Vriendelijk verzoek om foto's die je post zoveel mogelijk te verkleinen.
Zie af en toe foto's van 10mb voorbij komen dit kan problemen opleveren voor
andere gebruikers. Zeker wanneer iemand het forum bijvoorbeeld op een mobile
device bekijkt. Ook de snelheid van het forum in het algemeen komt het niet
ten goede.

Dank, het mod team.

Anti car-jacking folie

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1059
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Anti car-jacking folie

Berichtdoor Calhovin » 26 mar 2014, 00:06

Ik weet dat ze in regio's waar auto's bij stoplichten intikken een sport is, een relatief low-tech hack is om anti car-jacking folie te plakken. Mexico rijdt een significant % met dit soort spul. Het is niet echt bulletproof, maar het helpt wel een beetje als er een malloot een steen door je ruit wil tikken om verhaal te halen. Gezien de prijs hier in Nederland denk ik niet dat het er van gaat komen, maar wat is jullie mening over nut en noodzaak van dergelijke folie? Ik bedoel dus niet donkere ruiten GTI Hallfords pimping maar Glass-gard spul.

Voordelen: geen splinters bij ruitbreuk, dus geen snijwonden bij een ongeluk. Vertragend effect bij een overval. Hulpdiensten kunnen nog steeds bij je bij een ongeval
Nadelen: toch nog wel de prijs (€150 per ruit bij all-in), je life hammer is nutteloos als je de plomp in rijdt. Slechts vertragend, niet echt remmend.

Ik ben benieuwd!



Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8467
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Anti car-jacking folie

Berichtdoor Een pan's hobby kok » 26 mar 2014, 04:58

Mijn mening is dat dit onderwerp niks met het bos/natuur beleving te maken heeft.

En dat dit een stuk schijn veiligheid is. Bang makerij Hoe vaak gebeurt het in Nederland dat er een raam ingetikt word tijdens het wachten bij een stoplicht??

Als er iets uit de bereden wagen wordt gepakt betreft dit een cabrio.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl//vie ... 15#p138315

Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1059
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Anti car-jacking folie

Berichtdoor Calhovin » 26 mar 2014, 11:06

[quote="Een pan's hobby kok"]
Mijn mening is dat dit onderwerp niks met het bos/natuur beleving te maken heeft.

En dat dit een stuk schijn veiligheid is. Bang makerij Hoe vaak gebeurt het in Nederland dat er een raam ingetikt word tijdens het wachten bij een stoplicht??

Als er iets uit de bereden wagen wordt gepakt betreft dit een cabrio.
[/quote]

Heeft inderdaad niks met bos en natuur te maken, daarom zette ik het ook in urban survival

Het werkt ook beschermend bij een ongeval, niet alleen bij carjacking. Ik denk dat als het echt nuttig was, er al meer autos standaard mee reden maar goed. Ik ben benieuwd naar meningen hier en mogelijk interessante perspectieven



Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 1816
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Anti car-jacking folie

Berichtdoor ger010 » 26 mar 2014, 11:09

Staat prima hier, en is zeker iets om te overwegen.

Dank voor de tip !


Afbeelding

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3213
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Anti car-jacking folie

Berichtdoor HJ » 26 mar 2014, 11:56

Ik heb alleen mijn twijfels m.b.t. toegankelijkheid voor hulpdiensten en het zelf uit de auto kunnen komen.

Het zal in NL zeker ook nut hebben bij gewone auto inbraken.

Gr HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil

Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 442
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Anti car-jacking folie

Berichtdoor Kevski-Style » 22 jun 2017, 11:28

Heel oud topic, maar wel even wat info. Deze kan ik inkoppen namelijk: Ja het werkt, en niet alleen voor carjacking. Tijdens een ongeval houdt het het glas ook goed tegen, wat resulteert in minder snijwondjes door het suikerglas.

Niet op de voorruit doen, want die is van gelaagd glas met kunststof erin. Dat is alleen maar extra en het is je zicht. Zijruiten en achterruiten: Daar kan het wel op, want dit is veiligheidsglas, waardoor het versplinterd in kleine stukjes. Sommige auto's tot aan eind jaren 60 hebben dit niet altijd. Dan zeker toepassen, tenzij je scherven van een cm of 20 lekker vind zitten in je nek >:D

Maar ook gelijk een stukje kritiek: €150,-- voor een beetje folie? Dan wordt je simpel gezegd genaaid. Het spul van de halfords werkt namelijk net zo goed. Enige die er echt met kop en schouders bovenuit steekt is de folie van 3m. Die is wat rekbaarder dan de meeste andere folie, waardoor het hardere impacts kan voorduren, en makkelijker aan te brengen is op ronde ruiten.

Aanbrengen: Je kan het laten doen, maar als je het zelf wil doen heb je nodig:
- Leeg cd hoesje of een plastic spatel met een afgeronde kant zonder oneffenheden.
- Water, of eventueel water met een beetje zeep in hele kleine concentratie.
- Plantenspuit, bij voorkeur de pompvariant om zo gelijkmatig te kunnen sproeien.
- Schaar, voor het afknippen van de folie.
- Ontvetter, bij voorkeur wasbenzine.
- Mesje, voor het afsnijden van kleine stukjes.
- Fohn, voor het in model brengen van je folie.
- Naald, heel fijn, voor het doorprikken ivm bubbels.

Daarnaast 1 wijze tip: Als je het gaat doen liefst eerst de ruiten uit de auto halen en in de badkamer doen. Dat is vaak de meest stofvrije ruimte van je huis. Heb je een nieuwe auto en zitten ze gelijmd dan bij voorkeur in afgesloten ruimte doen. Buiten kan wel, maar dan moet je goed opletten dat er niets onder de folie komt. De folie doe je aan de binnenkant van het raam. Er wordt geen lijm gebruikt, maar het is voor een gedeelte vacuum en statisch. Vandaar ook het stofvrije, want het trekt echt stof aan.

Je begint met de ruiten schoonmaken met wasbenzine aan de binnenkant, want daar komt de folie. Nooit op de buitenkant doen, want het krast. Vervolgens meet je de ruiten op en knipt de folie ruimer af zodat je zeker weet dat het erop past. vervolgens maak je de ruit nat. Let erop dat je de ruit niet meer met je vinger vast pakt. Waar je begint is aan jezelf. Ik begin het liefste aan 1 kant omdat ik het alleen doe. Heb je hulp dan is vanuit het midden vaak handiger. Eenmaal een beginpunt werk je de andere kant op. je gebruikt nu de spatel of het lege cd hoesje om zo de folie glad te trekken zonder deze te beschadigen en eventuele luchtbubbels eronderuit te duwen. 3M is wat vergevingsgezinder hiermee. wanneer je gebolde ruiten hebt gebruik je de fohn om de bolling erin te krijgen. Wanneer je toch bellen hebt klein stukje terug lostrekken en overnieuw doen. Mesjes gebruikt je voor de randjes. Is het mesje niet scheren scherp vergeet het dan maar! de naald gebruik je om een klein gaatje te prikken mocht je toch ergens bubbels hebben die niet zelf verdampen.

Getinte folie en veiligheidsfolie zijn hetzelfde. Enige is de kleur. Let erop dat je achterste ruiten zelfs zwart of spiegelend mogen zijn, maar dat de voorste zijruiten en de voorruit niet meer dan 25% getint mogen zijn. Omdat veel ruiten af fabriek dit ook zijn, dus niet folie nemen die 25% tint, want dan heb je in de praktijk een ruit die 50% getint is. Maar je hebt ook doorzichtige folie. Mocht oom agent daar toch moeilijk over gaan doen (been there), gewoon naar zijn dienstauto wijzen en zeggen: En jij dan? De meeste agenten weten het zelf niet, maar het wordt gebruikt op politieauto's en er is geen speciale vrijstelling voor nodig.

Moeilijkheidsgraad: 4/5 . Zeg maar gerust dat het best een kut klus is. Dat komt door de bellen en het stof. Rijdt je in een auto met een gebogen achterruit en is het de eerste keer dat je het gaat doen: Heel veel succes >:D Auto's zoals een Opel Tigra, Ford Puma, of de gemiddelde Corvette, maar ook een Seat Leon.

Intikken met een lifehammer: Het gaat wel, maar iets harder rammen. daarna je voeten gebruiken om de ruit eruit te drukken. De folie bemoeilijkt barsten namelijk, maar met genoeg geweld gaat alles kapot.

Beter alternatief: Polycarbonaat ruiten: Lichter, veel sterker en veiliger op meerdere punten: Heel je auto rijdt er beter van, steen door de ruit lukt niet (die stuitert terug naar diegene die hem gooide) Nadeel: je kunt je ruit niet intikken met een lifehammer. Het krast, dus ruitje omhoog en omlaag raad ik af. En het is nauurlijk veel duurder. Polycarbonaat is geen goedkoop spul. Een welbekende merknaam is Lexan.

Gaat iemand hier op het forum iets aan hebben? Nee, waarschijnlijk niet, maar zo klopt de info die er staat tenminste ;-)




Terug naar “Urban Survival”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast