Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door michiel »

Hoe zorg je dat je gevonden wordt als je echt verdwaald bent? Of nog beter: in een survival situatie?

Ik geloof niet dat je normaal gesproken in een echte survivalsituatie terecht komt, vooral omdat:
  1. ik woon in NL.
  2. mijn uitjes zijn meestal in Europa waar ik de taal spreek
  3. Zit bijna altijd met een maat in het bos
  4. ik ken mijn mijn grenzen (redelijk goed)
  5. Die grenzen zoek ik in gevaarlijk / onbekend terrein zonder instructeurs of lokale gidsen niet op
Maar dan toch, omdat het leuk is neem ik de volgende items altijd mee:

M'n fluit. 1.. 2.. 3.. Ja hahaha Ik bedoel een Fox40 scheidsrechterfluitje
Een seinspiegel
Zaklamp(en) met sos/knipper functie
Fel gekleurde kleding

En...

Leuke gadgets interesseren me al ik weet niet hoe lang. Sinds er kleine goedkope lasers in de handel zijn, heb ik altijd wel een of twee lasers gehad.

In Thailand heb ik een groene 20 mw laser gekocht.

Overdag is een spiegel erg handig om vliegtuigen te seinen. Hoewel er 's nachts meestal niet gezocht wordt, is een laser van grote afstanden ONTZETTEND zichtbaar.

Er zijn lasertjes in klein formaat beschikbaar en de cheap ass batterijen geleverd bij mijn Thaise laser gaan al vanaf 2009 mee.

Prima tool om mee te nemen om gevonden te worden.

Wat nemen jullie verder mee?
Laatst gewijzigd door michiel op 07 nov 2013, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door maartieboy »

misschien is het eigenlijk helemaal niet gek om zo een perslucht voedbal toeter te hebben, die bussies wegen eigenlijk vrij weinig.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door oud deelnemer 4 »

De punten 1 - 2 - 3  ben ik het helemaal mee eens, puntje 4 dat is dan weer niet altijd zo, ik lust wel 'n avontuurtje zo nu en dan  ;D

ik heb verder altijd van het gebied waar ik zit (als het onbekend gebied is ) 'n zo nauwkeurig mogelijk kaart bij me, en zolang die het blijft doen 'n GPS.

GA VOORBEREID OP STAP, WEET WAAR JE HEEN GAAT !
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 07 nov 2013, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door Een pan's hobby kok »

M'n fluit. 1.. 2.. 3.. Ja hahaha Ik bedoel      een plastic fluitje zonder balletje. (voorkomt vast vriezen in de) fluit en aan de lippen. 
Een seinspiegel (mijn rvs bord)
Zaklamp(en) met sos/knipper functie
Fel gekleurde kleding (een oranje veiligheids-vestje)
Aluminium nood deken groot reflecterend vlak dat me nog warm of koel houd ook.
Laatst gewijzigd door Een pan's hobby kok op 07 nov 2013, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door qjmb »

Meestal alleen een fluitje, telefoon, spiegeltje, pan om op te rammelen met een stok;)
Dit komt omdat ik meestal in nl/be buiten leef, met meestal telefoon dekking of in de buurt van een cabin/bewoonde wereld. Dan draag ik alles groen/bruin/grijs/zwart, om zoveel mogelijk op te gaan in de natuur.

Maar ga ik naar afgelegen gebieden, dan blijft mijn olive drab kleding thuis en is t veel blauw.
Afgelopen winter in Torres del Paine in Chili gelopen,  midden in de Andes, geen menselijke infrastructuur in de wijde omgeving als je dan van t pad gaat/verdwaald moet je goed opvallen.
Zeker vanwege de bergleeuwen en puma's.

Hier (off. topic) een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

T is niet echt bushcraft, alleen hiken (vanwege bosbrand is open vuur ten strengste verboden), maar een echte aanrader.
Heb er lang voor moeten sparen;)


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door Een pan's hobby kok »

Mooie tocht lijkt me.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
deurdranger
Berichten: 740
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:08
Locatie: Enschede (Twente)
Contacteer:

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door deurdranger »

@ michiel. Leuk speelgoed hoor een laser en ZEKRER ook functioneel om iets op verre afstand in het donker mee aan te wijzen. Maar om gevonden te worden? Als je niet recht in de straal kijkt zie je hem niet of nauwelijks. Kijk je er recht is dan wordt je verblind. Ik ben heel benieuwd hoe je die laserstraal dan wil gaan gebruiken.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door Meatloaf »

Ik denk als je de laserstraal tegen de wolken laat schijnen dat dit wel te zien is door eventuele zoekers. met een goede rook kan je de straal ook wel goed zichtbaar maken vanaf de zijkanten lijkt me, net zoals in de mist.


in noodgevallen kun je natuurlijk altijd het batterijtje proberen te gebruiken om vuur te maken! :p


ik denk dat een spiegeltje(spiegelend oppervlak van plaatje metaal/mes) toch wel een van de beste voorwerpen is, aangezien niet iedereen perfect vuur kan maken, vuur maken tijd kost en niet binnen 5 seconden kan seinen, en je niet altijd in de positie zit ervoor(sahara, zee, zijknat bos, alles stijf bevroren)


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door Rien »

pfff, laser
Die dingen waren hier een hele tijd geleden vree populair, je zag ze nergens tot je er ineens door verblind werd door het zoveelste kereltje dat het leuk vond om op voorbijgangers te 'schijnen'. Heb er niet veel mee op, ook niet voor gevonden te worden.
Ja als je op een vliegtuig/auto/heli schijnt zal de bestuurder/piloot wel merken dat er iemand ergens zit. Bepalen waar het licht vandaan komt is al moeilijker want je wordt door een laser verblind en zal dus wegkijken, ook bestaat de mogelijkheid dat je de ogen van je 'slachtoffer' beschadigt (zie link voor risico's)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1710957/2013/09/25/Twintiger-opgepakt-die-F16-s-stoorde-met-laserpen.dhtml


Om in het donker gevonden te worden zou ik een sterke zaklamp meenemen met stroboscoopfunctie, je hebt een veel breder bereik en het valt goed op en iets om lawaai mee te maken.


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door Sander2000 »

Het licht van een laser zie je alleen als het recht in je ogen komt, of als het in de lucht weerkaatst word door deeltjes van bvb. regen of mist. Ik zou ook liever gaan voor een goede zaklamp, maar een laser is toch wel ondergewaardeerd voor survival vind ik.

Gr, Sander

ps. net het onderwerp Licht bij natuurkunde gehad  ;D


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door jaspertimm »

Ik heb super veel groen bij me, vind ik gewoon super chill.
Maar is dom in een situatie waar in je geholpen moet worden.

Maar hoe veel van ons op het forum zijn in een gevaarlijke situatie geweest?
En, wie kan daar in terecht komen?

Soms liggen de gevaren heel dicht bij, als je een been breekt ben je toch echt de lul. Dus een fluitje bij je is altijd fijn.
Maar verder heb ik niks bijzonders mee.

Behalve een aansteker en een aanmaak blok ding voor nood gevallen. Vuur,

Mocht het toch vet kut worden. Alles in 3e doen.

DUs 3x een instant vuur kunnen starten met een rooksignaal is dan heel heel belangrijk!
Maak het alvast klaar, voor die heli over vliecht. En pak het niet lieflijk of klein aan.

Bigger = Better

Neemt niet weg dat je bij elke reis er even bij moet stilstaan, maar de gevaren zijn steeds anders! #gh


Gebruikersavatar
Pauroz
Berichten: 675
Lid geworden op: 27 nov 2011, 22:17

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door Pauroz »

zaklamp met strobo, krill-light aan de rugzak, sonim telefoon en fel gekleurde regenjas (rood of blauw).


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="jaspertimm"]

Behalve een aansteker en een aanmaak blok ding voor nood gevallen. Vuur,

Mocht het toch vet kut worden. Alles in 3e doen.

DUs 3x een instant vuur kunnen starten met een rooksignaal is dan heel heel belangrijk!
Maak het alvast klaar, voor die heli over vliecht. En pak het niet lieflijk of klein aan.

Bigger = Better

Neemt niet weg dat je bij elke reis er even bij moet stilstaan, maar de gevaren zijn steeds anders! #gh
[/quote]

#028#


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Vrijbuitert

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door Vrijbuitert »

Heb altijd een noodfluitje bij me. Verder een GSM en een mogelijkheid om vuur te maken. Voldoende voor Nederland en andere verstedelijkte omgevingen.


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Gevonden worden? Wat heb jij bij je?

Bericht door Teacher »

zaklamp, krill-light aan de rugzak, Geel Fluo rugzakcover met reflecterende band, fluitje (zit standaard bij mijn maxpedition sitka) , nood deken in EHBO, gsm, enz.


Afbeelding
Plaats reactie