jouw verdedeging when shit hits the fan

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door Roel »

Hoe lang jaag je nog in Nederland als iedereen jaagt..?
Laatst gewijzigd door Roel op 03 sep 2012, 05:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 aug 2012, 22:41
Locatie: Aarde
Contacteer:

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door Blastmaster1972 »

[quote="Roel"]
Hoe lang jaag je nog in Nederland als ierdereen jaagt..?
[/quote]

Langer dan de man(of vrouw) zonder wapen! ;-)

Mvg,

Jos


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door rescue »

Daar hebben we gereedschap en ander middelen voor..
Een mes zie ik niet als wapen maar als gereedschap.  En eten verzamelen kan op vele manieren. 
Als je mes als wapen gebruikt, zijn er altijd mensen die slimmer, sterker, handiger zijn dan jij, waar bij dat stuk gereedschap tegen je gebruikt worden..

Je moet geen prooi lijken.. en je moet geen bedreiging zijn, waardoor mensen zich tegen je verzetten..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door hvm »

Ik heb liever goeie vrienden en buren dan een wapen waar ik al dan niet geroutineerd mee ben.

Naarmate dingen schaarser worden zullen mensen meer risico nemen. Als ze gaan geloven dat jij met een vuurwapen op een voorraad zit, komen ze gewoon met meer. En omdat jij die asociale eigenheimer bent die de anderen in de steek liet, zullen ze misschien weinig (van je) overlaten.

Mijn idee zou zijn om een groep mensen te verzamelen en middelen, kennis en vaardigheden te bundelen.

In veel van die post-apocalyptische films komt ook dit scenario aan bod, dat mensen gemeenschappen vormen om samen weer wat op te bouwen. In de BBC-serie "Survivors" ging het zelfs vooral over de vraag of je met geweld en het recht van de sterkste ergens komt, of dat je alleen een beschaving kan opbouwen als je begint met de fatsoenswaarden centraal te stellen.

De overlevingskansen van een enkel invividu zijn volgens mij veel lager dan van een groep, ook zonder vijanden.


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door rescue »

[quote="hvm"]
Ik heb liever goeie vrienden en buren dan een wapen waar ik al dan niet geroutineerd mee ben.

Naarmate dingen schaarser worden zullen mensen meer risico nemen. Als ze gaan geloven dat jij met een vuurwapen op een voorraad zit, komen ze gewoon met meer. En omdat jij die asociale eigenheimer bent die de anderen in de steek liet, zullen ze misschien weinig (van je) overlaten.

Mijn idee zou zijn om een groep mensen te verzamelen en middelen, kennis en vaardigheden te bundelen.

In veel van die post-apocalyptische films komt ook dit scenario aan bod, dat mensen gemeenschappen vormen om samen weer wat op te bouwen. In de BBC-serie "Survivors" ging het zelfs vooral over de vraag of je met geweld en het recht van de sterkste ergens komt, of dat je alleen een beschaving kan opbouwen als je begint met de fatsoenswaarden centraal te stellen.

De overlevingskansen van een enkel invividu zijn volgens mij veel lager dan van een groep, ook zonder vijanden.
[/quote]

Absoluut mee eens..  echter er zullen altijd ook groepen zijn, die werken via de macht van de sterkste..  dus naïviteit past natuurlijk niet..  Dus je moet wel nadenken over hoe je kan verdedigen.. tegen een grote groep, outlows, die alle vormen van geweld niet schuwen kan je nauwelijks tegen op..  Gezond wantrouwen en behoedzaam opereren is wel verstandig.  Maar als je wapens nodig hebt.. dan zijn die altijd te improviseren...


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
veryigor
Berichten: 319
Lid geworden op: 09 sep 2010, 10:38
Locatie: Hoogkarspel

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door veryigor »

Wat jenniskens zegt!!
Mij persoonlijk al eens een aantal keer overkomen op reis en de reactie is dan per persoon afwisselend, ben geen type om weg te rennen of te vluchten en ga de confrontatie aan, zoals in de natuur; eten of gegeten worden;)


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door rescue »

Als je doet word Jenniskens zegt (in dit topic..)  dan word je uiteindelijk gegeten..

Een groot man zijn eens.. vertaald naar het nederlands dan..
"Het is niet de sterkste die overleeft, maar degene die zich het meest flexibel kan aanpassen aan de veranderende omstandigheden.


Soms levert twee stappen achteruit met minder inspanning meer winst op.. dan er hard tegen in gaan..
Je voorbereiding en flexibiliteit en improvisatie vermogen is alles.. SHTF kan in vele vormen op je af komen.. 

En geld investeren in wapens en munitie, is vaak een slechte investering. Er zijn altijd mensen die meer geld hebben voor meer wapens en munitie dan jij.. En wat als je munitie op is ?  Dan heb je een dure knuppel.

Als je kiest om aan te vallen doe het in een keer goed en definitief, zodat iemand niet meer opstaat of doe het niet..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door janvanloon »

ok, zo een mad max situatie...
of zelf in de huidige tijd:
je word wakker van geluid, er word ingebroken... een verknipte kerel met een mes of ander wapen wilt al je geld.
OK... wat is geld tenopzichte van je leven. juist???
dan besluit hij ineens dat je vrouw of dochter er lekker uitziet voor een nummertje te doen...
wat zeg je dan? ? ?
vertel me nu maar hoe je flexibel kunt zijn? dan verkies ik persoonlijk toch om de sterkste te zijn  ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
veryigor
Berichten: 319
Lid geworden op: 09 sep 2010, 10:38
Locatie: Hoogkarspel

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door veryigor »

[quote="rescue"]
Als je doet word Jenniskens zegt (in dit topic..)  dan word je uiteindelijk gegeten..

Een groot man zijn eens.. vertaald naar het nederlands dan..
"Het is niet de sterkste die overleeft, maar degene die zich het meest flexibel kan aanpassen aan de veranderende omstandigheden.


Soms levert twee stappen achteruit met minder inspanning meer winst op.. dan er hard tegen in gaan..
Je voorbereiding en flexibiliteit en improvisatie vermogen is alles.. SHTF kan in vele vormen op je af komen.. 

En geld investeren in wapens en munitie, is vaak een slechte investering. Er zijn altijd mensen die meer geld hebben voor meer wapens en munitie dan jij.. En wat als je munitie op is ?  Dan heb je een dure knuppel.

Als je kiest om aan te vallen doe het in een keer goed en definitief, zodat iemand niet meer opstaat of doe het niet..

[/quote]
Zoals ik al zei; per persoon en situatie is elke reactie afwisselend en verschillend;)
Met andere woorden is er geen juiste beslissing of reactie als vast antwoord?


Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door rescue »

[quote="janvanloon"]
ok, zo een mad max situatie...
of zelf in de huidige tijd:
je word wakker van geluid, er word ingebroken... een verknipte kerel met een mes of ander wapen wilt al je geld.
OK... wat is geld tenopzichte van je leven. juist???
dan besluit hij ineens dat je vrouw of dochter er lekker uitziet voor een nummertje te doen...
wat zeg je dan? ? ?
vertel me nu maar hoe je flexibel kunt zijn? dan verkies ik persoonlijk toch om de sterkste te zijn  ;D
[/quote]

Oowkee, maar dan zijn de eerste paar barrières in je defensie al overwonnen door anderen, en dan is het al helemaal de vraag, of je überhaupt nog de kans krijgt om zelfs maar machteloos toe te kijken..  Zelfs als je de sterkste zou zijn, met een kogel tussen je oren, doe nog weinig..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door janvanloon »

zo kunnen we blijven door gaan. een kogel, een tank, een atoom bom...

perhaps??? deze??
Bijlagen
terminator.jpg
terminator.jpg (219.83 KiB) 2973 keer bekeken


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door hvm »

[quote="rescue"]
Absoluut mee eens..  echter er zullen altijd ook groepen zijn, die werken via de macht van de sterkste..  dus naïviteit past natuurlijk niet..  Dus je moet wel nadenken over hoe je kan verdedigen.. tegen een grote groep, outlows, die alle vormen van geweld niet schuwen kan je nauwelijks tegen op..
[/quote]

Naïviteit past niet, ook een groep moet zich kunnen verdedigen.  Maar juist met een groep kan je tegen kleinere groepen en individuen ervoor zorgen dat geweld voorkomen wordt of beperkt blijft.

In mijn oude stamkroeg ging dat heel goed. Als mensen wilden knokken werd meteen verzocht om dat ergens anders te gaan doen.  De herrieschopper leek dan even te overwegen om de boodschapper ook maar aan te vliegen, maar bedacht zich meteen als hij zag dat er minstens twintig man om hem heen stond. Heel rustig, met de armen over elkaar, maar met een duidelijke boodschap. Ze gingen altijd braaf weg, zonder geweld. Op een andere avond zag je ze dan weer terug, maar dan gedroegen ze zich netjes.


Gebruikersavatar
alifix
Berichten: 189
Lid geworden op: 08 jan 2012, 11:49
Locatie: darp

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door alifix »

Het eerste lijkt mij om mensen te organiseren. Iedereen kan iets nuttigs doen en samen sta je altijd sterker.
Dan in kalmte op zoek gaan naar water, voedsel en natuurlijk mensen die door omstandigheden het niet kunnen (zoals ouderen of gehandicapten) voorzien van wat ze nodig hebben.
Dan denk ik dat het binnen no time wel weer goed komt.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door michiel »

Als jonge vader en dagdromer of dagmerriër zo je wilt, denk ik wel eens na over k*tsituaties. Over de zombie apocalyps, lees paniekerige, angstige en gevaarlijke mensen tijdens een shtf crisis denk ik het volgende. Ik denk dat organisatie van mensen in groepen na de eerste paniek komt. Niet opvallen, voldoende middelen in huis hebben om een paar weken sober te leven en in contact blijven met je buren is voor mij en mijn gezin haalbare kaart.

Kennis hebben van de menselijke aard en groepsdynamiek is handig om potentieel gevaarlijke situaties in te schatten en te verdwijnen. Ik zoek liever geen linke situaties op met mijn zoontje van 1,5 en mijn vrouw.

Vervolgens hebben we voldoende gereedschappen en spullen in huis om een groep kleine mensen te voorzien zodat we de tijd door kunnen komen totdat eea op landelijk gebied wordt georganiseerd.

Wat betreft overvallers:
Overvallers zijn waarschijnlijk al geprimed op geweld en hun tijd om over te gaan tot geweld is vele malen korter dan de tijd die ik nodig heb.

Ik hoop dat ik rustig kan blijven bij een overval thuis zodat ik mijn gezin kan kalmeren zodat we weg kunnen komen of dat de overvallers op hun gemak hun ding kunnen doen. Grinnik, het kan ook zo zijn dat ik huil als een klein meisje met vlechtjes en mijn vrouw mij rustig houdt. Rustig blijven doe ik hoop ik ook in de buurt van mijn hobby spullen voor het moment dat de overvallers het op mijn gezin hebben voorzien.

Maar dit alles gebeurt zo snel dat je niet eens door hebt wat er gebeurt. Ik heb ooit een stomme grap, leek toen lollig, uitgehaald bij een goed getrainde defensie vriend (issie nog steeds). Hij was zo overrompeld dat hij niets kon doen. Denk aan twee gasten die met getrokken klapperpistolen en motorhelmen die zijn flat binnenstormden na aangebeld te hebben.
Daar heb twee dingen van geleerd: 1. michiel je bent een lul met je domme grap 2. tegen het verrassingseffect en overmacht ben je machteloos.
Laatst gewijzigd door michiel op 25 jan 2013, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: jouw verdedeging when shit hits the fan

Bericht door maartieboy »

In cliché apocalyptische gebeurtenis is niemand meer te vertrouwen.
Een hele oude gezegde komt dan weer tot leven ''it is much safer to be feared than loved''

Ten eerste zou ik de drukke stad verlaten waar alles een grote chaos wordt.
Ik neem alleen sterke mensen mee die ik 100% vertrouw.

vanaf dat punt ben ik blij dat ik niet in Amerika woon en iedereen een pistool of geweer heeft.
Ik vertrouw op mijn bushcraft skills, 7 jaar kickbox ervaring en mijn buks denk ik.

Soms hoop ik stiekem op een sitautie zoals in the book ef eli (maar dan wat minder dramatisch).
Niet voor mijn plezier. maar het zet de mensheid weer eens op zijn plaats en het laat zal ons doen beseffen wat en wie we echt zijn.


Plaats reactie