Regen

Survival in je naaste omgeving, preppers etc.
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Regen

Bericht door Daan »

Ben bezig met het aanschaffen van een regenton. Ff marktplaatsen en valt me op dat er vaten van 1000 liter te koop zijn voor slechts 50 euro. Vraag me af waarom niet iedereen zo'n ding aanschaft voor WC, douche, wasmachine... Kost niks!  :o


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Regen

Bericht door Meatloaf »

ik denk dat de meeste de ruimte neit hebben voor 1000 liter water in de achtertuin ;)

daarbij, het regent nu net niet zoveel in nederland dat je alle dagelijkse behoefte kan doen. dan ben je eerst paar jaar je tank aan het vullen.

ook zit je met het feit dat stilstaand water bederft(hoe gek het ook klinkt), en andere verontreinigingen, zoals bacterien, blad, vogelstront etc


Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: Regen

Bericht door Daan »

Ja, helaas gaat die 1000 liter ook niet passen op mijn balkon.

Maar stel het regent 3mm op een dag. Dat is dan 3L/m2. Een dak is al snel 75m2. Dan heb je dat vat volgens mij in een weekje regen wel vol.

En inderdaad, ik zou op zoiets zeker een filter installeren en niet gebruiken als drinkwater.


Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: Regen

Bericht door Daan »

Hmm, eigenlijk zou zo'n vat van transparant plastic moeten zijn. Dan wordt het meteen gefilterd door UV licht...

O en trouwens 1000L is 1m3. Dus je hebt eigenlijk maar 1m2 nodig om het vat te plaatsen. Misschien iets hoger neerzetten tbv waterdruk.


Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Regen

Bericht door lampje »

Nadeel van transparant is dat je algen groei krijgt.
Maar het kan volgens mij geen kwaad.


Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: Regen

Bericht door Daan »

Haha, vis erin dan. :)

Maar heb het even uitgerekend. Met de gemiddelde jaarlijkse neerslag en een dak van 75m2 kan je voor 1 a 2 personen voorzien in de waterbehoefte. Je hebt dan waarschijnlijk wel een iets groter vat nodig.


Vrijbuitert

Re: Regen

Bericht door Vrijbuitert »

Vergeet trouwens niet dat mocht je de wc willen doortrekken met regenwater, dat de tank tussen de dakgoot en de bovenkant van het toilet moet staan. Anders stroomt het water niet de wc in...


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Regen

Bericht door Teacher »

hier in belgie zijn er veel mensen die een ondergrondse regenput plaatsen als ze bouwen, met een simpel pompje pomp je je water dan uit de put


Afbeelding
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Regen

Bericht door jenniskens »

Ha das een beetje mijn gebied als pompen boer.

Graaf ze in de grond.
Laat je regen afvoer er op uit komen maar zorg wel voor een overstort naar het riool voor als het teveel regend.
Maak een vul systeem ( vlotter / klep enz) met normaal leidingwater voor als er te weinig regen valt.
Knutsel er een pomp aan met besturing en sluit deze aan op al je "grijs water".
Grijs water is alles wat niet voor consumptie wordt gebruikt.

Let wel op dit kan je niet als drinkwater gebruiken.

Maar simpel effe maken is het niet hoor.
Btw dit kan je ook met grondwater en slootwater doen.
Vraag je wel of of die koste en moeite het je waard zijn (wate kost een cm3 water ).
Laatst gewijzigd door jenniskens op 25 nov 2012, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Jan

Re: Regen

Bericht door Jan »

he pompenboer... ;D

je bedoelt zeker een m3 water?
Met een cm3 kun je amper je oren wassen..

gr,

Jan


Vrijbuitert

Re: Regen

Bericht door Vrijbuitert »

@ jenniskens

Regenwater is gewoon te drinken hoor, als je er maar een filter tussen plaats. Doe dat (tegen de waarschuwing in) ook regelmatig bij bekenden, maar heb er nog nooit problemen mee gehad.

Bovendien zou ik nooit leidingwater in de regenwaterput laten lopen, maar een schakelsysteem bij de ingang van het grijze waterleiding netwerk. Dan kan je in tijden van droogte de leiding naar de waterpomp afsluiten en het leidingwater openen. Op die manier vermeng je nooit het regenwater in de put met het leidingwater.

Als laatste, het is in Nederland niet meer de bedoeling om regenwater in het riool weg te laten lopen. In nieuwbouwwijken liggen speciale regenwaterafvoerbuizen die het regenwater naar het oppervlaktewater in de buurt brengen. In het buitengebied zou een dergelijke actie helemaal belachelijk zijn, aangezien er dan vrijwel altijd binnen korte afstand een sloot beschikbaar is...


Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: Regen

Bericht door Daan »

Tja heb ook niet zo'n moeite met regenwater drinken, is ten slotte natuurlijk gedestilleerd. Maar eerst over dak en door dakgoot laten stromen en dan opdrinken is denk ik niet zo'n goed idee.


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: Regen

Bericht door Terra »

Regenwater is in principe gedestilleerd en dus schoon,
ware het niet dat het onderweg naar beneden weer allerlei vervuilende stoffen uit de lucht opneemt.

Voor weekendje bushcraften geen probleem, maar thuis drink ik toch liever leidingwater oftewel gezuiverd grondwater.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
willieman
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 nov 2012, 15:02
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Regen

Bericht door willieman »

Ik heb ook een 1000 liter vat staan, puur en alleen om de tuinplantjes water mee te geven.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Regen

Bericht door jenniskens »

@ Vrijbuiter-GJC
Een pomp moet draaien dus als je een schakeling maakt die van pomp naar waterleiding schakeld dan staat je pomp te lang stil.
Moderen pomp installaties hebben een regeling dat een pomp een keer in de 24 uur draai om niet vast te gaan zitten.
En dat is trouwens ook verboden, water van het net mag niet direkt in verbinding staan met niet drink water omdat dit het net kan vervuilen.
Er zijn wel regels met keerkleppen op stil staande leidingen enz maar een drie weg klep die je omschrijft valt daar zeker niet onder.
Water van het net moet ook met een vrije val (maten afhankelijk van de doorlaat) in een "break tank"vallen.
Pas goed op wat je doet met een waterreservoir daar zijn spel regels voor en als je ze niet naar komt en er gebeurt iets met besmetting hang je aan de hoogste boom.

Niet alle wijken (de meeste) in NL hebben een gescheiden riool / water systeem.
Je sluit de overstort immers aan op de regen water leiding die je onderbroken hebt en aan de andere kant de put in gaat.

@ jan
Dat ligt aan de grote van je oren  ;D

Regen water ( on gefilterd) is niet geschikt voor consumptie wat je zelf ook vind of denkt.
De giftige stoffen die in de lucht aanwezig zijn komen in het water en in je lichaam.  ^-^
Laatst gewijzigd door jenniskens op 25 nov 2012, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Plaats reactie