Hobo BOB

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Hobo BOB

Bericht door Calhovin »

Ik geloof niet zo in de zombie apocalyps, en heb ook mijn vraagtekens bij de diverse BOB's. Als je een tas maakt om 72 uur te overleven, waarom dan al die maaltijden meeslepen? Laten we wel wezen, een paar dagen zonder maal overleven we allemaal wel. Duw een Snicker in een verloren hoekje en het gaat helemaal goed komen. En tegen zeer gereduceerde tarieven.

Die gedachte, in combinatie met mijn verzucht dat je het liefst je beste materialen als back-up hebt, maar dat je ze juist altijd in gebruik hebt, leidde tot het volgende gedachtexperiment: een hobo-BOB!

Ik ga al mijn mooie brander-systemen niet in een tas stoppen om nooit te gebruiken. Een penny stove daarentegen... waarom niet? En zo gaan de gedachten verder. Ik kan vast wel een kerstpakket of zo kannibaliseren voor een tas: gratis. De uitdaging: hem hobo style vullen als BOB.

Allereerst: een penny stove variant, met een flesje spirit en lucifers. Blikje met wat aanpassingen als pot stand: vuur! Kosten: verwaarloosbaar.

Maar verder? Laten we eens proberen om het zo goedkoop mogelijk te houden. Voorbereidingen kosten niks, binnen de parameters dat het logisch is. Dus geen verarmd uranium, maar lege plastic flessen zijn gratis.

Gelijk dus de volgende: een schone, lege, melkfles van 2 liter.

En dan? Ik ben benieuwd.

Ik mik er in ieder geval een kringloop-blikje met diverse tondel in (€0,10), een goedkoop goed mes zal de uitgave zijn (Mora: €10), XL vuilniszakken zijn mooie resource...

Ik ben benieuwd naar originele el cheapo aanvullingen!  :-)


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Hobo BOB

Bericht door b2b »

creatief:

bj de balie´s van diverse mc, ikea etc. (met mate)
de koffie/thee/suiker/melk/zout/peper variantjes, disposable vorkjes,bekertjes etc.

als start up.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Kunie
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2012, 23:45

Re: Hobo BOB

Bericht door Kunie »

Gratis Spork meenemen bij AH to go.
2 van die grote vuilniszakken scoren uit bedrijfs/gemeente vuilnisbakken als nood shelter/poncho.
een 50cent aardappelschilmes van de xenos hema etc.
als noodrantsoen noodlesoep, kost ook maar 30 cent per pakje. makkelijk te bereiden op de pennystove
Een warme maaltijd is altijd goed voor het moraal.

En als het iets meer mag kosten kan je voor 20 euro een volledige BOB uitrusten bij de action. Incl firestarter, kompas, hobo ikea brander, regenkleding, voedsel, ehbo etc.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Hobo BOB

Bericht door Sander2000 »

Inderdaad, noodles zijn makkelijk, goedkoop, goed voor het moraal, en ook nog best lekker  ;-). En heel makkelijk uit te breiden met je eigen groenten of vlees.(al is dat waarschijnlijk niet aan de orde in een bug out situatie)

Iets om vuur te maken heb je zeker weten nodig. (liefst meerdere)
Wat ik hiervoor goedkoop kan bedenken zijn Bic aanstekers(veel beter dan andere merken.), lucifers(eventueel in kaarsvet gedoopt om ze waterdicht te maken), en een action firesteel. Maar deze zou ik niet kopen want ik heb gehoord en ik denk dat het hele slechte kwaliteit is.
Als tondel kan je ook watten gebruiken, branden echt goed en zijn ook best goedkoop.

Shelter zou ik inderdaad van die grote sterke vuilniszakken voor nemen zoals Kunie zei.

Bolletje touw van de action is overal goed voor.

Er is vast nog veel meer, ik ben benieuwd !


Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:33
Locatie: Regio Antwerpen
Contacteer:

Re: Hobo BOB

Bericht door Glenn_Janssens »

Droogkastpluis vind ik ook altijd leuk om een vuurtje mee te starten.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Hobo BOB

Bericht door Sander2000 »

Wat betekent eigenlijk hobo?
En  #gh is dus niet mijn vriend.  ;D ;-)


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hobo BOB

Bericht door Calhovin »

Een hobo is een Amerikaanse term die in de hoek van zwerver-dakloze zit. Oorspronkelijk is het een "unemployed worker who wanders from place to place" aldus de OED


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Hobo BOB

Bericht door Sander2000 »

Oke bedankt.


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Hobo BOB

Bericht door qjmb »

De hobo's waren idd een zwervers beweging in de jaren30 in Amerika.
Vaak dakloze arbeiders die illegaal met goederentreinen t land doorskruisten op zoek naar werk.
Ze hadden zelfs een eigen symbolen taal. Vaak in bomen of op muren aangebracht om andere hobo's te waarschuwen of te tippen. Zoals "pas op, hond", "goed volk" of strenge bewaking.
De hobostove, vaak gemaakt uit weggegooide conservenblikjes gebruikte ze als kooktoestel.


Plaats reactie