Lucifers v.s Aansteker

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Roely »

Afbeelding

Hee Allemaal,
Aanleiding van dit topic is wat discussies welke ik heb gevolgd op internet en you-tube.
Omdat deze voornamelijk gingen over noodkits, bug out bags en preppers leek het me handiger hier te plaatsen dan in het topic over vuur maken. Het heeft ook maar heel zijdelings met bushcraft te maken.

Wat me op viel was dat bij de keuze tussen een aansteker en een lucifer steevast geconcludeerd werd, dat lucifers een betere keuze waren dan aanstekers.    ???
Van de week nog een filmpje over gezien, gisteren toevallig mijn aansteker leeg en wat denk je ..... ik heb altijd een doosje lucifers in mijn tas.  Ik pakte hoopvol het doosje lucifers en ja hoor na vier lucifers proberen eindelijk mijn sigaret aan kunnen steken, en einde van de avond was mijn pakje lucifers leeg.
Die lucifers zijn tegenwoordig veel ste hygroscopisch. Echt onbetrouwbare zooi van de supermarkt.

Het doel van mijn post is om deze mythe eindelijk eens te ontkrachten !
Mensen die mij kennen zullen het misschien vreemd vinden omdat ik zelf lucifers echt prachtig vindt en sinds jaar en dag die dingen ook zelf maak.. okay zoals sommigen mensen hier weten soms ook wat fanatiek te gevoelige lucifers in postpakketjes gedaan heb ook  ;D  ( blijkbaar betekend handle with care , niet voor iedereen hetzelfde) laten we maar zeggen  8)
Ik heb in huis ook wel alle soorten rondslingeren zoals bv: stormlucifers, waterproof lucifers, aanmaak lucifers, strike anywhere lucifers, Bengaalse lucifers enz enz. Laten we het houden op alle soorten en maten.

Laten we eens kijken naar de feiten:
Het laatste wat ik er over hoorde was dat een aansteker het doet of niet doet, en lucifers het voordeel zouden hebben van een tweede strijkvlak en 32 lucifers in een doosje ( nou zal dat per merk verschillen, ik heb geen zin om dit na te tellen dus ik geloof ze meteen en hou dit getal even aan.)

lucifers dus 32 stuks in een doosje, ik zag op de site van BIG een gegarandeerde aantal van 3000 vuurtjes.
Dat zal zeker niemand gaan na tellen  :D
Maar even kort door de bocht  1  big aansteker heeft net zoveel vuurtjes als 94 doosjes lucifers.  Lijkt me een duidelijk geval van 1-0 voor de aanstekers.

De tegen argumenten voor aanstekers zijn zeker waar:
Een vuursteentje is gevoelig voor vocht, echter er bestaan er ook  met piezo ontsteking.
je hebt ook aanstekers met een batterij en bv  een gloeidraadje en daar kan inderdaad de batterij van leeg gaan en gevoelig zijn voor extreme koude.  Terwijl een lucifer in extreme koude ook mede door de bijkomende lage luchtvochtigheid betrouwbaarder lijkt te zijn.
Is dat een 1-1 score , ik weet het niet ik wil er nog niet aan.

Natuurlijk een aansteker is  basaal een reservoir met gas of benzine en een ontstekings bron.
En ja wij weten allemaal dat dit gas bv niet werkt bij extreme koude en anderzijds dat je bij extreme warmte je zippo ook niet graag open laat staan en al helemaal niet je wegwerp aansteker in de zon moet leggen.  Ik denk dan terug aan toen ik kind was en het trendy was om een aansteker rond je nek te dragen,  in zo'n lederen hoesje aan een koord.    Dus wat let je om je aansteker op je lijf te dragen, de vochtigheid graad kan wat oplopen maar de temperatuur is toch aardig constant, ik zie niet zitten dat je gas bevriest in je aansteker terwijl je het draagt op je lichaam. Ik denk ook niet dat een gas aansteker gedragen op je lichaam zo heet kan worden dat hij spontaan ontploft zoals hij dit weleens kan doen als je hem in de zon op de dashboard van je auto achterlaat.
Wat ik er van weet is dat de gassamenstelling per merk en per land aardig kan verschillen, dus als je een wereld reiziger bent koop dan lokaal een aansteker of gas vulling en ga niet met je gekochte aansteker van de noordpool de woestijn van Afrika in  ;).

We kennen ook allemaal wel het probleem van een vuiltje in je aansteker waardoor dat het niet werkt, maar ze verkopen niet voor niets aanstekers met een boven sluiting waardoor er geen vuil of stof bij kan komen, sterker nog  er zijn aanstekers die zich zo volledig waterdicht af kunnen sluiten. ( ja je hebt ook waterproof lucifers enz , maar dan is het nog steeds 32 v.s 3000 vuurtjes !) Niet onbelangrijk .... je hebt tegenwoordig ook aanstekers met dubbel vuur functie vaak ook nog eens met ieder een eigen onstekingsbron dus dubbel kans als er een verstopt zit of een draadje voor de vonkbegeleiding niet goed zit of verbrand is om langs de andere kant er toch nog vuur uit te krijgen.  Dus deel conclusie waterproof lucifers , stormlucifers enz hebben allang een tegenhanger in de vorm van waterdichte en stormaanstekers met het vermogen van tientallen tot honderden keren meer vuurtjes.

Het wordt een te lang verhaal helaas, maar wilde nog even zeggen dat ik als klein manneke lucifers spaarde en dat  daar echt wel pakjes bij zitten die nog steeds super werken, en mijn irritatie vooral komt door de huidige lucifers van de supermarkt welke schijnbaar eens uit de plastic verpakking blijkbaar dus een beperkte levensduur hebben in ons klimaat  Maar ken ook het probleem van een oud doosje lucifers wat in mijn jas of tas zat waar het strijkvlak of de lucifers ook niet meer van werkten. Het heeft alles te maken met de manier van opslag . Anderzijds liggen er ook nog wegwerp reclame aanstekers uit die tijd , welke nu 35 jaar later ook nog prima werken. Dus qua houdbaarheid zal er in principe weinig verschil zitten( buiten de opslag voorschriften)

Lucifers hebben ook nog veel bijkomende voordelen dat is weer wel waar, je kunt er bv tussen onder en in diverse lichaamsdelen mee peuteren, ik heb zelfs firesticks gezien van lucifers  ;D.
Ikzelf met mijn chemische achtergrond kan er ook mee knallen bijvoorbeeld, of chemicaliën eruit/vanaf halen voor diverse andere toepassingen. Er zijn duizenden spelletjes te vinden met lucifers maar met wat stukjes hout of takjes uit het bos kun je die ook allemaal wel reproduceren. Anderzijds heb ik van aanstekers hele gasbranders zien maken en van lege aanstekers met het vonkje nog tondel aan zien steken enz
Dus voor de creatieve mens zijn er voor beide zeker legio toepassingen te bedenken.

Mijn eindconclusie neem vooral een pakje lucifers mee in een plastic zakje oid als jij dat ook leuk vindt, Maar als je ooit de keuze moet maken tussen lucifers of een kwaliteit aansteker.  dus niet tussen lucifers en een wegwerp aansteker met een vuursteentje die naar een druppel water al weigert.

Kies altijd voor een goede aansteker, en volg niet de internet meute in hun conclusie dat lucifers een betere keuze zijn dan een aansteker  voor bv in je rugzak,  noodkit, bugoutbag enz.
  De beste lucifers ter wereld doen in hun kwantiteit eigenschap nog altijd flink onder voor een doelbewust gekozen aansteker.

Aansteker v.s lucifers kan dus nooit een andere uitslag krijgen dan dat de aansteker als winnaar uit de bus komt. Lijkt mij duidelijk

Maar als je het googled krijg je toch 14 miljoen hits en vooral ook mensen die het tegendeel denken te kunnen bewijzen.
Ikzelf vind het tegenargument van dat een aansteker teveel technologie en bewegende delen heeft die allemaal kunnen weigeren, best wel sterk. Maar ik speel al 40 jaar met beide, en ik durf toch wel te concluderen dat tegen de tijd dat een gemiddelde aansteker daar last van krijgt dat je het al veel langer in gebruik hebt dan die (zeg maar) 32 vuurtjes die je uit een doosje lucifers krijgt. Vergeet niet dat stormlucifers bv maar per 20 verpakt zitten Bengaalse maar per 12 enz. Terwijl een mini aansteker al snel voor 1000 keer garant staat. En voor mijn part zeg je maar 200 vuurtjes wat jij wil, nog altijd dus een veelvoud van een doosje of een pak lucifers.
Een andere conclusie van een gast deel ik dan weer wel, neem gewoon beide mee . einde discussie !  :D

en wat al duizenden jaren succesvol is om vuur te maken is natuurlijk de beste oplossing als back up plan. Domme Amerikanen  :P





het beste pakje lucifers : 8)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Roely op 05 nov 2015, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Thomas w
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 mar 2014, 22:19
Locatie: Utrecht

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Thomas w »

Uiteindelijk neem ik altijd liever een firesteel en een stukje droog hout mee. En dan als backup een aansteker mocht het echt tegen zitten.

Ik heb nu zon magnesium blokje met een firesteel erop, misschien werkt dat nog wel beter dan lucifers of aanstekers, en gelijk ook nog een stuk compacter dan lucifers in je nood kit


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Meatloaf »

nadeel van aanstekers is wel dat je niet zeker weet hoe lang hij nog mee gaat, dus dat s wel iets waar je rekening mee moet houden. pakje lucifers weet je dat je er nog een X aantal van hebt.

aan de andere kant, aanstekers hebben denk ik wel een groot voordeel dat ze makkelijker te gebruiken zijn als je het erg koud hebt, en ook langer. met rillende handen met een lucifer een fikkie stoken is toch een stuk uitdagender dan je aansteker aan krijgen en het vlammetje wat langer aan houden.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door janvanloon »

euhm, de leger lucifers zijn een dun stukje karton met een strijkvlak erop. Het is niet zo dat iedereen een doos lucifers in zijn kit heeft zitten...

Leuk topic. Ik ga hier ook in mee  :D

- Lucifers aandoen in koude of wind is ook niet zo gemakkelijk zonder de juiste techniek.
- Lucifers zijn ook gevoelig voor water en vocht ( juist zoals de aansteker ). Maar het is dat door veel " survival shows " men denkt dat men in een noodsituatie zo super gemakkelijk die lucifer kunnen splijten tot in tig delen.
- Aansteker in een stuk fietsband helpt goed tegen het water.
- Zoals je al aangaf: zowel bij lucifers als bij aanstekers is er rotzooi.
- ik hou van vuur met steen en staal, toch zit er een aansteker bij de vuurkit, 1 bij de kookkit en meestal 1 of 2 in mijn zakken.
- Ahja een aansteker is stil... niet dat getik en gerammel van die lucifers voor mij  ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Thomas w
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 mar 2014, 22:19
Locatie: Utrecht

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Thomas w »

[quote="Meatloaf"]
nadeel van aanstekers is wel dat je niet zeker weet hoe lang hij nog mee gaat, dus dat s wel iets waar je rekening mee moet houden. pakje lucifers weet je dat je er nog een X aantal van hebt.
[/quote]

Je hebt natuurlijk ook doorzichtige aanstekers


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Waidmann »

Ik hoor je. Een BIC aansteker heeft me nog nooit in de steek gelaten, lucifers daarentegen meerdere malen :)


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door MichelVH »

Als je iets met een aansteker wil aansteken, brand je heel vaak je handen aan het vlammetje. Ik vind zelf lucifers fijner werken. Feit is dat een firesteel het langste meegaat van allemaal. Ik ben er nu al best vaardig mee, dus dat is mijn nr.1. Als backup heb ik gewone zwaluw lucifers in kaarsvet gedoopt. Dat maakt ze niet alleen waterdicht, ook branden ze flink wat langer. Strike anywhere is vast beter, maar: 1. Dan moet ik ze online bestellen, en 2. Een stripje neemt niet zo gek veel ruimte in, toch? Ik bewaar ze in de sodacap container van grant thompson, echt een aanrader. Daarin kunnen ze niet breken en zijn ze waterdicht verpakt. Merk nu pas dat 2x waterdicht dubbelop is ;D.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door bjorri »

Ik doe hier nu een paar maanden mee om mijn liefde voor het bos te herontdekken. Ooit wil ik leren vuur maken met een firesteel. Lijkt me heel leuk als uitdaging. Begrijp me niet verkeerd.

Echter sinds lang geleden vind ik een kleine wegwerpaansteker het ultieme middel om vuur te maken. Klein en betrouwbaar. Ook als ie echt leeg is krijg je een gas of benzine brander er nog steeds mee aan. Nat worden is een kwestie van gewoon laten drogen in je broekzak of elders op je lijf, lucifer heeft daar echt meer problemen mee. De (jaren zeventig) leren koordjes om je nek waren best handig.

Van de week vol verwondering (en bewondering!) naar een filpje zitten kijken van iemand die met een vuurboog vuur maakt. Maar dan moet er wel een kogellager mee. Doe mij maar een aansteker in de nooduitrusting in plaats van die kogellager...

Een kleine aansteker is niet zwaarder dan een firesteel en leeg kan ie feitelijk vrijwel het zelfde. Dat de firesteel langer mee gaat is leuk maar als ik een aansteker moet overleven dan heb ik wel meer problemen aan mn hoofd denk ik.

Uiteraard is het leuk om op allerlei manieren te leren vuur te maken maar als je dan toch iets meeneemt is een kleine wegwerpaansteker superieur en nog klein en licht ook. #mening


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Trailtraveller »

Ik gebruik gewoon een elastiekje onder de gasknop zodat deze niet per ongeluk ingedrukt wordt. Sindsdien geen leeglopers meer gehad.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door CommonZense »

Helemaal met je eens. Naast firesteel altijd een aansteker mee. En soms ook lucifers ;)

[quote="Scono!"]Strike anywhere is vast beter, maar: 1. Dan moet ik ze online bestellen[/quote] No problem. Die heb ik een tijdje geleden zelf gemaakt. En eigenlijk wilde ik hier een linkje met een tuturiol plaatsen maar die kan je zelf ook vinden. Daarentegen kwam ik deze bijna stereotype Rus tegen die ik even wilde delen https://youtu.be/yJ26JO2eTv0 Boom... no problem. Hilarisch, precies Sacha Cohen.
Laatst gewijzigd door CommonZense op 05 nov 2015, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door MichelVH »

@bjorri ik ben nu in staat om van 0 tot vuur te komen in een kwartier-20 min. Maar ik ben het met je eens, als je moet beginnen met leren in een survival situatie is het te laat...
@commonzense ik heb het ook geprobeerd, mij is het niet gelukt, alleen met strike stripje gingen ze aan


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door janvanloon »

0 tot vlam in 20 min? ja...
0 tot vuur in 20 min? nee...

Als je een volledig vuur moet maken heb je al meer tijd in het verzamelen van tondel, twijgjes, dikker hout, enzoverder.
Voor een degelijk vuur dat op zich zelf kan branden heb je al meer dan 15 a 20 min nodig.
Zelf een one stick fire ( goed hout zoeken en alles preppen ) heeft al langer nodig.

Bezig zijn met diverse manieren van vuur maken doe ik zeer graag ( het leukste van alles eigenlijk ).
Maar vuur nu is voor mij een aansteker en een zippoblok. Ik heb al ervaring gehad met onderkoeling van een partner.
Zo doende altijd de nood optie vuur nu.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door MichelVH »

Ja, oke, zo bedoel je... Nee ik heb dan zeker geen vuurtje waar je iets mee kan, gewoon van grond tot top van de vlam 4-5 vingerdiktes... Een echt vuur heb je idd wel langer voor nodig :D


Vollgas Voraus!
ErikB
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 aug 2015, 23:53

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door ErikB »

Ik heb een creme brulee brandertje van Action in mijn setje zitten. Het vlammetje waait niet zomaar uit en het wordt gruwelijk heet. Daarnaast is het navulbaar en perfect voor paracord af te branden.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=7iPbIxsXvWM


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Lucifers v.s Aansteker

Bericht door Sander2000 »

Leuk topic, door deze filmpjes ben ik ook veel meer in de aansteker gaan geloven: https://www.youtube.com/watch?v=NJ9EBlQKAfg


Plaats reactie