Heel oud topic, maar wel even wat info. Deze kan ik inkoppen namelijk: Ja het werkt, en niet alleen voor carjacking. Tijdens een ongeval houdt het het glas ook goed tegen, wat resulteert in minder snijwondjes door het suikerglas.
Niet op de voorruit doen, want die is van gelaagd glas met kunststof erin. Dat is alleen maar extra en het is je zicht. Zijruiten en achterruiten: Daar kan het wel op, want dit is veiligheidsglas, waardoor het versplinterd in kleine stukjes. Sommige auto's tot aan eind jaren 60 hebben dit niet altijd. Dan zeker toepassen, tenzij je scherven van een cm of 20 lekker vind zitten in je nek
Maar ook gelijk een stukje kritiek: €150,-- voor een beetje folie? Dan wordt je simpel gezegd genaaid. Het spul van de halfords werkt namelijk net zo goed. Enige die er echt met kop en schouders bovenuit steekt is de folie van 3m. Die is wat rekbaarder dan de meeste andere folie, waardoor het hardere impacts kan voorduren, en makkelijker aan te brengen is op ronde ruiten.
Aanbrengen: Je kan het laten doen, maar als je het zelf wil doen heb je nodig:
- Leeg cd hoesje of een plastic spatel met een afgeronde kant zonder oneffenheden.
- Water, of eventueel water met een beetje zeep in hele kleine concentratie.
- Plantenspuit, bij voorkeur de pompvariant om zo gelijkmatig te kunnen sproeien.
- Schaar, voor het afknippen van de folie.
- Ontvetter, bij voorkeur wasbenzine.
- Mesje, voor het afsnijden van kleine stukjes.
- Fohn, voor het in model brengen van je folie.
- Naald, heel fijn, voor het doorprikken ivm bubbels.
Daarnaast 1 wijze tip: Als je het gaat doen liefst eerst de ruiten uit de auto halen en in de badkamer doen. Dat is vaak de meest stofvrije ruimte van je huis. Heb je een nieuwe auto en zitten ze gelijmd dan bij voorkeur in afgesloten ruimte doen. Buiten kan wel, maar dan moet je goed opletten dat er niets onder de folie komt. De folie doe je aan de binnenkant van het raam. Er wordt geen lijm gebruikt, maar het is voor een gedeelte vacuum en statisch. Vandaar ook het stofvrije, want het trekt echt stof aan.
Je begint met de ruiten schoonmaken met wasbenzine aan de binnenkant, want daar komt de folie. Nooit op de buitenkant doen, want het krast. Vervolgens meet je de ruiten op en knipt de folie ruimer af zodat je zeker weet dat het erop past. vervolgens maak je de ruit nat. Let erop dat je de ruit niet meer met je vinger vast pakt. Waar je begint is aan jezelf. Ik begin het liefste aan 1 kant omdat ik het alleen doe. Heb je hulp dan is vanuit het midden vaak handiger. Eenmaal een beginpunt werk je de andere kant op. je gebruikt nu de spatel of het lege cd hoesje om zo de folie glad te trekken zonder deze te beschadigen en eventuele luchtbubbels eronderuit te duwen. 3M is wat vergevingsgezinder hiermee. wanneer je gebolde ruiten hebt gebruik je de fohn om de bolling erin te krijgen. Wanneer je toch bellen hebt klein stukje terug lostrekken en overnieuw doen. Mesjes gebruikt je voor de randjes. Is het mesje niet scheren scherp vergeet het dan maar! de naald gebruik je om een klein gaatje te prikken mocht je toch ergens bubbels hebben die niet zelf verdampen.
Getinte folie en veiligheidsfolie zijn hetzelfde. Enige is de kleur. Let erop dat je achterste ruiten zelfs zwart of spiegelend mogen zijn, maar dat de voorste zijruiten en de voorruit niet meer dan 25% getint mogen zijn. Omdat veel ruiten af fabriek dit ook zijn, dus niet folie nemen die 25% tint, want dan heb je in de praktijk een ruit die 50% getint is. Maar je hebt ook doorzichtige folie. Mocht oom agent daar toch moeilijk over gaan doen (been there), gewoon naar zijn dienstauto wijzen en zeggen: En jij dan? De meeste agenten weten het zelf niet, maar het wordt gebruikt op politieauto's en er is geen speciale vrijstelling voor nodig.
Moeilijkheidsgraad: 4/5 . Zeg maar gerust dat het best een kut klus is. Dat komt door de bellen en het stof. Rijdt je in een auto met een gebogen achterruit en is het de eerste keer dat je het gaat doen: Heel veel succes
Auto's zoals een Opel Tigra, Ford Puma, of de gemiddelde Corvette, maar ook een Seat Leon.
Intikken met een lifehammer: Het gaat wel, maar iets harder rammen. daarna je voeten gebruiken om de ruit eruit te drukken. De folie bemoeilijkt barsten namelijk, maar met genoeg geweld gaat alles kapot.
Beter alternatief: Polycarbonaat ruiten: Lichter, veel sterker en veiliger op meerdere punten: Heel je auto rijdt er beter van, steen door de ruit lukt niet (die stuitert terug naar diegene die hem gooide) Nadeel: je kunt je ruit niet intikken met een lifehammer. Het krast, dus ruitje omhoog en omlaag raad ik af. En het is nauurlijk veel duurder. Polycarbonaat is geen goedkoop spul. Een welbekende merknaam is Lexan.
Gaat iemand hier op het forum iets aan hebben? Nee, waarschijnlijk niet, maar zo klopt de info die er staat tenminste