wat rommel.. Misschien een erg goed idee van je, dit weer even nuchter en streng bekijken :-) Oeh EHBO kit hoort niet echt bij een survival kit, maar in mijn geval wel NOODzakelijk.. Ben best een kluns en snij mezelf geregeld.. Dus overal, maar dan ook overal heb ik backup pleisters, verband en secondelijm. Zucht...

Over het blik en de blikopener: je kan sowieso je mes gebruiken in geval van nood maar ik las ook ergens een tip: blikvoer vind je meestal in urban omgevingen, dus met steen op de grond (wegen etc). Je kan de bovenkant van een blik schuren over de steen en een stukje van de rand eraf schuren. Als je dit lang genoeg doet, kan je het blik gewoon voorzichtig samendrukken, en het deksel plopt open. Gewoon een mooie rots kan ook uiteraard.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Mijn Personal Survival Kit

Bericht door bambix »

Da's inderdaad een valide punt, met schuren op steen krijg je blikjes prima open (wel snel genoeg omdraaien anders ligt je unox erwtensoep overal behalve in het pannetje ;-)

een flauw truucje trouwens, ik heb zo'n ikea potloodje in een accu schroefboor machine gezet en met een klein stripje ducttape een uiteinde van een nylon vliegertouw vast geplakt aan het potlood en vervolgens de accuschroefboormachine zoef zoef laten doen en voila het potlood heeft nu ook ettelijke meters nylon koord (naderhand met stukkie ducttape afplakken en je hebt genoeg koord om te vissen of reparaties uit te voeren, kunt er halverweege een naald tussen leggen dan is die ook mooi weggewerkt meegenomen.)

Een van de dingen die ik trouwens verrassend veel gebruikt heb in de vogezen was de ducttape. klein vierkant stukje karton of plastic pakken en daar de ducttape omheen wikkelen en voila je hebt extra klein toch een mooi stuk ducttape bij, en dat spul is echt onwijs handig voor vanalles en nogwat.

(heb best plezier met het noteren van deze tips)


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Mijn Personal Survival Kit

Bericht door Teacher »

[quote="bambix"]
Een van de dingen die ik trouwens verrassend veel gebruikt heb in de vogezen was de ducttape. klein vierkant stukje karton of plastic pakken en daar de ducttape omheen wikkelen en voila je hebt extra klein toch een mooi stuk ducttape bij, en dat spul is echt onwijs handig voor vanalles en nog wat.

[/quote]

Rond een oude krediet kaart werkt perfect ;-)


Afbeelding
bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Mijn Personal Survival Kit

Bericht door bambix »

wel humor bij het afrekenen, eerst 4 meter ducttape van je bankpas halen lol


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Mijn Personal Survival Kit

Bericht door Sander2000 »

Bedankt voor de reacties allemaal ! Moet er als ik het zo hoor nog eens goed naar kijken. Ga ik zeker doen ook. Die tip met schuren over een steen is een goeie !


Plaats reactie