persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Topics over wilderness survival.
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Bericht door CommonZense »

[quote="janvanloon"]Maar start een topic met de vraag of iedereen zijn EDC of survival kit wil laten zien :) [/quote] Zulke draadjes vind je ook op het preppesforum... met hopen ;)


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Bericht door janvanloon »

Dat kan op het preppers forum, maar dat mag ook op een bushcraft forum ( vind ik toch ). een edc hebben wij als bushcrafters ook.
een survival ( of beter gezegd, klein materiaal ) kit hebben we ook :)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Bericht door Een pan's hobby kok »

ik heb ook een klein blikje standaard in mijn werk tas met daar in

een klein camping aluminium boter blikje met deksel die je er met een beugel er op klemt.
een kl zakmes (metalen uitvoering)
kleine big aansteker
esbit brander Uit vouwbaar met 4 blokken.
zilver/goud  reddings deken .
dun eenmalige poncho.
 
aan de sleutelbos een firesteel en een blokje fatwood.

eerste dag behoefte water koken droog onderkomen droog en warm slapen.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Mr.Quick
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2014, 23:38

Re: persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Bericht door Mr.Quick »

IK heb het forum eens af zitten zoeken, er zijn in het verleden al een paar van die draadjes geopend. Overigens wel leuk leesvoer!


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Bericht door CommonZense »

[quote="janvanloon"]
Dat kan op het preppers forum, maar dat mag ook op een bushcraft forum ( vind ik toch ). Een edc hebben wij als bushcrafters ook. een survival ( of beter gezegd, klein materiaal ) kit hebben we ook :) [/quote]
Ja, fair enough. Ik draag ook wel altijd een zakmes en een zaklampje, dus geen recht van spreken tegen EDC-kits in letterlijke betekenis ;-)

Maar ik ben wat misvormd denk ik als het om EDC gaat door weerstand tegen het 'society-based-on-fear'-denken van sommige medemensen. Ik ben daar iets te optimistisch voor :). In de randstadomgeving waarin we hier in NL en BE leven heb je volgens mij namelijk, binnen 5km, altijd alles bij de hand. En ik denk dan dat je meer aan skills hebt dan aan materiaal. On top heb je meer aan een juiste mindset.
Daar komt voor mij dan nog bij dat ik al blij ben wanneer ik mijn sleutels niet vergeet, geen behoefte aan gezweet door het meezeulen van gerief voor hetgeen dat staat te gebeuren alvorens ik het zelf weet.

Ga ik het weekend of een week de bush in, ca va! Daar doe ik het (stiekem) ook voor. Lekker spelen in de natuur. Genieten van de 'rust' en ruimte. Fijn skilss trainen en aan de gang met jezelf en met het jezelf comfortabel maken met wat je bij je hebt. Dus tools, JA! Maar om alles de hele dag met je mee te zeulen, NEE wat mij betreft. Maar goed, mijn persoonlijke mening...

Als tool/gear geintresseerde zal ik zo'n topic namelijke zeker waarderen Jan. Maar ik heb gewoon minder feeling met het: "wat als" en "stel je voor" karakter van de EDC. Marketing-wise zie ik er wel de grap van in, want veel bedrijven draaien erop... ;D

Peace!
Laatst gewijzigd door CommonZense op 28 mar 2015, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Bericht door Een pan's hobby kok »

Daar heb je een punt.
mijn set zit in de tas die ik standaard bij me heb naar mijn werk op het tijdstip dat ik naar mijn werk ga of terug naar huis ga slaapt iedereen. En ben ik op mijn zelf aan gewezen of ik kom vast te zitten op mijn werk door dat ik niet weg kan door wat dan ook dan geeft het me een fijn gevoel dat ik me kan reden met een paar spullen die ik bij me heb.
aan mijn sleutel bos zit een stiel die net zo groot en plat is als mijn sleutels en dat blokje heb ik zelf gesneden en is gewoon leuk.
Iedere zijn ding.
Maar ga ik gewoon overdag weg dan heb ik alleen mijn sleutels bij me.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Bericht door CommonZense »

[quote="Een pan's hobby kok"]... Iedere zijn ding. ...[/quote] Totaal mee eens. Variatie rules  :D

Wat ik verder uit je woorden opmaak is zelfverzekerheid/ -redzaamheid versterkt te zien worden door een EDC bij je te dragen. Wanneer een EDC-kit je rust geeft kan ik mij daar volledig bij aansluiten, doet mijn zakmes en dito-lampje ook. Maar niet omdat ik denk dat ieder ogenblik de wereld zal vergaan van het ene op het andere uur. Zo zuur, op zo'n grote schaal, in zo'n kort moment, zo kan het niet zijn gepland... zei de agnost ... #028#

Goed... tijd om nog een laatste Ardbeg uit te schenken #014#, de klok te verzetten en me in m'n bed in te beginnen nestelen. Om 10am staat er weer een volleybal-match op het programma. Wat zou ik morgen vergeten...
Laatst gewijzigd door CommonZense op 28 mar 2015, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="CommonZense"]
Ja, fair enough. Ik draag ook wel altijd een zakmes en een zaklampje, dus geen recht van spreken tegen EDC-kits in letterlijke betekenis ;-)

Maar ik ben wat misvormd denk ik als het om EDC gaat door weerstand tegen het 'society-based-on-fear'-denken van sommige medemensen. Ik ben daar iets te optimistisch voor :). In de randstadomgeving waarin we hier in NL en BE leven heb je volgens mij namelijk, binnen 5km, altijd alles bij de hand. En ik denk dan dat je meer aan skills hebt dan aan materiaal. On top heb je meer aan een juiste mindset.
Daar komt voor mij dan nog bij dat ik al blij ben wanneer ik mijn sleutels niet vergeet, geen behoefte aan gezweet door het meezeulen van gerief voor hetgeen dat staat te gebeuren alvorens ik het zelf weet.

Ga ik het weekend of een week de bush in, ca va! Daar doe ik het (stiekem) ook voor. Lekker spelen in de natuur. Genieten van de 'rust' en ruimte. Fijn skilss trainen en aan de gang met jezelf en met het jezelf comfortabel maken met wat je bij je hebt. Dus tools, JA! Maar om alles de hele dag met je mee te zeulen, NEE wat mij betreft. Maar goed, mijn persoonlijke mening...

Als tool/gear geintresseerde zal ik zo'n topic namelijke zeker waarderen Jan. Maar ik heb gewoon minder feeling met het: "wat als" en "stel je voor" karakter van de EDC. Marketing-wise zie ik er wel de grap van in, want veel bedrijven draaien erop.
peace!
[/quote]


Zo denk ik er ook over,  heb 'vroeger' veel survival sets samengesteld om die dan vervolgens bijna nooit te gebruiken tijdens een tocht hooguit eens iets repareren met naald en draad terapie of tape de rest was meestal gewoon extra ballast om de rugzak te vullen. Tegenwoordig hoef ik niet zo nodig alles in twee of drievoud bij me te hebben,  1x is meer dan voldoende.
ik heb geen edc en een pocket dump Is bij mij erg saai, ik heb namelijk bijna nooit iets in mijn zakken  of aan de broekriem hangen . Maar goed ieder het zijne/hare. .. zo'n edc hoe klein of groot dan ook is natuurlijk wel stoer. Al lijkt het er een beetje op als je YT kijkt dat hoe groter hoe beter de maatstaf wordt.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: persoonlijke survivalkit van Erik (BP)

Bericht door Martin Outdoors »

Over een paar maandjes ga ik met een edc die ik heb samengesteld 48 uur het bos in.
Ik ga er ook een verslagje en een filmpje van maken.
Ik ben benieuwd of de items die ik heb uitgekozen om als edc ( tijdens bushcraften rugzak verliezen en alleen edc nog bezitten ) ook voldoen om mijn nederige skills aan te vullen om redelijk comfortabel de 48 uur door te komen.

Mijn edc past in 1 hand en het is mijn bedoeling om de boel te testen en als het voldoet om 72 uur te kunnen overbruggen voldoet het aan mijn eisen en zal ik de edc aan mijn riem hangen tijdens tripjes waar ik niet binnen 4 uur verstedelijkt gebied ga tegenkomen.

Het leuke van een edc is dat voor de 1 een edc een Berghaus vulcan compleet volgetrapt is met arctische uitrusting en voor de ander het een mes is met een scherpe zakdoek.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie