rolverdeling

Topics over wilderness survival.
Plaats reactie
Dave
Berichten: 71
Lid geworden op: 26 okt 2011, 15:41

rolverdeling

Bericht door Dave »

Als jullie met een groep(je) het bos/wilderness ingaan. Hebben jullie dan ook een rolverdeling in de groep? 1 die leiding heeft, iemand die zorgt voor een slaapplek, vuur, eten, ehbo, etc etc. Waarom wel of waarom niet?


''the more you sweat in training the less you bleed in battle''!

''base of good survival is keeping the morale up''!
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: rolverdeling

Bericht door J@siu »

Nope , als ik met een groepje eropuit trek .. gaat alles vanzelf ..

eten gezamelijk - opbouwen van kampement gezamelijk
Elkaar helpen waar nodig is ..en de rest "loopt" vanzelf  8-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: rolverdeling

Bericht door Dabberty »

Meeste hikes die ik doe zijn met 3 verschillende groepen / typetjes.
Groep 1, handvol dames met soms hun partners er bij, simpele hikes, niks te hard, te hoog of te moeilijk, meer sigtseeingen en genieten.
Groep 2, met 2 kerels, waar alles zo hoog, hard en moeilijk mogelijk moet, hardcore stuff om het maar te noemen.
Groep 3, met een collega, die alles simpel houd en bijna geen eten mee neemt en van de natuur eet, moeilijkheid tussen groep 1 en 2 in.

Bij alle 3 de groepen maak ik altijd de routes, ze vinden dat ik het goed doe (en ze zijn een beetje lui als je het mij vraagt)
Bij groep 1, wijs ik altijd iemand aan die de leiding neemt aan de hand van de geprintte kaart / route.
Bij groep 2 and 3 doen we de leiding gezamelijk, afhankelijk van het terrein wordt het ook aangepast.
Ik moet zeggen dat groep 2 wat tammer wordt, ze hebben allebei net een baby gekregen, dus weining tijd en alles veel meer veiliger nu.

Vuur, koken, slaap plaatsen en andere dingen allemaal gezamelijk in elke groep.

Is dit naar aanleiding van de "get out alive" series van Bear Grills, waar telkens een groepje een taak voor zich moet nemen ?
Heb ze net allemaal zitten kijken, vrij interessant eigenlijk, had niet verwacht dat ik het interessant zou vinden.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: rolverdeling

Bericht door oud deelnemer 4 »

Rolverdeling als je met groepjes het bos in gaat, eigenlijk niet... maar

dat hangt sterk af van met welk groepje je op pad bent..
-weten de mede-reisgezellen van wanten dan gaat alles eigenlijk vanzelf, ieder ziet wat er gedaan moet worden en is niet te lui om dat dan ook te doen..
-hebben de mede-reizigers wat minder ervaring dan is het handig als je duidelijk maakt wat er gedaan moet worden en eventueel aangeeft wie wat zou kunen doen.
-met jeugd op pad dan geef ik altijd wel heel duidelijk aan wie wat gaat doen, ook het minder leuke klusjes moeten namelijk gedaan worden.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: rolverdeling

Bericht door Sander2000 »

Als ik met mijn vader weg ga, dan hebben we eigenlijk geen vaste taken, maar als we in het kamp aan komen zeggen we tegen elkaar wie vuur maakt, wie de slaapplaats opzet, en meestal maken we daarna samen eten.


Dave
Berichten: 71
Lid geworden op: 26 okt 2011, 15:41

Re: rolverdeling

Bericht door Dave »

@dabberty , ik heb inderdaad een aflevering gezien, maar daar had ik het niet van. Kwam meer na aanleiding van een gesprek met wat mensen uit defensie.


''the more you sweat in training the less you bleed in battle''!

''base of good survival is keeping the morale up''!
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: rolverdeling

Bericht door Robbe »

Bij het groepje waar ik meestal mee op pad gaat (Kabouters) rolt dat vanzelf.
Ondanks de verschillende karakters en leeftijden.
Zonder leider, zonder vergadercultuurtje.

Komt omdat de groep nooit al te groot is, iedereen over redelijk wat bushcraftervaring beschikt en niemand lijdt aan chronische dictatoritus.
Je doet wat er gedaan moet worden.
Plaats van het kamp wordt wel altijd in overleg gekozen. Die moet voor iedereen goed voelen.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: rolverdeling

Bericht door jenniskens »

volgens mij vormt dat zich vanzelf.
Ligt allemaal aan de personen waar je mee op stap gaat.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: rolverdeling

Bericht door Teacher »

idd, als iedereen zijn "gezond verstand gebruikt" kom je al een heel eind.
Als er leiders en dergelijke aan te pas moeten komen haak ik al af.
Iedereen gelijk en dat wil niet zeggen dat je niemand "terecht" mag wijzen (lopen met een mes in de hand)

Het moet leuk en gemoedelijk blijven.
Als je met kinderen gaat vind ik dat iedereen een zekere verantwoordelijkheid heeft tov die kinderen. (Als je iets ziet mag je dat ook melden, "straffen" daarentegen is enkel voor de ouder)


Afbeelding
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: rolverdeling

Bericht door janvanloon »

ga ik volledig in mee Pieter!
Het straffen is zeker niet aan ons, dat is voor de ouders... maar bij het melden moet je soms ook oppassen  ;-)
soms krijg je wel eens een antwoord 'van het is mijn kind, moei je er niet mee'! dan ben je natuurlijk uitgepraat.

Maar we zijn allemaal grote mensen. ik ben eerder iemand die afwacht.
Als men met 10 personen op het idee komen om vuur te maken, werkt dit ook niet  ;D
Dus, ik wacht af en als er iemand hulp nodig heeft... schreeuw maar  #028# ( in grote groep )
in een kleine groep zie je zelf wat er moet gebeuren, de ene doet het eten, de andere zorgt voor water, ene maakt vuur... tja dan haal ik hout bij... zo wisselt het bijna iedere keer.

en daarbij zoals ik al eerder typte... ieder heeft een mond dus door te praten komt men al ver  #032#


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: rolverdeling

Bericht door stekker »

Inderdaad ben ik het ook met Teacher eens.
Voor de rest gewoon je verstand gebruiken, uit je doppen kijken wat je kan doen, overleg plegen.
Als iemand soms het werk niet ziet, vriendelijk vragen of hij/zij misschien zin heeft om een klusje te doen. 


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: rolverdeling

Bericht door bambix »

Ik denk dat dit meer gerelateerd is aan de grootte van de groep.
Als je met 2 tot 4 man gaat heb je niet echt leiding nodig, kunt wel rolverdelen maar het is wel een hobby dus iedereen moet het naar zn zin hebben.
Zodra je boven de 4 man komt krijg je vaak meer meningen en dus discusies die vervelende uitwerkingen hebben op de groep en de motivatie, dan is het slim om iemand aan te wijzen die de regie voert, hierbij is het erg belangrijk dat iedereen snapt wat leiding geven inhoud.
Gaat niet om het maken van de juiste keuze(is achteraf te makkelijk zeuren) maar om het maken van een keuze en daarmee de groep in beweging houden.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: rolverdeling

Bericht door Martin Outdoors »

De rol verdeling is altijd stiekem aanwezig .
Tot er stront aan de knikker is bijvoorbeeld je gaat met een groep bushcraften en iemand breekt zijn been terwijl je stiekem zonder mobiel bereik toch ver van de bewoonde wereld bent.

Dan slaat het om naar een survival situatie en dan zullen de sterkste of meest ervaren mensen onbewust de leiding op zich nemen.

Ook alleen in een levensbedreigende situatie weet men pas wat men aan elkaar heeft is mijn ervaring.
Moeilijk is dan geen oordeel over iemand te hebben waar je op dat moment wat minder aan hebt .
Niet iedereen is hetzelfde.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
arjuna

Re: rolverdeling

Bericht door arjuna »

wat moet gebeuren gebeurt ook ,wie het doet dat zal wel.
ik weet wel dat er geen woord over wordt gewisseld ,dus er is een natuurlijke rolverdeling.
De indivile kennis bij een mens zal altijd van zelf gaan stromen ,alleen bij geen vertrouwen zal er een bewuste rolverdeling worden afgedwongen
kijk maar hoe het in het bedrijfs leven gaat.

Koen


Plaats reactie