Bushcraft app

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
MarcelNLD
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:35

Bushcraft app

Bericht door MarcelNLD »

Hoi,

Op het eerste gezicht misschien vreemd, bushcraft en appz.
Maar ik merk dat ik steeds meer boeken op mn ipad heb staan.
Ik heb zo een ruggedized behuizing gekocht en neem de tablet mee voor determineren van paddestoelen, bessen en sporen.
Daarnaast heb ik alle stafkaarten erop gezet en gebruik hem continu om tochten uit te zetten en te lopen.

Welke bushcraft apps hebben jullie die de moeite waard zijn?

Mijn favorieten zijn:
NATUREMOBILE HERBS AND BERRIES
NATUREMOBILE MUSHROOMS
NATUREMOBILE MEDICINAL PLANTS
TOPO GPS
BUIENRADAR


Een probleem tegelijk
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Bushcraft app

Bericht door Roely »

Tja modern .
Ik zet zelf mijn telefoon uit.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Bushcraft app

Bericht door jenniskens »

Mijn telefoon kan alleen maar bellen.
Ja ja,.... ouwe l..... ;D


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
MarcelNLD
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:35

Re: Bushcraft app

Bericht door MarcelNLD »

[quote="Roely"]
Tja modern .
Ik zet zelf mijn telefoon uit.
[/quote]

Heb jij geen boeken? Of ken je alles uit je hoofd?
Of wil je gewoon graag laten weten dat je van een zogenoemde oude stempel ben, met veel ervaring??
Wat wil je nu eigenlijk zeggen met deze opmerking??

Want een knipoog in het bericht zie ik niet en verder schiet ik er weinig mee op.

Kansloos bericht, jammer, want mijn vraag is wel gemeend.


Een probleem tegelijk
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Bushcraft app

Bericht door HJ »

MarcelNLD

Jouw vraag:
Welke bushcraft apps hebben jullie die de moeite waard zijn?
Roely's antwoord:
Tja modern .
Ik zet zelf mijn telefoon uit.
Volgens mij geeft hij gewoon antwoord op de vraag: Hij heeft geen apps met betrekking op bushcraft.

Sterker nog, als hij gaat bushcraften, zet hij zijn telefoon uit.
Dat wil niets zeggen over boeken, oude stempel met ervaring o.i.d.


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Gebruikersavatar
Esmoreit
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bushcraft app

Bericht door Esmoreit »

[quote="HJ"]
Volgens mij geeft hij gewoon antwoord op de vraag: Hij heeft geen apps met betrekking op bushcraft.
[/quote]

Volgens mij deed hij dat helemaal niet: hij zegt zijn telefoon uit te zetten en dat zegt niets over de apps die er wel (of niet) op staan. Misschien gebruikt hij wel een smartphone, maar wil hij in het bos niet gestoord worden?
Hoe dan ook, het is voor MarcelNLD totaal geen nuttige bijdrage. Hij wil juist weten welke apps er wel nuttig zijn.

@MarcelNLD: je antwoord komt wel wat aanvallend over. Ik begrijp dat je weinig reactie op je vraag hebt gekregen en dat het antwoord van Roely zeker niets oplevert. Gewoon negeren. Het hoort erbij.
Je bracht me overigens wel op een idee: stafkaarten in een app. Dat kan ik wel gebruiken tijdens de kampdagen van de school waar ik werk.
Om zelf nog een bijdrage te leveren: als naslagwerk is het S.A.S. handboek als app te krijgen.


<i>Aldus eest menechwerf gesciet: quade werken comen te quaden loene, maer reine herten spannen croene, die vol doeghden sijn ende vol trouwen.</i>
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bushcraft app

Bericht door jaspertimm »

In het bos tijdens het echte werk zet ik hem uit.

Maar de volgende apps vind ik heel chill voor een gewone wandeling of even na slagwerk er bij als ik het niet meer zeker weet.
Was het nou echt pinksterbloem? (bijvoorbeeld)

https://itunes.apple.com/nl/app/flora-nl-heukels-interactieve/id376975111?mt=8
(ja gebruik ik heel vaak)

http://leafsnap.com/
Niet heel vaak.

Of gewoon ff lekker googlen!

Maar eigenlijk staat hij lekker uit in mijn bivakzak!


Frosty311
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 dec 2010, 20:41
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bushcraft app

Bericht door Frosty311 »

Misschien niet heel bushcraft achtig, maar als ik een flink stuk ga hiken zet ik vaak runtastic aan. Dan kan ik later thuis precies de route zien die ik heb gelopen (ook als je van het pad af gaat). Ook kan je hier het weer aan toevoegen en notities zodat je later een mooi logboek krijgt met leuke plekken/routes om te lopen.


The joy of life comes from our encounters with new experiences, and hence there is no greater joy than to have an endlessly changing horizon, for each day to have a new and different sun.”
-Christopher Johnson McCandless alias (Alexander Supertramp)
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Bushcraft app

Bericht door Roely »

Sorrie voor de onduidelijke reactie dan.
Dus nee mijn smartphone behoort niet tot mijn uitrusting . Dus al zeker geen apps. En ja dat vindt ik echt iets voor de nieuwe moderne generatie.
En ervaren genoeg idd . Maar altijd leergierig en nieuwsgierig. Dus ook ik heb tientallen boeken op de pc .

Ik heb wel altijd een eigen geschreven veldjournaal bij. Met oa wat tekeningen van vallen  en knopen. Mischien dat jij dat in een app kunt vinden.

:-[ gewoon een ouwe lul , met potlood en papier dus eigenlijk  ;D

Met smiley erbij deze keer


Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Re: Bushcraft app

Bericht door doedje »

Interessante apps, ga ze uitproberen! Ik ben zelf ook tevreden over bomenspotter: handige tool voor n city-slicker als ik om beter te leren bomen te herkennen! :)


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Bushcraft app

Bericht door bambix »

Ik neem mn smartphone wel mee, gaat idd uit (ook om de batterij te sparen voor momenten dat je em echt nodig hebt.
Mocht je echt in de shit komen dan ben je wel blij dat je google maps navigatie kunt gebruiken en eventueel hulpdiensten in kan schakelen.
Bushcraften is leuk, maar als er iemand omvalt met een aanval van het een of ander wil ik niet afhankelijk zijn van rooksignalen.
Ik gebruik als aanvullende apps (voor android want apple is k*t) Maverick, My tracks, google maps, gps status, anwb app en de asci europa gids.


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Bushcraft app

Bericht door Jandar »

Op mijn android smartphone heb ik de volgende bushcraft related apps:

nature explorer
google sky map
animated knots
survival 3-05.70
outdoor navigation pro
kompas
field kompas
hammock tools
natuurInNL
Medical Plants pro
Army Leader
backcountry Navigator

En nee, ik gebruik ze niet tegelijkertijd ;-)


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Bushcraft app

Bericht door J@siu »

Ook ik heb er een aantal op mijn smartfoon staan  ::)

1/ SurvivalGuide
2/ Survival 3-05.70
3/ kompas
4/ google maps

en ja, mijn foon gaat uit in het veld  ;-) puur om batterij te sparen,  alleen in uiterste noodzaak
gaat ie aan !!
tijdens "gewone "wandelingen blijft ie natuurlijk aan ...  :D


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: Bushcraft app

Bericht door eric »

Even off topic (wel een interressant topic trouwens)

Ik heb er zelf ook al vaker aan gedacht om of een smartphone te kopen of een gps. Ik heb laatst een mooie gps mogen aanschouwen met heel veel nuttige dingen erop.
Als ik gericht ga wandelen voor planten of dieren, gaat meestal de telefoon uit. Ik wil niet gestoord worden tijdens het observeren door een geluidje ofzo. Potlood en papier gaan mee, maak foto`s of neem een plantje mee om te determineren. ( ja ook hier een oude l.., uh stempel :) )Thuis heb ik er dan wel eens weinig tijd en zin voor en dan ligt het plantje te verpieteren en de foto`s gaan in de map....
Nu zie ik dat er genoeg apps aan het komen zijn om te determineren, spoorzoeken, enz. Altijd handig toch voor onderweg. Je kunt ter plekke je ding doen, dat vind ik voor mezelf dan weer leuk en handig.
Misschien toch maar eens de overweging maken om modern te worden, stilstaan is tenslotte achteruitgaan....
Ik blijf dit topic volgen, voor als het zover is....

(Btw voor het accuprobleem. Er is een klein zonnepaneel te koop, speciaal voor op je rugzak. Als je wandelt of je legt het in de zon tijdens een bushcraftweekend, kun je de batterij gewoon laden. ( kijk, dat heb ik dan weer wel, werkt perfect trouwens)


Er is meer te zien aan de andere kant van de geraniums.....
bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Bushcraft app

Bericht door bambix »

Nadeel van smartphones is dat ze bij gebruik van gps nogal snel leeg zijn, die solar panels zijn wel handig maar bij slecht weer laden ze niet echt gretig.
Ze zijn zeker handig, maar ik wil er niet te afhankelijk van zijn.
Overigens hoeven smartphones en tablets niet zo duur te zijn.
Apple en samsung domineren de markt en geven andere merken winig ruimte.
Maar je hebt hele goed chinese merken die gewoon moeite hebben om voet aan de grond te krijgen in europa omdat de grote jongens ze tegenwerken.
Levertijd en garantie zijn dan wel een discutabel onderwerp, maar de aanschaf prijzen worden wel nagenoeg gehalveerd.


Plaats reactie