Ramp draaiboeken van de overheid

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Gebruikersavatar
Peavey
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 jul 2012, 00:21

Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door Peavey »

Laatst een gezellige avond gehad met wat mensen bij een vuurtje en de whisky vloeide rijkelijk.
Ik raakte in gesprek met een dame die bleek te werken bij een calamiteiten centrum.
Mijn interesse was gewekt en stuurde het gesprek richting bushcraft en survival.
Na wat uitwisseling van info raakte we in een discussie die eindigde in een duidelijk verschil van zienswijze:
Zij heeft door haar werk een onwrikbaar vertouwen in de draaiboeiken van de overheid bij wat voor ramp of calamiteit dan ook !
Dat bij een echte ramp de wegen meteen overvol zitten , en de supermarkten in 2 a 3 dagen gewoon leeg zijn...was niet waar.
"de overheid zorgt ervoor dat dit niet gebeurt" zei ze nog.....

Natuurlijk hangt het af van de soort ramp of calamiteit , maar ik heb maar weinig vertrouwen in "de overheid" met z'n draaiboeken.

Wat vinden jullie hiervan ?

Groet

Peavey


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door Trailtraveller »

Het zal minder erg zijn als in de VS waar je gewoon in de steek wordt gelaten of alleen bepaalde gebieden met hulp voorrang krijgen (lees mensen met veel geld). Mooi voorbeeld was de storm Katrina.
Arme wijken werden als laatste geholpen, echter daar was wel de meeste nood. Toch zal ik nooit de overheid kunnen vertrouwen en is er ook een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Bij rampen in NL is een deel afgevangen maar als de nood groter is dan laat ook de regering in NL zijn burgers in de steek, dat kan ook niet anders want hier is het materieel/de ondersteuning niet voorhanden.
Dus ja NL heeft het iets beter voor elkaar, maar meer ook niet.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
oud deelnemer 3

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door oud deelnemer 3 »

In nederland zijn de afstanden en de schaal natuurlijk niet te vergelijken met de VS, vanuit dat oogpunt zal het hier bij een calamiteit wel een stuk beter verlopen.

Dat neemt niet weg dat als bijvoorbeeld wegen verstopt zitten dat dan hulp simpelweg niet ter plaatse kan komen. Zou de overheid een echt grootschalige ramp als orkaan Katrina aankunnen..nee dat denk ik niet en is dus eigen verantwoordelijkheid hier wel van belang, vandaar ook de postbus 51 over een noodpakket destijds ;).

Dat doet me er eigenlijk aan denken, ik heb altijd wel voor een dag of 3 voer in huis, wat ook nog wel over een paar dagen langer uit te smeren is...koken lukt ook nog wel met branders en hout, maar op water ga ik gewoon keihard nat en da's gewoon dom als je bedenkt dat je voor 35 euro of zo al een waterfilter hebt en dan heb ik toch mooi 3500 liter water in de vijver in de tuin (heb ik weer niks aan natuurlijk bij een nucleaire ramp  ;-) )

Ik ben geen prepper, en zo wil ik ook niet leven, maar zoiets simpels is wel dom, om als het erop aan komt een "ooooppsss momentje" door te hebben  ;D


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door b2b »

Hoe wil de overheid er voor zorg dragen dat de supermarkten niet leeg zijn?
Vrachtwagens vorderen of militair materieel voor het gehele land?

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door Calhovin »

Vanuit een vorige klus gesproken met een inkoper die een eerdere baan bij een ministerie had gehad. Ik kan je zeggen, ik snap wel dat dit dametje dacht dat het wel goed zou zitten met de Ned overheid... Wij zijn het enige land met een complete tweede infrastructuur en commandocentra. De enige die in de buurt komt in Zwitserland. Vele andere landen streven dit soort infrastructuur ook na maar krijgen het niet voor mekaar. (mijn gok is overigens dat er heel wat US 'subsidie' in onze noodvoorzieningen zit, want wie de Rotterdamse haven open houdt, houdt Europa open...)

Waarschijnlijk hebben jullie wat langs elkaar heen gepraat, met dank aan de alcohol? De overheidsstructuur is in ieder geval goed geborgd. Dat je daar niks aan hebt als de banden onder je auto vandaan schroeien of de drinkwatervoorziening onbetrouwbaar is geworden is natuurlijk een heel ander probleem met een heel ander vraagstuk. Maar er zijn wel een paar holle plekken onder de grond te vinden in Nederland, met heeeel veel draaiboeken wie en wat daar in terecht komt bij "een probleempje"... ;-)


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door Meatloaf »

[quote="b2b"]
Hoe wil de overheid er voor zorg dragen dat de supermarkten niet leeg zijn?
Vrachtwagens vorderen of militair materieel voor het gehele land?

gr
Cees
[/quote]

niet, want al het militaire personeel wordt wegbezuinigd :p


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door janvanloon »

hmmm een ramp in belgie???
blijf binnen, de politie houdt u op de hoogte... ( enkele jaren was er hier in de buurt brand in een bedrijf, dit gaf iriterende rook... 4 uur later kwam de politie met de combi rond... ze riepen iets door een krakende luidspreker ) blijkbaar een waarschuwing van ramen en deuren dicht houden... 4 uurs later...
een strenge winter en hier worden de winkels al niet bevoorraad ( vorige jaar trouwens ) overal lege winkelrekken...er gebeurt iets... bel 112...  ??? mja right...

lang leven het zelf preppen of zelf het doorzicht te hebben (of hoe je het wilt noemen)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door jaspertimm »

Ik vond het super raar dat: http://www.crisis.nl/ << niet meer te bereiken was met de 'ramp' in moerdijk.

De server beheerders hadden niet zo'n grote piek verwacht in het gebruik van de site... (juist, Uh.... Daar was hij juist toch voor????) ::)


Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door eric »

vandaag hier in zuid-limburg was tegen 15 uur het luchtalarm zomaar afgegaan, ik had alles dicht gedaan (ramen en deuren) en de tv op ned 1....

Niks te zien, via internet op twitter kunnen lezen dat er niks aan de hand was..... OP de tv, teletekst, p2000, nieuws geen een melding hiervan...

Lekker geregeld, geef dan aan dat het een valse melding is ofzo...


Er is meer te zien aan de andere kant van de geraniums.....
Vrijbuitert

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door Vrijbuitert »

Een draaiboek is theorie en een ramp is praktijk. En laat de praktijk nou regelmatig uitwijzen dat de theorie helemaal niet overeen komt met de praktijk.

Een draaiboek kan een hulpmiddel zijn, maar ook echt niet meer dan dat.

Ik herinner me bovendien het gezeik achteraf toen in 2009 een vliegtuig in een weiland lande bij Schiphol. De discussie achteraf ging niet over hoe het ongeval voorkomen had kunnen worden of hoe de hulpverlening beter had gekund, maar over de draaiboeken die niet goed genoeg nageleefd zouden zijn...


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door janvanloon »

hier thuis achter ( sporthal ) was onlangs een rampen oefening...
rustig alles gaan eens uitsnuiten... de enige weg in of uit van die sporthal staat natuurlijk af door een brandweer wagen die dwars over de weg stond... dus toen de ramp begon... zijn ze eerst gaan zoeken naar de bestuurder van deze wagen... die had de cafetaria van de sporthal al gevonden  #025#
een andere mop was: er staan ambulanciers en spoedartsen... ( waar onder die meid wat dit jaar mijn restaurant gewonnen had ) ... er komen ( poppen ) op draagberrie's aan de zogezegd slachtoffers... laten ze er zo eentje vallen...die pop rolt over de parking en die restaurant griet lag op haar knieeen van het lachen, evenzeer de spoedartsen... denk ik bij mezelf... jongens... heb dat even op spoeddienst bij je...
dus ik blijf erbij... probeer zoveel mogelijk kennis op te doen, en zorg voor een voorraad bij je thuis. eventueel je eigen rampen plan omstellen voor het gezin.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door rescue »

De draaiboeken van de overheid..  (welke dan..) die van veiligheidsregio, ministerie van binnenlandse zaken ?..  De overheid heeft niet veel te vertellen over de particuliere ondernemingen, en ze hebben natuurlijk diverse wetgevingen, die van toepassing worden..  Maar daar hoef je de eerste 48 uur geen heil van te verwachten..

Wel probeert men de weerbaarheid van burgers en bedrijven te vergroten..  Maar daar is nauwelijks echte regie over..   


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door rjvdsluis »

Hoi

Een paar maanden geleden heb ik voor mijn webje geprobeerd te achterhalen wat de oveheid doet
Een onderdeel van URBAN SURVIVAL

http://survival-bushcraft.com/category/wat-doet-de-overheid/

Mijn conclusie:
Je moet er niet veel van verwachten van bv evacuatie van bv zuidholland dijkring 14
o.a door slecht functioneren van communicatie

Ron sr


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door Trailtraveller »

Gemeenten zijn verplicht een aantal zaken te regelen, risico's in kaart brengen. Aansturen van de juiste instanties om te controleren. Contact te houden met deze instanties voor adviezen/resultaten. Op basis hiervan worden een aantal belangrijke punten ondervangen. Rampenplannen invullen (is verplicht, hier zijn een aantal jaren geleden diverse gemeenten op aangesproken wegens ontbreken van up to date plannen). In hoeverre de rampenplannen moeten worden ingevuld is mij nooit duidelijk geworden. Wat Ron v.d. Sluis al schreef is dat de communicatie onderling niet goed is. Dit heeft te maken met de verschillende protocollen en invullingen van de diensten die dan moeten optreden.

Heel langzaam wordt dit duidelijk (overheid heeft geen haast, budgetten staan onder druk) en worden bij gelegenheid (of na een ramp) zaken aangepast. Toch wil ik nog even een opmerking maken, een ramp kent vele scenario's en het is erg moeilijk om een goed protocol te schrijven die het allemaal afdekt.

Kortom wat ik al eerder schreef, vertrouw vooral op jezelf en elke hulp die komt van de overheid tijdens rampen is meegenomen.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Ramp draaiboeken van de overheid

Bericht door janvanloon »

[quote="mrwizard Kortom wat ik al eerder schreef, vertrouw vooral op jezelf. [/quote"]
#032#


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie