Houdbaarheid van water

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Gebruikersavatar
Peavey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 jul 2012, 00:21

Houdbaarheid van water

Bericht door Peavey »

Altijd als het over preppen gaat , hebben we het over het aanleggen van een hoeveelheid water.
Maar.....hoe lang is water eigenlijk houdbaar (lees drinkbaar) onder welke condities ?
Nu ben ik geen levensmiddelen technoloog , maar als je water luchtdicht "verpakt" en opslaat zou dit toch jaren goed moeten blijven ?
In steriele flessen/vaten en koel en donker bewaren lijkt me logisch om te beginnen.
Over dit onderwerp is erg weinig te vinden.....
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ?

Peavey


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door Trailtraveller »

Er zijn een aantal voorwaarden :  Donker, biologisch in balans (lees geen biologische vervuiling), chemisch in balans (geen ongewenste chemicaliën) en vrij van blootstelling aan lucht.

Water kun je lang opslaan met behulp van bleek of hadex. Vat (rvs of speciale kunststof) water donker in de kelder/onder de grond, gesteriliseerd met voorschrift druppels hadex per liter. Houdbaarheid is dan tenminste 5 jaar. Hadex komt uit de scheepvaart.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door ger010 »

Ah handig heb een jerrycan achtig ding staan deze
hervul ik ieder half jaar.


Afbeelding
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door jenniskens »

met licht (UV) zou je geen problemen moeten hebben omdat je daar ook water mee kunt behandelen.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door jaspertimm »

Komt van UV licht ook niet algen groei?


Gebruikersavatar
Smallie
Berichten: 486
Lid geworden op: 25 jul 2011, 20:32
Locatie: Wieringerwerf

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door Smallie »

[quote="jaspertimm"]
Komt van UV licht ook niet algen groei?
[/quote]

Geen idee hoe dat precies werkt, mijn broer heeft een grote koi vijver met UV lamp in z'n filterbak tegen de algen.


When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2012, 14:24
Locatie: Hippolytushoef

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door Nomad »

bij Qvist.nl hebben ze tabletten of druppels om de houdbaarheid van water te verlengen.


Zoek niet naar jezelf, je bent al.
Gebruikersavatar
Peavey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 jul 2012, 00:21

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door Peavey »

Goeie tips....Hadex , druppels of tabletten.
Maar wat gebeurt er daarna met het water...?
Wordt het dan ondrinkbaar , of smaakt het gewoon niet lekker meer ?
Er zit zo weinig in water....kan het dan bederven oid?
Zou je er bv ziek van kunnen worden?

Peavey


oud deelnemer 3

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door oud deelnemer 3 »

[quote="Smallie"]
Geen idee hoe dat precies werkt, mijn broer heeft een grote koi vijver met UV lamp in z'n filterbak tegen de algen.
[/quote]

Volgens mij werken die doordat ze het water in de pomp of de slang van/naar de pomp bombarderen met een hoge dosis UV, dat dood de algen en ook nog wat andere zaken.

Zonlicht heeft ook UV, maar in een veel lagere dosis...net als ij mensen beetje zon is goed, veul zon en je verbrand  ;D


Vrijbuitert

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door Vrijbuitert »

Als ik chemicaliën moet toevoegen om het water goed te houden, dan bewaarde ik geen water. Over het algemeen is de kans dat er geen water te verkrijgen is niet zo heel erg groot en als het water te vervuild is om te drinken helpt het kleine beetje water dat is bewaard bij lange na niet voldoende...


Gebruikersavatar
bushie
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:31
Locatie: heumen
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door bushie »

Ik heb een kunststof dop  waarop twee pet flessen kunt draaien de een onder de ander boven in de een oud water wat een maand staat de ander leeg .
De volle boven de onder benden het water loopt als een draaikolk naar beneden en het water is verjongt .

Klinkt raar maar heeft iemand weleens gevoel gehad bij flessen water dat het zwaar op de maag ligt,soms zelfs een beetje misselijk nou deze dop werkt dit tegen.

Gr.john.


Men kan de natuur niet bezitten maar wees bezit van de Natuur.

www.tornakbushcraft.nl
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door Roel »

Je kunt ook elke week bij het boodschappen halen 2 flessen water, of hoeveel dan ook, extra meebrengen en koel en donker wegzetten. Je hebt dan over een tijdje een behoorlijke hoeveelheid water. En als je van bubbeltjeswater houdt dan neem je dat, voor het koken maakt het immers niet uit.
Ik heb wel uit flessen water gedronken die meer dan 8 jaar in de kelder stonden en het was nog tiptop...


Gebruikersavatar
kimz
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:04
Locatie: Treehouse
Contacteer:

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door kimz »

[quote="Roel"]
Je kunt ook elke week bij het boodschappen halen 2 flessen water, of hoeveel dan ook, extra meebrengen en koel en donker wegzetten. Je hebt dan over een tijdje een behoorlijke hoeveelheid water. En als je van bubbeltjeswater houdt dan neem je dat, voor het koken maakt het immers niet uit.
Ik heb wel uit flessen water gedronken die meer dan 8 jaar in de kelder stonden en het was nog tiptop...
[/quote]

spa bronwater doet er 50 jaar over om door het gesteente te zakken, een paar jaar extra maakt niks uit...


Gebruikersavatar
Valknut
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 mei 2011, 12:26
Locatie: Eindhoven

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door Valknut »

Het water zelf veroudert niet, H2O blijft H2O. Eeuwen lang.

Om als noodvoorraad te dienen zou ik een voorraad waterflessen uit de winkel aanleggen. Zo koel en donker mogelijk bewaren. Houdbaarheid is zeker 10 jaar. (bij gesloten verpakking)
Welke kwaliteit of merk je daar voor gebruikt maakt niets uit. Alleen persoonlijke voorkeur speelt een rol. Zelf zou ik die grote opzetflessen voor drinkwaterdispencers (in kantoren en kantines) zien te vinden.
Dat is de makkelijkste en betrouwbaarste methode.

Kraanwater is in NL al bijzonder betrouwbaar qua biologie. Door er Hadex, chloor, jodium o.i.d. aan toe te voegen vertraag je de biologische groei in het water. Shelf-life is dan een jaar of 5 tot 10 afhankelijk van de zorg waarmee de desinfectie (ook de verpakking) wordt uitgevoerd.
Wil je geen chemie in je water, kook het dan en doe als grootmoe met haar weckflessen: kook ook de verpakking goed mee uit en behandel alles zo steriel mogelijk.
In geval je twijfelt aan de betrouwbaarheid van je drinkwater: 5 minuten KOKEN!
Jodium* kan in noodgevallen ook worden gebruikt voor ontsmetten van drinkwater:
2%tige jodium: 10 druppels per liter en 1 uur laten inwerken.


*) Jodium tinctuur of Betadine-jodium maakt niet uit


Met een vriendelijke groet,
Hans
Gebruikersavatar
Crocuta crocuta
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 mar 2010, 22:50

Re: Houdbaarheid van water

Bericht door Crocuta crocuta »

En hoe zit het met de weekmakers in het plastic van de fles? of is dit verwaarlozen?


Hierboven staat vast een mening van iemand.
Plaats reactie