Lucifers v.s Aansteker

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik vind lucifers ook veel te veel overgewaardeerd, zeker nu er zoveel alternatieven zijn en alle punten die hier in dit topic al genoemd zijn.
ik heb al jaren geen lucifers meer bij me, geef mij maar een vuurslag, een firesteel en als back-up een aansteker.


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door remone »

ALtijd aansteker :)
Firesteel ook mee.
Als ik in een luie bui ben gaat deze mee  :o Vind het fijn om mn houtbrander vol te laden met klein gemaakte stukjes hout, op de bodem wat aanmaakzooi, dit kanon erop, en ontspannen.
Bijlagen
pyro_torch_vuurwerk_aansteker_goedkoop_online_bestellen.jpg


Gebruikersavatar
Pipo
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 mei 2012, 15:46
Locatie: Pijnacker

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Pipo »

Ook hier vindt ik dat je gelijk hebt. Ik vind het erg leuk
om vuur te maken met de firesteel of anders want het geeft voldoening echter
als ik gewoon rap vuur moet hebben omdat het koud is gaat er niets boven een aansteker.
Met lucifers kan het nogal eens aardig in de lucifers lopen voordat je een vlam hebt
en zeker wat je zegt als het rommel is en dat is ruimschoots beschikbaar.
een aansteker zit dan ook als backup in mijn edc :) een kleine bic
kost ook niet veel ruimte.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Tim »

Ha,

Vroeger had je van die ronde poppel aanstekers, heerlijke dingen die een zomer fikkie stoken mee gingen. Toen had ik nog geen fire steel ::). Ik heb altijd een aansteker in m'n binnenzak. Ik geloof een bic, maar dat is toeval.

Lucifers vind ik niks. Zelfs als tandenstoker zijn ze goor.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Zegervr
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2017, 09:27
Locatie: warffum

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Zegervr »

die strike anywhere lucifers kun je bij sips dump in Groningen ook gewoon kopen 1,50 voor een doosje van 100 lucifers


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door ger010 »

Ik heb zelf 2 aanstekers in mijn zak :)

in het veld liever een firesteel gewoon omdat het kan


Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Martin Outdoors »

Vind ik ook, aanstekers en lucifers gaan bij mij gewoon een keer op of gaan stuk.Als back up vind ik het goede opties maar mijn meest betrouwbare vuurstarter is mijn firesteel daarnaast mijn vuurslag en steen ,blijft het ook altijd doen ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door ger010 »

Ook het aansteken van mijn alcohol brander
gaat me gemakkelijker af met een firesteel.


Afbeelding
Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Boomknuffelaar »

Geld hier ook voor de benzine brander én rocketstove, ben over het “ze-kijken-mij-op-de-vingers-irritatiepunt” heen. ::)


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Gebruikersavatar
Bossie75
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 feb 2019, 12:06

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Bossie75 »

Ik heb altijd mijn klassieke BIC aansteker en mijn firesteel mee.
Afhankelijk van de tijd en zin gebruik ik 1 van beiden.
Ik heb eigenlijk nog nooit een BIC gehad die me in de steek liet ; ik heb ze allemaal leeg gebruikt.
Er is er zelfs eens eentje mee de wasmachine in gegaan en na een dagje drogen werkte deze terug als voorheen.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door ger010 »

Boomknuffelaar schreef:Geld hier ook voor de benzine brander én rocketstove, ben over het “ze-kijken-mij-op-de-vingers-irritatiepunt” heen. ::)
Tuurlijk niet druk maken man we hebben het allemaal moeten leren toch.
Heb zat keer in de ochtend zitten kloten om vuur te maken, en veel moeten
rennen om snel nog extra hout te zoeken terwijl ik al een klein vuurtje had.

Nu nemen we op tour beurt nog wel eens een maatje mee en ja hoor je kunt
er op wachten ^-^


Afbeelding
sanka
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mar 2017, 11:05

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door sanka »

Heb nooit lucifers bij.
Wel een vuursteen met een zelfgemaakte vuurslag.
Ten minste een wegwerp aansteker met een stuk rubber binnenband eromheen als backup.
En voor snelheid een turbo aansteker.

Beide aanstekers zijn doorzichtig, zodat ik weet hoe lang ik nog vooruit kan.

Lucifers hebben me te vaak in de steek gelaten..


Gebruikersavatar
wiliam
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jul 2017, 09:46

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door wiliam »

Ik zelf gebruik een firesteel en watten, maar met een aansteker met werkend vuursteentje,
gaat het even goed.
Vonk is vonk.
Maar ik denk ook dat het oefenen van je techniek véél belangrijker is dan het voorwerp
waarmee je dit doet.
Vuur met lucifers en te weinig aanmaakhout, geeft meestal een slecht resultaat.
Zoeken van hout ,bij opbouw vuur, geen goed idee.
Begin eens thuis in je tuintje , met een vuurschaal aan te steken, met diverse technieken.
Hout verzamelen, om te beginnen droog, en dan een vuur opbouwen.
Rook betekend te weinig zuurstof.
Lukt dit allemaal, probeer het dan eens met vochtig weer.
Dus gewoon met de familie wandelen en materialen verzamelen en thuis testen.
Ben wel eens met iemand naar een paalcamping geweest en die kon met een aansteker nog amper een vuur maken.
"Ja maar alles is nat", had dus onderweg geen uitgebloeide lisdodden gezien, geen dode berk, geen hars etc.
Ik persoonlijk prefereer dus de aansteker, zelfs leeg en nat geeft die vonken.
Lucifers heb ik uiteraard wel bij me.


Neem jezelf niet te serieus, je hebt 98% Bonobo/Chimpansee DNA..
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Roely »

Ja de handige en verstandige Harry. Kan op 101 manieren vuur maken. En het blijkt dus inderdaad zo dat er wat onhandige of onervaren mensen zijn. Getuige de vele filmpjes en avonturen en tutorials op internet. Laat deze mensen vooral oefenen. We hebben allemaal onze leer momenten "nodig" gehad.
Als je het eenmaal door hebt is het heel gemakkelijk. Er bestaat gewoon geen korte route. Vuur verdiend tijd en aandacht. En het is verstandig om er vanaf stap 1 welke je buiten de deur zet. Er in je achterhoofd mee bezig te zijn.

Een aansteker of lucifer is natuurlijk het makkelijkste van allemaal.. Vuur beginnen met vuur. De gekke fratsen van vuurboog tot colablikje doen we omdat het kan of als extra uitdaging. De helft van de mensen hier op het forum hebben genoeg aan een meegebracht zakmesje of scherpe steen, om vuur te maken.

Het ging er vooral om, dat op het internet gesuggereerd wordt dat een lucifer een betere keuze zou zijn dan een aansteker. Je zou er bij het zien van de vele filmpjes er nog bijna in gaan geloven. Maar in deze eeuw is dat de grootste onzin, die er maar bestaat natuurlijk. In essentie zal een doosje lucifers , het ten aller tijden af moeten leggen van een gemiddelde wegwerp aansteker.

Lucifers zijn zondermeer een pracht uitvinding en geniaal in zijn eenvoud. De creatieve brein kan er vanalles mee maken van tripwire tot kunstwerk. Dus neem vooral een doosje mee. Zolang je maar niet gaat beweren dat het een betere back up functie heeft om vuur te maken dan een aansteker.


Gebruikersavatar
wiliam
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jul 2017, 09:46

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door wiliam »

Roely schreef: Het ging er vooral om, dat op het internet gesuggereerd wordt dat een lucifer een betere keuze zou zijn dan een aansteker. Je zou er bij het zien van de vele filmpjes er nog bijna in gaan geloven. Maar in deze eeuw is dat de grootste onzin, die er maar bestaat natuurlijk. In essentie zal een doosje lucifers , het ten aller tijden af moeten leggen van een gemiddelde wegwerp aansteker.

Lucifers zijn zondermeer een pracht uitvinding en geniaal in zijn eenvoud. De creatieve brein kan er vanalles mee maken van tripwire tot kunstwerk. Dus neem vooral een doosje mee. Zolang je maar niet gaat beweren dat het een betere back up functie heeft om vuur te maken dan een aansteker.
Zelfs een lege aansteker heeft een werkend vuursteentje.
Dus waarom de vergelijking überhaupt (om eens een "Nl" woord te gebruiken), een aansteker (bic) geeft altijd vuur.
Als je weet hoe het moet, anders krijg je het met aansteker/lucifers ook niet voor elkaar.
Ik persoonlijk gebruik firesteel en watten (100% katoen)
Uitgebloeide paardebloem niet uitblazen maar als starter gebruiken gaat ook perfect.
En ik heb altijd een lege aansteker, als backup, bij. want vuursteentje werkt altijd.
Lucifers is wel beter zichtbaar, en je (ik) verbrand er mijn fikke niet zo snel mee,
terwijl dat bij een gewone aansteker niet altijd uitgesloten is. ;D ;D
Of is dit mijn (on)handigheid, en kennen andere dat niet?


Neem jezelf niet te serieus, je hebt 98% Bonobo/Chimpansee DNA..
Plaats reactie